El programa “Escoles tàndem”, iniciat el curs 2011-2012, concreta un nou projecte educatiu que gira entorn d’una especialització en una matèria singular que vertebra el currículum dels centres educatius que hi participen. Per aconseguir-ho, s’estableix un partenariat, durant 3 anys, entre aquests centres educatius amb institucions de referència, amb l’assessorament, el seguiment i el finançament de la Fundació Catalunya - La Pedrera, i la col·laboració del Departament d’Ensenyament.

Pel que fa a l’especialització en una matèria, que pot variar segons la institució de referència que formi part del tàndem (música, ciències, audiovisuals, etcètera), no comporta obviar les competències bàsiques que tot alumne ha d’adquirir sinó tot el contrari, ja que serà un element clau per potenciar-les.

El projecte parteix de l’anàlisi de les magnet schools dels Estats Units, escoles públiques que s’especialitzen en una matèria (per exemple, matemàtiques, art, música…) de tal manera que els estudiants acaben tenint un coneixement profund en aquesta àrea, al mateix temps que es milloren els resultats generals del centre educatiu.

L’objectiu principal és promoure i afavorir l’èxit educatiu, fent èmfasi en tres punts:

  • Motivació i formació acadèmica
  • Dinàmica general del centre
  • Entorn social del centre

Els pilars bàsics d’aquest partenariat —tenint sempre present que des del principi es treballarà perquè, un cop acabat el període d’implementació, aquest nou projecte educatiu sigui sostenible i el centre educatiu pugui mantenir-lo per si mateix— són els següents:

  • Disseny i implementació d’una formació específica per als professors de l’escola, entorn de la matèria en la qual s’especialitza l’escola.
  • Disseny i implementació dels materials didàctics necessaris perquè el projecte pugui continuar més enllà de la durada del tàndem.
  • Organització, per part de la institució de referència, de classes magistrals per als alumnes de l’escola.
  • Disseny d’activitats que es duran a terme a les instal·lacions de la institució de referència totes les vegades que es determini en la concreció del projecte.
  • Disseny d’activitats dirigides a l’entorn social del centre.