- Inici
- / Últimes notícies
- / Actualitat
- / Les escoles refugi valoren les seves transformacions
Les escoles refugi valoren les seves transformacions
03/12/2020 - 15:40 h
En general, la comunitat educativa valora positivament les transformacions, malgrat que els caldrà esperar a l'estiu per comprovar l'eficàcia de les intervencions per fer front a la calor.
Les onze escoles que participen del projecte “Adaptant les escoles a través del verd, el blau i el gris”, cofinançat pel programa europeu UIA, estan fent, durant aquestes setmanes, noves sessions de participació per valorar com estan funcionant les intervencions que s’hi ha fet durant l’estiu.
Les transformacions que s’han fet a cada una de les escoles no van ser únicament decisió de l’equip tècnic i dels arquitectes que formen part d’aquest projecte, sinó que es van consensuar, des de l’inici, amb la comunitat educativa de cada escola, a partir de dues sessions de participació, on es van treballar quines eren les actuacions prioritàries i com volien plantejar-les.
Un cop fetes les obres i executades les intervencions, ara és el moment de valorar si aquestes son les que la comunitat esperava. Per això, han realitzat una tercera ronda de sessions per valorar com han afectat els canvis en l’edifici, el pati i a la comunitat educativa. A partir de sessions virtuals i presencials, i d’unes enquestes prèvies enviades a cada centre, es plantegen quines han estat les seves primeres impressions, tant des del punt de vista de l’alumnat, com el professorat, les famílies o fins i tot entitats de l’entorn del centre. Les seves valoracions, s’han compartit amb l’equip d’arquitectes que ha liderat cada projecte, els quals també han pogut donar les explicacions pertinents.
Resultats positius
Els resultats d’aquestes avaluacions mostren que, generalment, la comunitat educativa està satisfeta amb els canvis que s’han viscut a cada escola. Famílies, professorat i gran part de l’alumnat fan una valoració positiva de les transformacions, tot i que alguns infants lamenten haver perdut espai de pista (principalment aquells a qui agrada jugar a futbol). El projecte ha donat l’oportunitat a les escoles de replantejar els espais i dinàmiques de joc, afavorint als infants que, per edat o preferència, no prioritzen els jocs de pilota.
Així doncs, malgrat alumnat i professorat son conscients que els resultats de les intervencions no es poden veure de manera immediata, estan contents amb els nous espais d’ombra i de verd. Altres intervencions com les blaves (punts d’aigua) encara no es poden valorar ja que per motius sanitaris vinculats a la pandèmia de la covid-19 encara no es poden utilitzar.
La situació de crisi sanitària també ha condicionat els usos que s’estan fent actualment dels patis ja que en l’actualitat, l’alumnat no pot escollir les zones on jugar. Com que els patis estan parcel·lats com a mesura de prevenció, no poden escollir a quin espai del pati els agradaria anar, i per tant, l’ús que se’n fa i la valoració que se n’ha derivat, no ha estat ben bé la que es preveia inicialment perquè els infants no juguen on voldrien sinó on els pertoca per estar amb el seu grup bombolla.
L’estiu serà el moment clau
Com que es tracta de mesures orientades a millorar el confort de la comunitat educativa en moments, principalment de calor, les valoracions encara no es poden tancar, ja que el moment clau serà l’estiu quan es pugui veure si realment aquestes intervencions son efectives per baixar les temperatures. Per això es preveuen noves sessions de participació al tercer trimestre, on es tornaran a valorar les intervencions, però aquesta vegada veient si realment compleixen l’objectiu pel qual han estat dissenyades.