- Inici
- / Últimes notícies
- / Actualitat
- / Avança el projecte ferroviari per millorar la connexió del port de Barcelona
Avança el projecte ferroviari per millorar la connexió del port de Barcelona
16/11/2021 - 18:12 h
El Port de Barcelona i els ajuntaments de Barcelona i del Prat han presentat el document redactat del Pla director urbanístic (PDU) de la terminal logística intermodal per a l’àrea sud del port, un projecte consensuat que inclou un conjunt d’infraestructures per millorar-ne la connexió ferroviària i apostar per un model de transport més sostenible i eficient.
La nova infraestructura supramunicipal, que se situarà a l’antiga llera del riu Llobregat, disposarà d’una terminal de transport multimodal, una terminal de recepció i expedició i una altra de càrrega i descàrrega. A més, de forma paral·lela a l’actual curs del riu, s’hi ubicarà una terminal de recepció i expedició.
La presentació del projecte coincideix amb l’obertura del procés de participació ciutadana, que té una durada de tres mesos, en què el veïnat i els ens locals podran fer aportacions per incloure esmenes al document definitiu. Es preveu que l’aprovació final del projecte, per part de la Comissió de Territori de Catalunya, es dugui a terme el primer trimestre del 2023.
Nova terminal logística
Un cop completat el projecte, el port disposarà d’un nus ferroviari amb sis terminals que donarà servei al recinte portuari i a la Zona Franca de Barcelona, el Polígon Pratenc i les indústries ubicades al Baix Llobregat i al sud de Barcelona.
L’ampliació de la xarxa ferroviària a l’àrea sud del port segueix l’estratègia de diversificació de la connexió per millorar l’eficiència, la sostenibilitat i la competitivitat del recinte portuari, que aposta per un model intermodal.
L’any 2020 el trànsit ferroviari va permetre treure de la carretera 175.000 camions, uns 700 al dia, una reducció que va estalviar l’emissió de 42.700 tones de CO2 i 14 milions de litres de combustible.
Més espais verds
El projecte també inclou la creació de 20,8 hectàrees d’espais públics verds a l’entorn de la zona de construcció de les noves infraestructures, a més del Corredor Verd Parc Agrari del Llobregat – Parc de Montjuïc, una xarxa d’itineraris verds que connectaran les diferents àrees de logística del port i els espais naturals.