L'AMB connecta la xarxa ciclista de Barcelona amb Sant Adrià

15/07/2022 - 12:05 h

Nou carril bici construït a l’inici del pont dels Passadors a Sant Adrià de Besòs, un tram estratègic per a la mobilitat en bicicleta a la metròpolis de Barcelona.

Aquest nou tram, cofinançat amb fons FEDER, forma part de la xarxa pedalable metropolitana Bicivia –concretament, de l’eix 3– i esdevé una de les principals connexions metropolitanes per facilitar la circulació en bicicleta, de manera ràpida i segura, entre el Barcelonès nord, Barcelona i l’Hospitalet de Llobregat. I, més endavant, quan l’eix estigui completat, amb el Baix Llobregat.

L’actuació, que ha suposat la creació d’un quilòmetre de carril bici (500 metres d’anada i 500 metres de tornada) abans de l’accés al pont que connecta Barcelona amb Sant Adrià de Besòs, ha comptat amb un pressupost de 2.064.516,88 €, IVA inclòs. Les obres van començar el setembre de l’any passat i s’han enllestit aquest mes de juliol.

Aquest nou tram de Bicivia, que dona continuïtat al de la rambla Guipúscoa de Barcelona, discorre pel carrer del Tibidabo (l’antiga carretera N-II), al terme municipal de Sant Adrià de Besòs, entre el carrer d’Extremadura i la rotonda de l’Arc. Aquesta darrera és una de les primeres rotondes de la metròpolis de Barcelona que segueix “l’estil holandès”, amb prioritat per a les bicicletes.

L’eix Bicivia 3, completat al 73 %, connectarà Montgat amb el Prat de Llobregat
Aquest nou tram que avui s’inaugura forma part de l’eix 3 de la Bicivia, la xarxa pedalable de la metròpolis de Barcelona dissenyada per l’AMB. Amb nou eixos principals i més de 500 km, la Bicivia permetrà creuar el territori de nord a sud i d’oest a est.

L’eix Bicivia 3, un cop completat, connectarà el Prat de Llobregat i Montgat, creuant la metròpolis de Barcelona al llarg d’uns 25 km, a través de les avingudes metropolitanes més rellevants com la Gran Via, la rambla Guipúscoa i la seva continuació a través del pont dels Passadors per l’avinguda d’Alfons XIII, ja al marge esquerre del riu Besòs. Actualment, l’eix Bicivia 3 està executat en un 73 %.

Properament, l’AMB abordarà les dues següents fases d’aquest projecte (al pont de Passadors i al nucli urbà de Sant Adrià), per donar continuïtat a la xarxa i fer-la arribar fins a Badalona. D’altra banda, aquesta zona de Sant Adrià, a l’alçada del riu Besòs, es connectarà també amb l’eix Bicivia 8.

Infraestructures i increment de l’ús quotidià de la bicicleta

La millora en les connexions metropolitanes per a la bicicleta i altres mitjans de transport com els vehicles de mobilitat personal ha possibilitat l’augment del seu ús quotidià, segons han demostrat les darreres anàlisis. L’AMB recorda que, des de l’any 2019 i fins el 2021, s’ha detectat un augment global de l’ús de la xarxa Bicivia del 49 % (un 34 % de bicicletes i 123 % de vehicles de mobilitat personal).

L’ús de l’eix Bicivia 3 va créixer, fora de la ciutat de Barcelona, un 37 % i, en aquest entorn de la connexió entre els dos marges del riu Besòs, s’han detectat increments d’ús del 78

Aquesta nova connexió pedalable s’emmarca dins del Conveni FEDER que la Generalitat de Catalunya i l’AMB van signar l’any 2017 per a la gestió de projectes metropolitans dins del Programa operatiu d’inversió en creixement i ocupació FEDER Catalunya 2014-2020 per a àmbits com les ciutats intel•ligents, la mobilitat sostenible, l’eficiència energètica o la recuperació i el foment del patrimoni natural, industrial i cultural.

Aquest conveni permetrà a l’AMB invertir una quantitat total de 72 milions d’euros, 30 dels quals estaran cofinançats pel FEDER. L’AMB ha posat a disposició de la ciutadania un portal informatiu en què explica tots els projectes relacionats amb els fons FEDER.