- Inici
- / Últimes notícies
- / Actualitat
- / Barcelona, premiada al 16è Congrés internacional de Ciutats Educadores pel projecte de transformar escoles en refugi climàtic
Barcelona, premiada al 16è Congrés internacional de Ciutats Educadores pel projecte de transformar escoles en refugi climàtic
28/10/2022 - 11:29 h
Barcelona ha rebut un dels premis de Ciutats Educadores, que s’han lliurat en la cloenda del 16è Congrés internacional de Ciutats Educadores, celebrat al municipi coreà d’Andong, i organitzat per l’Associació Internacional de Ciutats Educadores (AICE). Barcelona ha estat guardonada pel seu projecte de transformació d’escoles en refugis climàtics.
El jurat del “Premi Ciutats Educadores a les millors pràctiques per a la promoció de l’atenció a la ciutat” format per tres experts de la Comissió d’Inclusió Social de CGLU, i membres de les ciutats de Sevilla i Tampere en representació del Comitè Executiu de l’AICE, ha guardonat dos projectes més: el projecte “Rivers With Life”, del municipi de Loures (Portugal), i “Resistència al brodat: brodadores a l’Alto Alegre”, de la ciutat d’Horizonte (Brasil).
La transformació de les escoles de Barcelona en refugis climàtics es va iniciar a través del projecte Urban Innovativative Actions (UIA) Refugis Climàtics, que entre els anys 2019 i 2020 va convertir els patis d’11 escoles de Barcelona en refugis climàtics.
Precisament fa uns dies, es van presentar els resultats de l’avaluació de l’impacte ambiental, en salut i benestar que va tenir aquella primera actuació. Uns resultats que mostren entre altres aspectes una gran millora en el benestar i el confort tèrmic, segons la valoració de les mateixes comunitats educatives.
La continuïtat del projecte
Aquest primer projecte pilot de refugis climàtics, es va integrar en les polítiques públiques de l’Ajuntament de Barcelona a través del programa Transformem els patis, que n’és la continuació. Alguns dels patis que es transformen a través d’aquest programa, a més a més, formen part a l’estiu de la Xarxa d’espais de Refugi Climàtic, i obren els espais fora de l’horari lectiu en el marc de la iniciativa Patis Oberts.
Aquest curs, en el marc d’aquest projecte, sumant les 17 escoles que estan desenvolupant la transformació a les que ho han anat fent al llarg de les anteriors edicions (incloent-hi el pilot dels 11 refugis climàtics), ja seran un total de 58 els centres educatius que hauran participat en aquesta transformació, i la inversió total realitzada per l’Ajuntament ascendirà als 12 M€.
Construïnt el futur de l’educació
Al llarg de tota aquesta setmana, la ciutat ha participat al Congrés, dedicat a reflexionar sobre el futur de l’educació a les ciutats a través de la innovació, la tradició i la inclusió, i ha presentat altres projectes impulsats per l’Ajuntament de Barcelona: Protegim les escoles, i Democràtic Digital.
Aquesta nova trobada (que té una periodicitat biennal), ha reunit un total de 500 ciutats educadores de 35 països d’arreu del món, així com ciutats membres de la Xarxa Mundial de Ciutats d’Aprenentatge de la UNESCO, i ciutats coreanes de l’aprenentatge al llarg de la vida, a més de nombroses persones expertes en educació.
El Congrès Internacional de Ciutats Educadores ha reflexionat sobre tres eixos temàtics: les tradicions i la identitat: aprendre del passat; la inclusió: construint una ciutat per a totes les persones a través de l’educació i els valors; i la tecnologia i la innovació social: fomentant una ciutat sostenible centrada en les persones.