Repàs de la història de la línia L5 de metro a través dels canvis de nomenclatura de les estacions

14/10/2024 - 12:38 h

La història de Barcelona es veu fàcilment reflectida a través de la seva xarxa de metro. El creixement i canvis de nomenclatura del transport suburbà al llarg del temps, responen a l’evolució de la ciutat barcelonina. En aquest article TMB torna al passat per conèixer Barcelona a través de la línia blava (L5), la qual ha sigut testimoni d’esdeveniments històrics que han sigut claus per la transformació de la xarxa suburbana.

Aquest desembre, la xarxa de metro de Barcelona celebra el seu primer segle de vida. El transport suburbà va néixer amb la missió d’afavorir la mobilitat de milers de persones cada dia i s’ha integrat a la perfecció en la postal del paisatge de la ciutat.

Amb motiu del centenar, el servei de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha fet un article on ens convida a retrocedir uns anys enrere per repassar els canvis que han patit les estacions de la línia blava (L5), també coneguda com a Transversalt Alt. Va ser inaugurada el 21 de juliol de 1959 amb el nom de “Línia II” com un servei que complementava l’oferta de l’L1, i per connectar Barcelona amb els municipis de Cornellà, Esplugues i l’Hospitalet.

La línia 5 ha patit grans canvis a la nomenclatura de les estacions: 19 de les 27 parades han canviat arran de l’evolució de la societat i el desenvolupament urbà.

Transformació a la nomenclatura catalana

L’any 1982 es va dur a terme una reorganització dels números de línies i canvis en els noms de les estacions. Una de les modificacions més significativa va ser la catalanització de les nomenclatures amb l’objectiu de recuperar la identitat catalana a l’espai públic.

L’estació de Sant Ildefons, abans era coneguda com a “San Ildefonoso”, però es va modificar a la nomenclatura catalana actual justament quan la línia V, va adoptar la numeració aràbiga que avui dia coneixem (línia 5).

Can Boixeres es caracteritza per ser una de les estacions més rebatejades al llarg del temps. Va ser inaugurada el 1976 com a “Parque Buxeres”, i més tard van canviar el seu nom com a “Buxeras”. Finalment, el 1982, adopta el seu nom actual, “Can Boixeres”.

Altres exemples que ens podem trobar d’aquest cas al llarg de la línia blava són Entença o l’Hospital Clínic, que va començar el 1969 com a “Entenza” i “Hospital Clínico”.

Adaptació a la realitat urbana i reivindicacions socials

En aquest cas, els canvis de les denominacions de les estacions esdevenen per reflectir on se situen i per evitar confusions amb altres llocs de la ciutat. Per aquest motiu, el 1982 amb la reorganització dels números de línies, s’aprofita per rebatejar diverses estacions.

L’estació de metro de Sants Estació es va inaugurar  com a “Roma Estación Renfe” per la seva proximitat a l’estació de tren. Tanmateix, es va prendre la decisió de canviar la nomenclatura per evitar confusions amb altres noms de l’àrea.

Un cas singular el trobem amb l’estació de Sant Pau / Dos de Maig, que s’anomenava originalment com a “Dos de Mayo” pel carrer on s’ubicava. L’any 1982 va modificar la seva denominació a “Hospital de Sant Pau”, per la proximitat amb aquest equipament sanitari. Passats uns anys, l’hospital va ser traslladat i l’estació es va veure obligada a rebatejar la seva nomenclatura el 2009 combinant les dues denominacions històriques: “Sant Pau / Dos de Maig.

Per conèixer a fons la història completa de cada una de les estacions de la línia L5, us convidem a llegir l’article de TMB: Les estacions de la xarxa de metro que han canviat de nom: la línia blava (L5).