Com ho fem al centre?: consum responsable

03/12/2024 - 09:13 h

L’EBM Llar d’infants i el Centre d’Educació Especial FEP Aprenents ens comparteixen les iniciatives i accions que desenvolupen des dels seus centres per fomentar un consum més sostenible i conscient.

Com tracteu el consum responsable al centre educatiu? Quines accions dueu a terme? 

FEP Aprenents: intentem que el consum responsable estigui present en la major part de les accions que es duen a terme a l’escola. Transmetem la importància de ser curosos per evitar el malbaratament, sempre amb una visió global i conscient. 

Posem especial èmfasi en el malbaratament alimentari, ja que al centre cuinem, servim menjar i gestionem una cafeteria i un menjador. Treballem per crear hàbits sostenibles que els infants i joves puguin aplicar també fora de l’escola. 

A més, fem un seguiment exhaustiu de la despesa d’aigua i llum per conscienciar sobre una gestió responsable. Un exemple d’aquesta implicació és que l’any passat vam instal·lar plaques solars al centre. 

En definitiva, treballem de manera col·lectiva per promoure projectes que fomentin el consum conscient, integrant aquestes accions en el funcionament diari de l’escola. 

EBM Llar d’infants: l’escola bressol promou el consum responsable des d’una visió comunitària, amb accions adaptades a infants de 0 a 3 anys. Es fomenta l’ús conscient de materials pedagògics, potenciant la creativitat amb recursos senzills i reciclats, i la cura dels llibres i materials per evitar-ne la compra innecessària. Es col·labora amb famílies i empreses per reutilitzar i compartir recursos, com roba, joguines i llibres, mitjançant iniciatives com mercats solidaris o programes com RECOMPARTIM. També s’aprofiten elements naturals i de rebuig per estimular el joc i es vetlla per reduir el malbaratament d’aigua i energia.  

A més a més, L’AFA participa activament amb propostes sostenibles i l’ús d’estris reutilitzables en festes. A més, projectes com l’Aprenentatge i Servei aporten material educatiu fet artesanalment. També es redueix el malbaratament alimentari amb bones pràctiques a la cuina i es fomenta la participació col·lectiva per un consum sostenible. 

Quines dificultats trobeu a l’hora de treballar aquest tema amb la comunitat educativa? Com les resoleu? 

FEP Aprenents: fa un temps enrere trobàvem moltes dificultats, professorat inclòs. Tot i que les comissions verdes estan molt conscienciades, costava implicar la resta de la comunitat educativa. A la nostra escola hem aconseguit un canvi mitjançant moltes accions, com ara visitar l’exposició “Menja, actua, impacta”. Aquest tipus d’iniciatives han ajudat a conscienciar el professorat, i actualment tenim 10 professors i professores implicats a la comissió de medi ambient (d’un total de 22 al centre). És un punt molt important que demostra el seu compromís. 

Pel que fa a l’alumnat i les famílies, trobem més dificultats. Els enviem comunicacions explicant-los que som una escola sostenible i donant indicacions concretes, com evitar l’ús de paper d’alumini. Tot i així, resulta complicat. Les famílies sovint pertanyen a un col·lectiu vulnerable amb particularitats que hem d’entendre i respectar. 

EBM Llar d’infants: és natural que no tothom tingui la mateixa consciència sobre sostenibilitat, però com a comunitat escolar, és essencial treballar conjuntament. Petits gestos com reciclar, compartir recursos o apagar llums poden generar grans canvis, especialment si l’escola lidera amb l’exemple i fomenta la participació activa de totes les famílies i personal. 

És important implicar els infants des de petits, modelant bons hàbits que imiten i interioritzen amb facilitat. També és clau organitzar projectes col·laboratius, com horts escolars o activitats amb famílies i voluntaris, que reforcin el sentiment de pertinença. Quan tothom sent que és part fonamental de la comunitat, sorgeixen sinergies que enriqueixen l’escola i beneficien els infants. 

Quina resposta heu trobat en l’alumnat? Trobeu que s’ha implicat més? 

FEP Aprenents: entre l’alumnat hi ha de tot. Costa molt implicar determinats grups, especialment per la vulnerabilitat del seu perfil. Tot i així, una part significativa dels estudiants és molt col·laboradora. Quan els assignem tasques que els empoderen —com responsabilitzar-se del reciclatge o la prevenció de residus— s’impliquen més. Intentem evitar personalitzar les accions, fent-los entendre que es tracta d’un benefici col·lectiu. 

També treballem perquè ampliïn la seva visió i pensin en el futur i en la societat en conjunt. 

EBM Llar d’Infants: a través del que veuen els infants a l’escola, del que els transmet la família i de com veuen que s’involucren en l’escola, poc a poc poden anar interioritzant i adquirint hàbits saludables, sostenibles i relacionats amb el consum responsable. Cal, però, la implicació de tota la comunitat educativa com a model, sinó no seria possible 

Ara s’acosten les festes de Nadal, una època amb un consum molt elevat que genera molts impactes en el medi ambient. Què podem fer cadascun/a de nosaltres per no caure en el consumisme innecessari? 

FEP Aprenents: és l’època més difícil de l’any per gestionar el consumisme, ja que tot l’entorn t’indueix a comprar. Cal reflexionar sobre les nostres accions: comprem per necessitat o per caprici? Podem buscar alternatives? 

Proposem idees com regalar experiències o fer regals que puguem compartir amb altres persones. També tractem aquest aspecte amb els infants, tenint en compte les característiques econòmiques de les seves famílies. Sempre hi ha alternatives: un regal no ha de ser comprat, pot ser fet a mà o reciclat. Al nostre centre, per exemple, potenciem les manualitats, organitzem berenars i valorem el vessant menys materialista dels regals. 

A més, conscienciem l’alumnat sobre l’impacte ambiental del model de consum actual. Fomentem el reciclatge, l’estalvi d’aigua i  el canvi climàtic i incidim en conceptes com el residu zero i alternatives al plàstic.  

EBM Llar d’infants: Des del 25 de novembre fins al 5 de desembre, organitzem, amb l’AFA, una recollida de roba i joguines a l’escola per donar-los una segona vida. A l’edat dels infants, la roba creix ràpidament i sovint es manté gairebé nova. Les joguines, igualment, són poc utilitzades. Aprofitant l’època abans de Nadal, oferim aquests materials de manera altruista a les famílies per contribuir al consum responsable. 

Del 10 al 19 de desembre, les famílies podran agafar el que necessitin sense cost. Evitem l’ús de plàstic i promovem la reutilització. A més, unes àvies cosidores realitzen decoració d’hivern amb materials reciclats. També, fem servir material reciclable per decorar l’escola.  

Finalment, enviem recomanacions per regals que fomenten el temps en família i no el consum excessiu. El Tió porta postres en lloc de regals, amb embolcalls fets pels infants per evitar malbaratar paper. 

Què creieu que s’hauria de fer, en l’àmbit social i econòmic, per assolir un consum sostenible? 

FEP Aprenents: és una pregunta difícil! Des de l’escola treballem la responsabilitat individual, però en l’àmbit social encara falta implicació real. A vegades, les accions no concorden amb els missatges que volem transmetre. 

Des dels governs caldrien mesures més efectives i visibles. Si els infants no perceben que les seves accions tenen un efecte real, els costa creure-hi, i el mateix passa amb la societat. Canviar aquest paradigma requereix un esforç gran: cal educar en sostenibilitat i fer que les persones entenguin què significa i quins beneficis aporta. 

També és cert que hi ha molts interessos econòmics en contra, però és imprescindible lluitar des de l’àmbit social i personal per millorar el nostre entorn. Com a escola, treballem perquè els alumnes entenguin i interioritzin aquestes idees. 

EBM Llar d’infants: Creiem que l’escola ha de ser un model a seguir en sostenibilitat, fomentant una consciència ambiental des de petits. Amb edats de 0 a 3 anys, les propostes dels infants són limitades, però intentem ensenyar-los a cuidar les plantes i mantenir un hort petit amb l’ajuda d’una entitat del barri.  

Els fruits recollits es cuinen i s’ofereixen als infants a l’àpat, afavorint que tinguin interès per tastar aliments nous. A l’escola, utilitzem productes ecològics i de proximitat i aquest curs, començarem a compostar. També tenim contenidors per dipositar oli usat, roba i piles.  

A més, intentem reduir l’ús de plàstic, com amb les bosses de tela per la roba bruta. Amb aquestes iniciatives, creiem que estem contribuint a una societat més sostenible i transmetent bons hàbits a les famílies per aplicar a casa. 

El vostre centre ha participat en el curs tèxtil, una activitat per aprendre sobre reutilització i reciclatge de roba i tèxtils. Com ha estat la vostra experiència? La recomaneu a altres centres? 

FEP Aprenents: sí, la recomanem molt! Va ser una experiència intensa, però molt enriquidora, amb un alt nivell de participació de tota la comunitat educativa. També vam implicar el barri i les seves entitats (centres cívics, casals de gent gran…) amb una campanya que va arribar a moltes persones. 

Vam recollir molta roba, i amb la que va sobrar vam organitzar un mercat d’intercanvi al pati per repartir-la entre qui més ho necessitava. Els infants van participar activament en el projecte, aprenent tots els aspectes del reciclatge tèxtil, que treballem especialment a primer. 

L’experiència va ser molt positiva perquè ens va permetre abordar temes com el consumisme, la contaminació tèxtil i la participació de tota la comunitat educativa i del barri. Ho recomanem a qualsevol centre! 

EBM Llar d’infants: Tot i que els infants de l’escola no poden participar per ledat que tenen, creiem que la iniciativa de conscienciar sobre el reciclatge tèxtil és molt valuosa.  

A la Llar, fomentem la reutilització de roba a través del contenidor de la Fundació Formació i Treball i amb la col·laboració del Repunt d’Horta, un projecte comunitari que transforma retalls sobrants en roba de nines, motxilles, fundes de coixí i sacs d’olors. Quan tenim teles sobrants de La Llar, les donem a la fundació “Núvols de lletres”, que fa lletres de tela per als nadons ingressats a hospitals.  

La nostra implicació en aquest projecte va ser impulsada per l’àvia Montse, que també contribueix amb material per ambientar l’escola. 

Què us aporta, com a centre educatiu, formar part de la xarxa d’Escoles + Sostenibles? 

FEP Aprenents: formar part d’Escoles + Sostenibles ens aporta un compromís important, que ens fa ser més conscients de la necessitat de treballar per la sostenibilitat. Aquesta implicació és transversal i forma part del nostre projecte educatiu. 

El professorat està molt sensibilitzat gràcies a les formacions, assessoraments i recursos que ens ofereix la xarxa. També és un estímul per a l’alumnat, que entén que formar part d’aquesta iniciativa implica treballar per un futur més sostenible. 

Quan preparem la memòria del projecte, podem veure en perspectiva tota la feina feta i això ens ajuda a continuar millorant i a posar en marxa accions concretes. Estem molt agraïts pels recursos materials i humans que ens ofereixen i per l’oportunitat de créixer com a centre compromès amb el medi ambient. 

EBM Llar d’infants: Moltes coses. Per una banda, formacions gratuïtes que s’ofereixen als equips docents. Rebem assessorament per part de la nostra referent, que ve com a mínim a una reunió d’equip durant el curs per aclarir dubtes, proposar millores, revisar el nostre projecte o ens respon per via telefònica sempre que ho necessitem. 

També tenim altres beneficis, com el compost i terra que ens ofereixen des del Viver Municipal Tres Pins de Montjuïc, i que ens ha servit per trasplantar alguns arbres fruiters i plantes de les famílies. Els anys que no hi ha hagut sequera, hem tingut la possibilitat d’anar al viver a buscar plantes aromàtiques i arbres fruiters, cosa que ha permès fer del jardí un espai més acollidor, verd i natural. 

Hem fet ús de l’espai de donació quan hem necessitat quelcom, tenint molt present les limitacions per l’edat dels infants. 

Formar part del programa ens ha permès donar visibilitat a l’etapa 0-3 i fomentar la consciència ecològica i els hàbits sostenibles entre les famílies i l’equip. Això influirà positivament en els infants, el futur de la societat. 

Susana Ros, cap d’estudis de FEP Aprenents EE 

Anna Pons i Marta Moliner, educadores de l’EBM Llar d’Infants