- Inici
- / Últimes notícies
- / Actualitat
- / Comencen les obres per a la connexió de l'L9/L10 amb el futur tram central a l'àmbit del Macropou, a la Sagrera
Comencen les obres per a la connexió de l'L9/L10 amb el futur tram central a l'àmbit del Macropou, a la Sagrera
23/07/2024 - 15:50 h
El Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya ha iniciat les obres per a la connexió dels ramals del nord de l’L9/L10 amb el tram central de la línia a l’àmbit de Macropou de la Sagrera. Els treballs, que compten amb un pressupost de prop de 19 MEUR, inclouran també la reurbanització i recuperació de la superfície del pou i l’adequació d’una part del subsòl per a futurs usos públics.
Un dels treballs per a completar l’L9/L10 i dotaran la ciutat de nous espais per a usos públics. Els treballs tenen un termini d’execució total de 46 mesos. Les primeres tasques que es duran a terme corresponen a treballs previs a l’execució dels treballs d’obra civil ferroviària.
El Macropou és un pou situat entre les estacions d’Onze de Setembre i la futura estació de Sagrera Alta Velocitat de les línies L9/L10 del metro, utilitzat en el seu moment per a l’explotació de la tuneladora. Aquest pou, de grans dimensions, té una profunditat de 30 metres i ocupa en superfície a l’entorn de 5.300 m2. Es troba a cel obert i hi conflueixen dos túnels que el travessen: el túnel de l’L9/L10 i el túnel d’un tram del futur perllongament de l’L4 entre la Pau i la Sagrera.
En l’actualitat, les línies L9 Nord i L10 Nord discorren en l’àmbit entre el Macropou i la Sagrera pel túnel corresponent a l’L4, donat que el tram central de l’L9/L10 no es troba operatiu.
Les obres consistiran en:
- Treballs ferroviaris: actuacions per a reubicar l’L9/L10 en el seu traçat definitiu i connectar els ramals del nord amb el tram central.
- Forjats i estructures de protecció per a les futures vies d’L9/L10 i L4.
- Muntatge de les vies d’L9/L10.
- Instal·lació de les agulles per permetre les diferents connexions (mantenir en servei l’L9 actual mentre es realitzin les proves del tram central, així com garantir la seva connexió amb el Triangle ferroviari).
- Obra civil en part del subsòl: s’inclouen les tasques d’obra civil per habilitar un espai, de 14 metres de profunditat, en la part interior no utilitzada pel metro, per al seu futur aprofitament i adequació per usos públics, actualment en estudi. En concret, s’executaran els pilars i la llosa que permet la separació de l’ús ferroviari i les bigues que serviran de suport al futur forjat situat entre la llosa i la coberta superior.
- Urbanització en superfície: es cobrirà el pou i es reurbanitzarà la superfície; s’inclourà la reposició del camp de futbol que hi havia en aquest àmbit i que va ser reubicat provisionalment en un altre espai.
Evolució de les obres de l’L9/L10
Les obres que ara comencen s’afegeixen al conjunt d’actuacions necessàries per a completar el tram central de l’L9/L10 i assolir plenament el potencial d’aquesta línia de metro, amb una inversió de 925 MEUR. Actualment, s’està perforant, mitjançant tuneladora, el tram pendent de túnel del tram central i estan en execució l’obra civil de les estacions de Mandri i de Sarrià.
Font: Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya