En marxa, les obres del segon tram que constituirà l’Eix 'verd' d’Almogàvers

21/02/2023 - 09:22 h

El tram del carrer dels Almogàvers, entre Badajoz i Roc Boronat, forma part del vial que neix al carrer de la Llacuna i finalitza al Passeig de Lluís Companys. I dins la xarxa de superilles se situa entre els eixos connectors de Tànger i Pallars, pertanyent a la categoria d’’eix pacificat’ amb prioritat per als vianants, i recollint el tràfic local de vehicles només per a veïns i serveis.

Ja han començat les obres d’urbanització del que serà el segon tram (d’un total de tres) que conformarà, quan totes acabin, un dels nous eixos verds de la ciutat, i més en concret, que unirà un sector del Ponent22@, a Sant Martí, amb un altre eix verd, a L’Eixample: ens referim al tram del carrer dels Almogàvers, entre Badajoz i Roc Boronat.

Un eix verd de la ciutat, que troba -dins la xarxa viària existent, fins ara destinada bàsicament a trànsit de vehicles- espais per a la naturalització de la ciutat. Un recorregut, que observant-lo de manera global, travessa el Poblenou, el parc de l’estació del Nord i arriba fins a un altre eix verd, el passeig de Lluís Companys.

Per tant, aquest tram de nova urbanització que té per objecte dotar l’entorn de les estructures pendents del pla especial del 22@, és una oportunitat per a donar continuïtat a les intervencions dutes a terme a la superilla del Poblenou, tot i arribant al centre de la ciutat.

Cal subratllar, també, i per a posar en un context major aquesta obra, que aquest nou Eix Almogàvers es regeix per la Modificació del Pla General Metropolità per la renovació de les àrees industrials del Poblenou, i en concret del districte de Sant Martí.

Unes obres d’urbanització que abasten un tram de carrer corresponent a dues illes, d’uns 321 metres de longitud, amb un ample de 20 metres entre façana, i una superfície d’aquest àmbit a projectar de 7.890 m2.

Així doncs, pel que fa a la urbanització d’aquest tram de carrer dels Almogàvers, les obres consistiran a dotar la màxima superfície verda i drenant, permetent  el pas de vehicles sobre superfícies específiques de trànsit rodat. En paral·lel, també, es preveu la ubicació de parterres i espais destinats a càrrega i descàrrega que delimiten el pas de vehicles, interromput pels guals existents i els previstos en el planejament.

Un plantejament, doncs, que recull un eix central per a circulació de vehicles o l’opció de desplaçar-lo lateralment i alternativament, amb l’objecte de reduir al màxim la velocitat, alhora que tancar perspectives de les àrees verdes, millorant-ne la percepció.

Una proposta, aquesta de plataforma única, on les bicicletes podran circular en ambdós sentits, adaptant la seva velocitat al vianant.  I una circulació dels vianants que es preveu a través d’una franja de 4 metres d’amplada pavimentada amb panot i adjacent a les façanes dels edificis.

D’altra banda, la cruïlla amb el carrer de la Ciutat de Granada es convertirà en una gran plaça de circulació restringida, amb grans zones de vegetació i estada.

Pel que fa als elements urbans que s’hi col·locaran, aquests s’adaptaran als nous usos i  recorreguts; així, el mobiliari urbà estarà situat a les franges intermèdies de la urbanització, col·locant-lo per al bon ús de l’espai públic : hi trobarem cadires individuals de fusta massissa; elements per a l’aparcament de bicicletes amb tubs d’acer galvanitzat; fanals amb bàculs verticals d’acer estructural tubular, amb cinc tipus de lluminàries LED d’alta eficàcia (d’entre 33W i 71W); papereres model ‘Barcelona’ de 70 litres de capacitat; font d’aigua monòlit de fossa de ferro; i escocells de xapa d’acer galvanitzat .

En quant a la jardineria, es preveu plantar-hi sis espècies d’arbrat, entre les quals destaquem iuques o ficus; mentre que les arbustives comptaran amb més d’una quinzena d’espècies com són: l’asparagus densiflorum, l’iris germanica, o la dicliptera suberecta.

Finalment, i pel que fa a la Recollida Pneumàtica (RPRSU), dins d’aquest projecte es preveu completar la xarxa ja existent al carrer dels Almogàvers, donant connexió d’escomeses a la canalització troncal, així com la construcció d’un pou d’aquest sistema a la cruïlla de Ciutat de Granada amb Almogàvers; mentre que la xarxa de distribució d’aigua calenta i freda ja està construïda en la seva totalitat.

El pressupost amb què ha comptat l’execució de l’obra ha estat d’uns 3,7 M€  (IVA inclòs), milora impulsada per l’IMU.