Mobilitat

Les obres que durant anys han tingut lloc a la plaça de les Glòries han provocat diverses afectacions al trànsit de vehicles i a la circulació de vianants, així com al pas de bicicletes.

Des de l’Ajuntament de Barcelona s’ha vetllat sempre per minimitzar les incomoditats que comporten les obres, mantenint a la ciutadania informada constantment.

Amb la finalització dels túnels viaris soterrats, que absorbeixen el trànsit de la Gran Via, les obres a Glòries fan un gran pas, que permetran acabar les obres del parc i establir una mobilitat definitiva a la zona.

L'entrada del nou túnel

Transport públic i vianants

La circulació de vianants a l’entorn de la plaça està afectada en diferents espais a conseqüència de l’execució de diverses actuacions al seu entorn. Arran d’aquestes actuacions es produeixen canvis significatius en la mobilitat a l’entorn de plaça que afecten a la circulació de vianants, bicicletes i transport públic.

Els itineraris per a vianants que segueixen longitudinalment la Gran Via s’adeqüen a l’avenç de les obres. En el tram entre la pl. de les Glòries i el c. de Los Castillejos es genera un pas provisional adaptat que enllaça directament amb la rambla dels Encants.

La zona central de la plaça de les Glòries es manté tancada. La connexió entre una banda i l’altra de la plaça, es fa per la rambla dels Encants i pel pas de vianants dels carrers de Badajoz/Independència.

L’accés al Dhub es pot fer des de l’accés principal per la pl. de les Glòries o per l’accés Irena Sendler/Àvila.

L’accés al metro L1 a Glòries es troba totalment operatiu en els 3 accessos existents.

La parada Glòries de tramvia, situada davant del Disseny Hub Barcelona (DHub), manté el seu servei habitual, fent d’enllaç entre les línies T4 (Verdaguer – Estació de Sant Adrià), T5 (Ciutadella | Vila Olímpica – Gorg) i T6 (Ciutadella | Vila Olímpica – Estació de Sant Adrià).

Els itineraris que podran fer els vianants i els usuaris del transport públic estan assenyalats en el plànol adjunt, en color verd.

Els autobusos, en sentit Besòs, ja creuen pel nou vial de la plaça de les Glòries i tenen una parada habilitada davant del DHub que enllaça amb els serveis de metro i tramvia.

En sentit centre ciutat es manté el desviament pels carrers de la Independència, Aragó i Los Castillejos, des d’on recuperen el seu itinerari habitual.

 

TGC.39 VIANANTS I TRANSPORT PUBLIC

Vehicles

L’obertura del túnel en sentit Llobregat ha comportat modificacions a la mobilitat i la superfície de la plaça de les Glòries ha quedat completament lliure del trànsit privat, permetent el pas a vianants, bicicletes i transport públic (autobusos i taxis).

La principal novetat és l’eliminació dels carrils de circulació en superfície que quedaven a la Gran Via, entre el carrer Bilbao i el carrer Padilla. En aquest àmbit no hi ha trànsit de pas i només poden desplaçar-se pels laterals els vehicles de veïns, serveis, transport públic o d’emergència (tram Bilbao-Independència i tram Castillejos-Padilla)

Amb la nova configuració viària els vehicles que circulen pel túnel, en sortir, tenen l’opció de pujar pel carrer Padilla (carril dret) o bé pel carrer Marina (carril central). En línia recta per la Gran Via, des del carril esquerra, només hi poden circular els autobusos.

Abans d’entrar al túnel, a l’alçada de la Rambla de Poblenou, hi ha una sortida cap al lateral de la Gran Via exclusiva per als autobusos i els taxis. La resta de vehicles que circulen per la C-31 i vulguin accedir al lateral de la Gran Via han d’utilitzar la sortida 207 Bac de Roda/Poblenou.

Les modificacions han provocat l’eliminació del gir des de l’àmbit central de la Gran Via en sentit Llobregat cap al carrer de la Independència. Els vehicles que utilitzaven aquest itinerari per connectar amb el carrer Aragó tenen dues opcions: sortir per la sortida 207 Bac de Roda/Poblenou, continuar per Bac de Roda i després girar cap a Aragó o Mallorca; o bé seguir a la C-31 cap a l’interior del túnel i arribar a Aragó a través de Padilla o Marina.

El carrer de la Llacuna queda sense connexió amb la Gran Via en sentit Llobregat i únicament resta operatiu un carril per accedir al lateral mar, en sentit Besòs (guals i serveis). En el tram entre el carrer de Perú i la Gran Via, el carrer Llacuna es pacificarà i es permetrà la circulació només per ús veïnal i per accedir a la zona de càrrega i descàrrega del centre comercial.

Mobilitat a l'entorn dels túnels de Glòries

Bicicletes

La implantació de les obres genera modificacions dels itineraris per a bicicletes als entorns de la plaça de les Glòries.

La circulació, en sentit mar-muntanya, es troba afectada per l’ocupació de la zona central de la plaça. Aquesta connexió cal fer-la pels carrils bici i els itineraris de connexió existents al pas davant dels Encants i els carrers de Badajoz i de la Independència.

Per creuar la plaça en sentit centre ciutat – Besòs, s’habilita un pas en ambdós sentits exclusiu per a bicicletes entre l’avinguda Diagonal i la rambla del Encants i l’avinguda Diagonal i el carrer de Badajoz, al costat de l’antiga parada de tramvia de La Farinera.

 

 

Recorreguts en bicicleta en sentit centre de ciutat

Recorreguts en bicicleta en sentit centre de Besòs

Als entorns de la plaça es disposa dels carrils bici dels carrers de la Diputació, Sancho de Ávila, la Marina, los Castillejos, la Ciutat de Granada, Ribes, l’avinguda Diagonal, els carrers de Cartagena i el Consell de Cent, l’avinguda Meridiana, la rambla del Poblenou i la Gran Via. Les zones pedalables del Clot, de circumval·lació de la plaça de les Glòries i els passos habilitats com a itineraris per a bicicletes faciliten la connexió entre els diferents carrils bici dels carrers i avingudes que conflueixen a la plaça.

A les zones on la vorera té una amplada inferior als 3 metres, és obligatori baixar de la bicicleta per afavorir la convivència entre vianants i bicicletes. En el plànol es mostren els itineraris disponibles als entorns de la plaça.

TGC.39 BICIS