Fons Next Generation EU
El Consell Europeu del 21 de juliol de 2020, va acordar un paquet de mesures per impulsar la convergència, la resiliència i la transformació de la Unió Europea. Entre aquestes mesures va posar en marxa el Fons Europeu de Recuperació Next Generation EU i va aprovar el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, pel qual s’estableix el mecanisme de recuperació i resiliència.
En el marc de les actuacions de la UE, el 7 d’octubre de 2020 el govern de l’Estat va aprovar el “Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia de España” (PRTR), aquest marca les línies de treball per la modernització de l’economia espanyola i està articulat en 4 eixos: transició ecològica, cohesió social i territorial, digitalització i igualtat de gènere. Aquest PRTR va ser aprovat per la Comissió Europea el 16 de juny de 2021
L’estratègia de Barcelona davant els Next Generation EU (NGEU) representa la resposta de la ciutat a la crisi provocada per la Covid-19 i, al mateix temps, l’oportunitat del Pla de Recuperació treballa per construir l’Europa del futur.
Barcelona es planteja dur a terme un canvi integral que li permeti esdevenir una ciutat més resilient davant futures crisis, apostant per la transició energètica i ecològica, la transició digital i la cohesió social.
L’Ajuntament de Barcelona articula la seva resposta al voltant de set eixos estratègics que han de permetre seguir treballant per una Barcelona capdavantera, resilient i amb un futur sostenible.
- Impuls de l’economia local
- Impuls de la mobilitat sostenible
- Assoliment d’una transició digital justa
- Transició responsable cap a un model d’energies renovables i de rehabilitació sostenible
- Enfortiment del sistema d’innovació i d’investigació i coneixement
- Desplegament d’infraestructures sanitàries i socials
- Recuperació de la natura a la ciutat
Dins del Pla de Recuperación, Transformación y Resiliciencia d’Espanya PRTR, L’objectiu de transformació Digital i Modernització del Ministeri de Política Territorial i Funció Pública i de les Administracions de les CCAA i les EELL –, persegueix la modernització de les comunitats autònomes i les entitats locals de forma coherent i coordinada amb les inversions realitzades a nivell transversal per l’Administració General de l’Estat, d’acord amb els criteris de consistència i impacte esperats per la Comissió Europea. Així mateix, aquesta modernització s'alinea amb l'Estratègia Digital 2025 i el Pla de Digitalització de les Administracions Públiques 2021-2025.
Pel que fa a l'ajuda màxima assignada a la ciutat de Barcelona, d'acord amb el que especifica l'Ordre TER/1204/2021, s'estableix un valor proporcional a la població censada al municipi a data 1 de gener de 2020, resultant un import màxim assignable de 6.084.141,72€ i sent l’import total d’ajudes per a l’Administració local de 99,67 milions d’euros.
Subvencions destinades a la transformació digital i modernització de les administracions de les Entitats Locals
- Línia 1: L’Administració orientada a la ciutadania que té l'objectiu d'assegurar la màxima accessibilitat dels serveis públics en els canals digitals
- Línia 2: Les operacions intel·ligents que persegueix la transformació digital de l'Ajuntament millorant els processos de gestió i tramitació interns.
- Línia 3: El govern de la dada mitjançant el qual s'implementarà un Portal de Dades amb la finalitat d'integrar diferents fonts de dades.
- Línia 4: Les infraestructures intel·ligents que adaptarà l'entorn de treball del personal municipal a una administració digital modernitzada
- Línia 5: I per últim, la ciberseguretat, que implica la implantació d’eines i metodologies com "Risc i Compliment (GRC) en matèria de Ciberseguretat", el Centre d'Operacions de Seguretat i Oficina de Serveis Avançats de Telecomunicacions, la Implantació d'un Nou Sistema de Control d'Accés a la Xarxa Corporativa (NAC) i millores en la resposta a incidents de seguretat.
Projectes de l’IMI finançats pels fons Next Generation
-
Persegueix una millora holística dels serveis públics digitals prestats a la ciutadania i les empreses de l'Ajuntament de Barcelona. En concret, es tracta d'assegurar la màxima accessibilitat dels serveis públics en aquells canals digitals de preferència per part de la ciutadania i les empreses, prestant especial atenció a la utilització de dispositius mòbils de més prevalença (per exemple, telèfons mòbils intel•ligents i tauletes digitals). Per això cal disposar d'una estratègia d'adaptació dels serveis públics que no comporti la creació de versions adaptades per a cada canal en particular, en el cas dels mòbils connectats a les apps. L'aposta per la provisió de serveis públics en mode web responsiva permet abordar de forma universal una estratègia multicanal de tipus universal, de desplegament ràpid i que no generi barreres de sortida innecessàries. En definitiva, es persegueix una millora notòria en la usabilitat, la utilitat, la qualitat, l'accessibilitat, la mobilitat, etc. de l'actual model de relació i interacció digital i la seva experiència associada per part de les persones usuàries finalistes (relació end-to-end digital).
En aquest sentit, el projecte se centra a impulsar models d’atenció interactius, responsiva, intuïtius, personalitzables, proactius i omnicanal, que permetin augmentar la varietat de mitjans i canals d’interacció per a una millor provisió dels serveis públics. Incorporà tres serveis més utilitzats pels ciutadans en mode mitjançant una interfície adaptable («responsive») integrada a La meva Carpeta Ciutadana de l'AGE.
IMPORT CONCEDIT:
2.347.768,48 €
CONTRACTES INCLOSOS:
- Generació de nous tràmits de l’Institut Municipal d’Hisenda (contracte nº: 21000021).
- Generació d’un nou entorn de tramitació i comunicació amb les entitats ciutadanes (contracte nº 19000154).
- Atenció col•lectiva i infància en risc (contracte nº 21000115).
- Tràmits de Portal pel Nou Fitxer d’Entitats (contracte nº 21000032).
- Evolució del Portal de Tràmits els espais del ciutadà i del professional (contracte nº 21000032).
-
L’Ajuntament fa una aposta per l’impuls de l’administració electrònica, disposant d’una visió integral end-to-end dels procediments i de la seva demanda, involucrant en aquest procés a les diferents àrees per tal de facilitar el canvi cultural i la implementació d’un nou model de gestió.
Aquest projecte persegueix la transformació digital de l’Ajuntament a través de la implementació de solucions intel•ligents dirigides a millorar els processos de gestió i tramitació interns, posant focus en la simplificació, homogeneïtzació i modernització de la seva tramitació, millorant la seva eficiència i eficàcia.
L’e-administració no és només l’aplicació de les TIC a les administracions públiques, és necessari també un canvi organitzatiu i el desenvolupament de noves habilitats amb l’objectiu d’oferir un servei públic adaptat a la nova realitat digital, i actualment continua existint una cultura tradicional i de treball “en paper”.
Davant d’aquesta necessitat, es plantegen una sèrie d’objectius, com la priorització del serveis per via digital, la simplificació i eficiència dels procediments administratius i de relació amb el ciutadà, les garanties d’integritat, autenticitat i validesa legal (actualment presents en la documentació administrativa, s’han de traslladar de forma inequívoca a la documentació i expedients electrònics), garantir la transparència i l’accés a la informació del ciutadà i els mecanismes d’interoperabilitat entre administracions).IMPORT CONCEDIT:
727.107,02 €
CONTRACTES INCLOSOS:
- Automatització de Processos ( contracte nº 2000100).
- Automatització de processos de negoci del IMH (contracte nº 21000035).
- Digitalització dels processos administratius i de tramitació de l’Ajuntament (contracte nº 001_21000652) –
- Gestionat per la Direcció d’Administració Electrònica de l’Ajuntament.
-
Implementació d'un Portal de Dades, amb la finalitat d'integrar diferents fonts de dades, així com substituir actuals webs de difusió disperses, que permeti més transparència davant de la ciutadania, portant el concepte d'Open Data a un nivell molt més enllà de les dades crues, permetent accedir-hi, però també a documents d'anàlisi, gràfics i taules semielaborades; complementat amb un sistema d'accessos i cerca molt més àgil i fàcil, mitjançant llenguatge natural. Les tasques del projecte engloben la planificació, el disseny, la construcció, la implementació, la gestió del canvi i el suport del sistema informàtic.
El projecte consta de dues fases: desenvolupament del portal web “BCNDADES”, com a eina de transparència, visualització i accés via internet, amb les màximes funcionalitats. La segona: desenvolupament mòdul de connexió amb el sistema de govern de la dada corporativa, DataLake, que inclou sistemes d'assegurament de la qualitat, ingesta i extracció de dades, i una capa per desenvolupar models analítics i predictius. Aquesta segona fase representa el primer pas per obrir el data lake a tercers: altres AAPP, ciutadania, PIMES.
IMPORT CONCEDIT:
339.768,00 €
CONTRACTES INCLOSOS:
- Portal Barcelona Dades (contracte nº: 21000044).
-
El projecte considerat es troba emmarcat en l’adequació de l’entorn de treball del personal municipal, per adaptar-lo a la nova manera de treballar d’una administració digital modernitzada, millorant la comunicació tant interna com amb la ciutadania, la compartició d’informació i el treball col•laboratiu i la gestió i els procediments interns, encaminant-nos cap a una administració àgil i eficient disponible en qualsevol circumstància (treball presencial i/o teletreball), contribuint a la connectivitat digital de l'administració pública i assegurant els serveis públics de qualitat.
Per això es precedeix a l'adquisició i instal•lació d'estacions de treball “completes”, formades per un ordinador portàtil, amb tot l'equipament (perifèrics) necessari per poder ser utilitzades ergonòmicament durant tota la jornada del personal municipal (monitor extern de 24”, teclat complet amb lector de targetes de signatura, ratolí, i “dockstation” per la connexió de tots els elements al portàtil i a la xarxa de dades). El projecte inclou totes les activitats necessàries per a l'ús efectiu i immediat del nou equipament, així com la retirada de manera eficient i sostenible de l'equipament obsolet que se substitueix.
Els principals objectius del projecte són:
- Dotar l'Ajuntament de Barcelona d'estacions de treball adaptades per permetre'n la disponibilitat tant a la feina a l'oficina com en teletreball, incrementant el percentatge d'equips municipals aptes per ser usats en un model híbrid, contribuint a desenvolupar la connectivitat digital dels treballadors municipals per assegurar els serveis públics de qualitat en qualsevol circumstància.
- Millorar l'ergonomia i la distribució espacial dels llocs de treball.
- Donar cobertura a les noves necessitats i exigències dels diferents departaments municipals, tant pel que fa a l'entorn físic com als requeriments tècnics.
- Facilitar la reutilització dels equips substituïts als circuits d'economia social, i amb l'objectiu de reduir la fractura digital, derivant aquests equips obsolets, segons el seu estat, cap a un procés de reciclatge o de reutilització sobre la base del conveni establert entre l'Ajuntament de Barcelona i Pangea.org/reuse.org.
IMPORT CONCEDIT:
1.269.333,55 €
CONTRACTES INCLOSOS:
Adquisició d'ordinadors portàtils (Contracte nº: 21000083).
-
Amb la digitalització progressiva dels serveis, la Ciberseguretat s'ha convertit en un dels eixos d'actuació dins del Pla de Transició Digital per al període 2020-2023, principalment quan els models de funcionament de l'organització han canviat per fer front a la pandèmia originada per la COVID-19. Aquesta situació sobrevinguda, que es va produir ja fa més d'un any i mig, va produir una debilitació de la protecció de l'entorn digital en plantejar-se la necessitat de facilitar accessos des de l'exterior de manera generalitzada per a tot el personal municipal i l’accés als sistemes d’informació interns independentment de la ubicació del treballador. Aquesta situació s'ha vist agreujada per l'increment de la Ciber-delinqüència, que intenta aprofitar aquestes debilitats per obtenir beneficis mitjançant l'extorsió pel segrest de la informació de les organitzacions.
En aquest context, l'Ajuntament de Barcelona té en desenvolupament un projecte de reforç de les estructures de Ciber-defensa de l'entorn digital que serveix de protecció per a tota mena de serveis actualment en ús, tant interns com de prestació directa a la ciutadania. Es desenvolupen en aquest projecte diverses actuacions que combinades han de millorar de manera notable el model actual de Ciberseguretat de l'Ajuntament de Barcelona i que preveuen una millora rellevant especialment amb la nova definició i implantació d’un Centre de Seguretat (SOC) evolucionat respecte l’existent en l’actualitat.
IMPORT CONCEDIT:
1.400.164,67 €
CONTRACTES INCLOSOS:
- Millora de Centre d’Operació de la Seguretat ( SOC) i del Servei avançat de telecomunicacions (OSAT) (contracte nº: 21000130).
- Millores en la resposta a incidents de seguretat que afectin a la integritat de les dades (contracte nº: 20000026).
- Implantació d’un Nou Sistema de Control d’Accés Xarxa Corporativa (NAC) (contracte nº 21000108).
Finançat per: