El Mercat de Sant Antoni acull la jornada Fem Comensalitat: 'Sitopia, transformar les ciutats a través de l’alimentació'
El dimecres 20 de novembre, de 18 a 20 h, la sala polivalent del Mercat de Sant Antoni acollirà la jornada Fem Comensalitat: ‘Sitopia, transformar les ciutats a través de l’alimentació’. Allà, l’escriptora Carolyn Steel (Ciudades Hambrientas, 2020) i l’arquitecte David Bravo debatran sobre com l’urbanisme de la ciutat de Barcelona pot influir en el sistema alimentari i com podem nodrir-nos de manera més saludable.
La trobada inclourà un petit concert experimental de Nathaniel Mann, qui reinterpretarà la música de protesta dels carnissers del s. XIX amb ganivets com a instruments, aportant un toc artístic al debat. L’entrada serà lliure i sense inscripció prèvia.
L’activitat està organitzada per ‘Fem Comensalitat’, un programa d’activitats dins de Museu habitat (Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya) que té com a missió visibilitzar la importància de les infraestructures públiques vinculades a l’alimentació, per tal d’obrir un diàleg sobre els reptes i les oportunitats que ofereixen aquests espais dins les ciutats.
Entre els esdeveniments passats organitzats per Fem Comensalitat, destaquen les rutes guiades pel mateix David Bravo i Mauro Castro, investigador de l’IDRA (Institut de Recerca Urbana de Barcelona), per diversos mercats de Barcelona, que han tingut l’objectiu de fer una reflexió crítica sobre els reptes socials i econòmics als quals s’enfronten els mercats urbans.
La primera ruta, titulada Receptes per democratitzar la cadena alimentària als mercats de la Vila de Gràcia, va abordar com la gentrificació impacta el petit comerç de la Vila de Gràcia, fent especial èmfasi en la transformació del Mercat de l’Abaceria. La segona ruta, Receptes per democratitzar la cadena alimentària als mercats de Ciutat Vella, va explorar el rol dels mercats centrals, com la Boqueria o Sant Antoni, en la gastronomia i economia de la ciutat, amb un final amb pica-pica al Mercat de Sant Antoni. Finalment, la tercera ruta, A qui pertany la costa? Port i ciutat: història d’un conflicte, va portar els participants a indagar envers la contínua tensió entre els interessos públics i privats al port de Barcelona, un espai de gran valor econòmic i històricament considerat un bé comú.