El Pla de digitalització de Mercats de Barcelona es materialitza en un conjunt de projectes que donen resposta als valors i objectius del Pla Estratègic 2015-2025 i a les noves necessitats dels clients actuals i potencials. Les tecnologies de la informació reforcen tot el pla de transformació física de la xarxa de Mercats, ja que la modernització de l’espai s’ha d’acompanyar d’una modernització organitzativa i del servei.
Compra en línia als mercats municipals: el mercat a un clic
Els 43 mercats de Barcelona estan en procés d’implantació d’un canal comú de compra online i a distància. Amb el nou marketplace, la clientela tindrà la possibilitat de rebre la comanda directament a casa seva o recollir-la al mateix mercat fins i tot fora de l’horari d’obertura gràcies al nou servei de recollida àgil de la compra, que consisteix en la instal·lació d’armariets refrigerats als accessos dels mercats. Els nous armariets estaran vinculats al servei de compra en línia i també es podran fer servir per desar els productes ja adquirits amb l’objectiu de mantenir-los frescos o simplement per continuar comprant còmodament al mercat.
La prova pilot iniciada el desembre de 2021 va suposar la distribució d’armariets a 14 mercats i a 4 aparcaments B:SM (Boqueria, Sant Antoni, Sagrada Família i Guinardó).
Els armariets compten amb un sistema de purificació de l'aire i eliminació d'olors al seu interior
Mercats TV
La prova pilot iniciada el 2021 va començar amb la instal·lació de pantalles a 14 mercats municipals, que difonen informació sobre actuacions en infraestructures, alimentació sostenible, serveis, agenda d’activitats i publicacions a les xarxes socials de Mercats de Barcelona, entre d’altres.
Les pantalles s’han anat desplegant progressivament i està prevista la instal·lació d’un total de 100 pantalles als 40 equipaments.
Control d'aforament
L’Ajuntament de Barcelona compta amb càmeres per gestionar els aforaments a 43 mercats de la xarxa municipal, tant alimentaris com no alimentaris. Són un total de 340 càmeres zenitals situades al sostre de les zones d’accés que permeten gestionar els aforaments d’aquests equipaments. Les instal·lacions comptabilitzen el nombre de persones que entren i surten del mercat a partir del comptatge de caps presents en l’espai, sense enfocar les cares. Així, es pot conèixer en temps real l’ocupació total del mercat.
Els usuaris poden visualitzar en les pantalles instal·lades als accessos quin és l’aforament màxim i l’aforament en el moment en què volen accedir al mercat. A més, s’indica clarament la possibilitat d’accedir-hi o no. També permeten disposar de les dades d’afluència de visitants als mercats municipals per quantificar l’impacte que tenen els equipaments als seus barris i la distribució horària de les visites als espais. Aquestes xifres són la base per poder adequar després el funcionament de cada equipament a les necessitats de la clientela.