L’activitat comercial a Barcelona ha estat intensa i l’intercanvi de productes en l’àmbit del mercat hi ha tingut un paper cabdal des dels seus inicis, a l’època romana, i fins a l’actualitat. Si bé les primeres notícies en ferm que tenim sobre l’existència d’un mercat a la ciutat daten del segle X, el paper d’atracció de nova població i de cohesió del col·lectiu social que han desenvolupat els mercats és inqüestionable.
Reflex de l’evolució de la ciutat
Com tants altres integrants de la geografia urbana, els mercats barcelonins han anat reflectint els canvis i les transformacions de la ciutat al llarg de la història. Així, han estat protagonistes destacats en la decidida introducció de l’arquitectura del ferro i de l’estil modernista, elements que es poden apreciar en els edificis on es troben.
També han seguit de ben a prop el convuls procés de creixement físic de la ciutat, bé través de l’absorció dels antics municipis independents —molts dels quals ja tenien un mercat— o de la construcció d’aquests equipaments als barris perifèrics de nova creació, sorgits arran de les diverses onades migratòries que ha viscut Barcelona.
Renovació per als nous reptes
Arran d’aquests canvis, Barcelona té com a element diferencial la densa xarxa de mercats, 39 d’alimentaris i 4 de no alimentaris. Al llarg de la història han estat capaços d’absorbir i assumir els reptes del comerç actual i les noves formes de consum de la ciutadania i que, alhora, encaren el futur amb voluntat de renovació i de continuar exercint el seu paper essencial en la vida de la ciutat.