Promoure els mercats com a sinònim de valors associats a la sostenibilitat social, mediambiental i cultural.
1. Establir el mercat com a font de difusió del patrimoni agroalimentari català.
Els mercats de la ciutat treballen per augmentar encara més l’assortiment de producte local, així com millorar els canals d’arribada a les parades dels articles de proximitat. Es col·labora amb productors i gremis per afavorir la presència de productes catalans, ecològics i artesans en aquests equipaments.
2. Posicionar el mercat com a lloc per a la formació en hàbits d’alimentació saludable, gastronomia i seguretat alimentària.
Els mercats són espais de debat científic i gastronòmic, estretament lligats al producte saludable, a la dieta mediterrània i a la seguretat alimentària. Es forma tant els comerciants com els consumidors en el manteniment d’una dieta mediterrània i en la minimització del malbaratament alimentari.
3. Assegurar la sostenibilitat econòmica i ambiental dels equipaments dels mercats.
Els valors mediambientals formen part dels grans eixos dels mercats de Barcelona. Es promouen accions i campanyes de sensibilització contra el malbaratament alimentari, en favor de la separació de les diferents fraccions de residus i en defensa de l’energia renovable i l’estalvi energètic.
Aquest punt es materialitza amb el contracte establert amb Barcelona Energia, encarregada del subministrament elèctric dels edificis dels mercats municipals. Barcelona Energia va proporcionar un assessorament inicial que ha permès ajustar les potències i reduir la facturació entre un 1% i un 2%, cosa que ha representat un estalvi anual d’entre 25.000 i 30.000 euros. La comercialitzadora i els serveis tècnics dels mercats analitzen contínuament els consums, per tal d’optimitzar les potències i detectar anomalies en el funcionament de les instal·lacions. Així mateix, els mercats de Barcelona han impulsat un acord entre la Federació de Mercats Municipals de Barcelona (FEMM) i Barcelona Energia per promoure entre els paradistes el subministrament d’energia per part d’aquest operador públic en els consums individuals.
4. Potenciar el mercat com a valedor de la sostenibilitat social del barri.
Els mercats de la ciutat mantenen un ferm compromís amb la ciutadania i l’alimentació saludable. Participen activament en accions de caràcter social i solidari, i en campanyes de conscienciació per a l’aprofitament dels aliments, a més de difondre i adoptar els criteris principals de responsabilitat social corporativa.