Els Mercats de Barcelona, al servei de la comunitat
Durant els mesos de maig, juny, juliol i agost, els mercats han acollit activitats lúdiques, socials, culturals i educatives i s'han compromès amb entitats de l'entorn.
Els Mercats de Barcelona juguen un paper social fonamental. Més enllà de la seva funció comercial, s’han consolidat com a espais de trobada que afavoreixen la cohesió veïnal i enforteixen els lligams entre les persones del barri. Ho fan a través d’activitats lúdiques, socials, culturals i educatives que tenen lloc a les seves instal·lacions. A continuació, destaquem les accions socials que s’han dut a terme durant els mesos de maig, juny, juliol i agost.
Donacions i recollida d’aliments
La Xarxa de Voluntaris del Carmel és una fundació sense ànim de lucre del barri del Carmel compromesa amb l’entorn i els seus problemes de caràcter econòmic, socials i laborals. Entre les activitats que duen a terme, es troben recollides d’aliments per a les persones més desfavorides. El dia 30 de maig van dur a terme una recollida d’aliments al mercat del Carmel, i en els pròxims mesos visitaran els mercats de la Mercè i de Felip II.
Camió pedagògic
Per quart any consecutiu, el cos de Bombers de Barcelona visita els Mercats de Barcelona per explicar com prevenir els incendis domèstics i donar consells sobre què cal fer en cas que se’n produeixi un amb el vehicle PREvenim! Fins al mes d’agost, el vehicle ha visitat els mercats del Fort Pienc, Canyelles, Barceloneta, l’Estrella, Sant Andreu, Guinardó, Sant Gervasi, la Boqueria, Besòs, la Concepció, Ciutat Meridiana i la Marina.
Salut i recerca
Durant els mesos de maig i juny, els mercats del Guinardó i el Carmel han realitzat tallers infantils de conscienciació i recaptació de fons per a la malaltia minoritària CADASIL (Cerebral Autosomal Dominant Arteriopathy with Subcortical Infarcts and Leukoencephalopathy), una arteriopatia cerebral autosòmica dominant amb infarts subcorticals i leucoencefalopatia. Sota el títol ‘Plantem Cara al CADASIL’, els infants van decorar un got de cartró i, posteriorment van plantar una petita planta com alfàbrega o julivert. L’objectiu d’aquesta iniciativa era doble: d’una banda, fomentar la creativitat i l’amor per la natura entre els més joves; de l’altra, recollir donatius que seran destinats íntegrament a la investigació del Cadasil a través del Laboratori de Farmacogenòmica de l’Hospital de Sant Pau de Barcelona.
En el marc de la celebració de la Setmana Europea contra la Leucèmia 2025, del 16 al 28 de juny els mercats de la Guineueta, Santa Caterina i Guinardó van acollir l’exposició ‘Una mirada a la Fundació Josep Carreras contra la leucèmia’. La Fundació Josep Carreras contra la Leucèmia és una entitat privada, sense ànim de lucre, fundada el 1988 pel famós tenor Josep Carreras que té per objectiu fer d’aquesta malaltia una malaltia 100 % curable i millorar la qualitat de vida dels pacients a través de diversos programes clau.
El Centre Ocupacional Paideia és un servei dedicat a l’atenció de persones amb discapacitat intel·lectual i el seu principal objectiu és promoure la integració social i laboral de les persones usuàries, facilitant alhora la inclusió en la comunitat. Per tal de donar visibilitat al seu projecte, el dia 4 de juliol van organitzar una fireta d’estiu al mercat de Sant Antoni amb productes artesanals elaborats al centre.
Al juny, el mercat de Santa Caterina va rebre la fundació Pallapupas, entitat amb més de vint anys d’experiència que treballa per donar espai al riure i a l’humor durant el procés de la malaltia dels infants i, així, transformar els hospitals en llocs més amables i plens de vida. Els Pallapupas són actors i actrius professionals formats en tècniques teatrals, clown i amb coneixements sanitaris essencials per dur a terme la seva feina.
Al maig i al juny, l’entitat ‘Vidas tras un ictus’ va visitar els mercats de Sant Antoni, Lesseps i Llibertat per explicar el seu compromís amb la malaltia: donar suport emocional a les persones afectades i familiars; la rehabilitació de les persones amb necessitats econòmiques amb fisioteràpia, logopèdia, teràpia ocupacional i neurologia i conferències i trobades amb sanitaris, familiars i afectats.
Esports i gent gran
Divendres 23 de maig, els mercats municipals dels districtes d’Horta-Guinardó i Nou Barris (Vall d’Hebron, Canyelles, Guineueta, Mercè i Horta) es van tornar a unir per celebrar la 6a Marxa Nòrdica Intermercats, una iniciativa que combina l’esport, la promoció d’un estil de vida saludable i la dinamització del comerç de proximitat. La marxa és una oportunitat per establir vincles amb els comerciants i connectar amb la vida dels barris, afavorint una experiència enriquidora que fomenta la convivència, la cohesió comunitària i el suport al comerç local.
A finals de maig, els mercats de Sants i de la Llibertat van ser els escenaris de sortida de la marxa Barcelona–Montserrat, una caminada que forma part del Circuit Català de Caminades de Resistència. La jornada, que va reunir prop de 600 participants, era organitzada per la comissió de la Gràcia-Montserrat (UEC de Gràcia) i la comissió de la Sants-Montserrat (UEC de Sants), i va comptar amb la col·laboració de la FEMM i Mercats de Barcelona. Aquesta caminada té com a objectiu recórrer els 62 km que separen Barcelona del monestir de Montserrat a través de camins de muntanya, i enguany ha estat especialment significativa, ja que, per primera vegada, les dues comissions han sumat esforços per oferir una única proposta conjunta, en què els participants han pogut escollir entre diferents recorreguts i quilometratges.
També a finals de maig, l’alumnat del cicle mitjà d’Activitats Comercials del Centre d’Estudis Politècnics va concloure el projecte “Mercats per la porta gran”, una iniciativa d’Aprenentatge i Servei amb la Fundació Avismón al Mercat de Santa Caterina. El projecte connecta estudiants i gent gran, i busca millorar l’accés d’aquest col·lectiu a productes frescos i saludables. L’alumnat va dissenyar una campanya solidària de recapte de fons per sensibilitzar sobre la importància de l’alimentació saludable, la sostenibilitat i el suport a la gent gran en situació vulnerable.
Medi ambient
Ecovidrio, l’entitat sense ànim de lucre encarregada de la gestió del reciclatge dels envasos de vidre, ha posat en marxa per segon any una campanya informativa adreçada a diversos mercats alimentaris de Barcelona. La iniciativa busca promoure la recollida selectiva d’aquest tipus de residus, sensibilitzar la població sobre la importància de reciclar correctament, i fomentar hàbits sostenibles com a part del compromís col·lectiu per combatre el canvi climàtic. El mes de maig, l’entitat va visitar els mercats de l’Abaceria, la Marina, Ciutat Meridiana, Felip II, Vall d’Hebron, Carmel, Montserrat i Sants.
A més, Barcelona ha fet un pas endavant en matèria de sostenibilitat amb la publicació de la guia “Com reduir els envasos de plàstic d’un sol ús en la comercialització del peix i del marisc”, un document elaborat per l’Ajuntament de Barcelona amb la col·laboració de l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona i d’altres agents del sector. L’objectiu de la iniciativa és reduir la presència dels plàstics d’un sol ús en aquest sector, amb la voluntat d’avançar cap a una ciutat més sostenible i d’ampliar el Compromís Barcelona Plàstic Zero, en el marc del Pla Clima.
Al juny, el mercat del Ninot va acollir una jornada per promoure l’alimentació local, saludable i sostenible de la mà de l’Oficina Conjunta de l’Alimentació Sostenible (OCAS), el Consell Català de la Producció Integrada, el Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació (DARPA) de la Generalitat de Catalunya i l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona (IMMB). La iniciativa, un esmorzar de forquilla, va reunir productors amb pràctiques sostenibles certificades en Producció Integrada i venedors del mercat del gremi de majoristes de fruita i verdura de Barcelona, en un espai distès -el restaurant El David del Ninot- per compartir coneixements i inquietuds al voltant de la qualitat, l’origen i la sostenibilitat dels aliments.
Dijous 22 de maig, el mercat de Sant Antoni va ser l’escenari d’una jornada tècnica dedicada a les xarxes de reaprofitament alimentari comunitàries: ‘Xarxes de reaprofitament alimentari comunitàries. Intercanvi d’experiències i reptes de futur’. Organitzada per l’Oficina Conjunta de l’Alimentació Sostenible, l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya, la trobada va donar visibilitat als agents socials que duen a terme iniciatives d’aprofitament alimentari des d’una perspectiva comunitària, va posar en comú les bones pràctiques i aprenentatges, i va fomentar l’intercanvi d’experiències i reptes entre els diferents agents implicats.
Col·laboracions amb entitats
Al maig i al juliol, els mercats d’Hostafrancs i de Sants van acollir una botiga solidària Fundació Pere Mitjans, i va posar a disposició de la seva clientela productes artesanals elaborats per persones amb discapacitat del centre d’Atenció Diürna la Marina.
El dia 12 de juny, el mercat del Poblenou va ser l’escenari d’una campanya de promoció i sensibilització de l’acolliment familiar (Sigues tu la seva família de cor) amb la Fundació Infància i Família. Servei d’Acolliments Familiars Catalunya.
Al juliol, la sala polivalent del mercat de Sant Antoni va acollir la II trobada Bravas: Educació i Activisme Feminista a través de l’art i la paraula, una activita que va promoure el pensament crític, la perspectiva de gènere i la cultura urbana com a eines de transformació social amb participació de les artistes i activistes Audry Funk, Rebeca Lane, Raquel Delgado i Marco Fonktana.
