Els Mercats de Barcelona, compromesos amb el seu entorn
Els Mercats de Barcelona tenen una funció social imprescindible, s’han consolidat com a punts de trobada neuràlgics i refermen la relació entre el veïnat dels barris gràcies a l’impuls d’activitats de caràcter lúdic, social, cultural i educatiu a les seves instal·lacions.
La sensibilitat dels comerciants cap a temes de salut i justícia social ha permès que els mercats esdevinguin escenaris d’accions de sensibilització promogudes per diverses entitats. Aquestes campanyes inclouen la prevenció i lluita contra malalties, la promoció de la salut mental i de la discapacitat, i la reducció del malbaratament alimentari. Així, els mercats amplien la seva funció més enllà de la venda i es converteixen en plataformes educatives per a tota la comunitat.
Aquestes són les activitats socials que s’han dut a terme durant el segon semestre de l’any:
Donacions i recollida d’aliments
Les Associacions de Comerciants dels Mercats de Barcelona s’han sumat a la recollida d’aliments i productes bàsics per als afectats per la DANA de València. Així, diferents mercats com la Guineueta, Lesseps, Santa Caterina, la Boqueria, Provençals, Carmel, Abaceria, Sarrià, Mercè o Marina han habilitat punts per recol·lectar aliments no peribles, aliments i productes infantils, alimentació sense gluten i sense lactosa, medicaments, estris i productes de neteja, menjar per animals, productes d’higiene personal, roba… A més a més, alguns mercats han habilitat números de compte per fer donatius econòmics.
El dia 22 de novembre, el mercat de la Sagrada Família acollirà el tret de sortida de la campanya ‘El Gran Recapte’ del Banc dels Aliments, que tindrà lloc els dies 22 i 23 de novembre. Aquesta iniciativa anual és possible gràcies gràcies a la participació i col·laboració d’institucions, cadenes de distribució, mercats, centres educatius, empreses, voluntariat i ciutadania. Hi participen uns 20.000 voluntaris i voluntàries a més de 1.400 punts de recollida i fent tasques de classificació dels aliments recollits, així com a diferents activitats solidàries per cobrir les necessitats bàsiques d’alimentació de més 230.000 persones a Catalunya. Enguany, es destinaran fins el 50% de les donacions d’aliments i econòmiques als afectats per la DANA.
Tradicionalment, molts comerciants fan donacions de producte fresc sobrant o col·laboren en recollides d’aliments amb entitats socials del seu entorn, contribuint directament a millorar la vida de persones amb necessitats.
Camió pedagògic dels Bombers de Barcelona
Per tercer any consecutiu, el cos de Bombers de Barcelona visita els Mercats de Barcelona per explicar com prevenir els incendis domèstics i donar consells sobre què cal fer en cas que se’n produeixi un amb el vehicle PREvenim! Fins ara, el vehicle ha visitat els mercats de Galvany, les Corts, Hostafrancs, Clot, Fort Pienc, Canyelles, Barceloneta, l’Estrella, Guinardó, Sant Andreu, Sant Gervasi, Marina, Besòs, Concepció, Ciutat Meridiana, Núria, la Boqueria, Lesseps, Felip II, Horta, Sarrià, Sants , Poblenou i Sagrada Família. Aquest mes de novembre, recorrerà els mercats de la Mercè i Llibertat, mentre que al desembre farà parada a Vall d’Hebron i les Tres Torres.
Salut i gent gran
El Mercat del Ninot col·labora durant tot l’any amb el Consorci d’Atenció Primària de Salut de l’Eixample Esquerre (CAPBSE) amb diferents activitats per promoure els hàbits saludables entre la ciutadania. També col·laboren amb l’Escola de Salut de la Gent Gran de l’Esquerra de l’Eixample de la mà de les dietistes-nutricionistes de CAPSBE, amb l’objectiu de millorar el benestar i la qualitat de vida de la gent gran a través de sessions grupals setmanals.
A l’octubre, el mercat de la Concepció va acollir la segona jornada ‘Fem salut, moviment i alimentació conscient’, organitzada per la Taula d’Entitats i Serveis de la Dreta de l’Eixample (TESDE). Aquest projecte és una iniciativa que té com a objectiu fomentar els hàbits saludables, conscienciar sobre la importància de l’alimentació equilibrada i la consecució del benestar personal.
Sota el títol ‘Cuinant el mercat’, a l’octubre el mercat de la Boqueria va acollir un cicle de sessions de salut comunitària organitzades per l’EAP Raval Sud. Es tracta d’un projecte dirigit a persones majors de 65 anys que viuen soles o són cuidadors/es principals, amb l’objectiu de millorar els coneixements sobre l’alimentació saludable i accessible, i oferir recursos i eines. Cada sessió està dirigida per una nutricionista de l’EAP, amb la col·laboració d’un comerciant de les diferents especialitats del mercat.
Col·laboracions amb entitats
Al novembre, diferents mercats de la ciutat van col·laborar en una nova edició de la campanya ‘Posa’t la Gorra!’ de l’AFANOC (Associació de Nens amb Càncer). Aquesta iniciativa pretén sensibilitzar la societat sobre el càncer infantil i recaptar fons per ajudar les famílies afectades. Enguany, s’ha posat a la venda una gorra amb un disseny exclusiu de l’artista Asis Percales, decorada amb la imatge d’un tigre, símbol de força, coratge i resiliència, qualitats que representen la lluita dels infants i adolescents contra la malaltia.
En el marc de la Festa Major de La Rambla, la Fundació Esclerosi Múltiple i l’associació Amics de La Rambla van organitzar la segona edició del concurs solidari de paelles. L’objectiu és donar visibilitat i conscienciar a la població sobre l’esclerosi múltiple, una malaltia neurodegenerativa que no té cura i amb la qual conviuen 9.000 persones a Catalunya. L’acte va tenir lloc el 5 d’octubre al mercat de la Boqueria, a la plaça de la Gardunya, i va comptar amb un jurat format per Ada Parellada, Carles Gaig i Òscar Manresa, a més de la periodista gastronòmica Carme Gasull. Els fons recaptats amb aquesta iniciativa es van destinar a promoure la recerca científica i els serveis de neurorehabilitació i suport de la Fundació Esclerosi Múltiple amb el propòsit de millorar la qualitat de vida de les persones que conviuen amb aquesta malaltia.
Al mes d’octubre, el Mercat del Llibre Dominical de Sant Antoni va acollir la cinquena edició del festival Star Fans Culture Edition, un esdeveniment gratuït que pretén donar visibilitat al món de la cultura geek / friki dins de tots els seus àmbits. Hi van participar més de 75 artistes expositor -dibuixants, escriptors, actors, directors, creadors de contingut…- i es van dur a terme diferents activitats, xerrades, desfilades, exposicions… Els diners recaptats es van destinar a la Casa Ronald McDonald Barcelona, que es dedica a allotjar a famílies de nens que per alguna malaltia han de quedar hospitalitzats o seguir un tractament en una ciutat lluny de casa seva. L’associació Star Fans visita amb freqüència la casa, amb persones vestides de diferents personatges i pel·lícules per amenitzar i fer més amena la seva estada lluny de casa seva. El cap de setmana de l’esdeveniment van oferir el calendari benèfic que cada any preparen per recaptar fons per la seva causa.
Un any més s’han repetit les accions en col·laboració amb altres entitats relacionades amb la salut com Oncolliga, que el mes d’octubre va tenir presència a cinc mercats.
Altres entitats com l’associació TAEDIR de familiars de persones amb trastorn de l’espectre autista o la Fundació Barcelona Salut per a la prevenció de malalties oculars, també van fer accions de conscienciació durant els mesos de setembre i octubre als mercats de Sant Antoni i Concepció.
La Marató de 3Cat
La 33a edició de La Marató de 3Cat serà el diumenge 15 de desembre i es dedicarà a les malalties respiratòries. Any rere any, els Mercats de Barcelona uneixen forces amb la Marató i realitzen diferents activitats amb l’objectiu de recaptar fons per a la recerca d’aquestes malalties que a Catalunya afecten a més de dos milions persones.
Fins el dia 15 de desembre, diferents mercats de la ciutat duran a terme activitats per col·laborar amb aquesta causa, com el vermut solidari que va organitzar el Mercat de la Mercè amb motiu de la celebració del dia de la patrona de Barcelona, o una tómbola benèfica i cantada de gòspel el dia 14 de desembre al Ninot.
Art i exposicions
Del 14 d’octubre al 5 de novembre, el mercat del Ninot va acollir una exposició a raó del 20è aniversari de la Colla Cuidadora. Es tracta d’una associació que vetlla per aquestes persones, cuidadors de gent gran, de persones amb discapacitats… que habitualment son invisibles socialment i la seva tasca és indispensable pel sosteniment dels malalts o dependents. Va comptar amb una xerrada inaugural a càrrec de Sebastià Serrano. A més a més, fins el 10 de desembre el mercat acull una exposició de paneres solidàries cedida al Banc de Sang de l’Hospital Clínic de Barcelona i a la Colla infantil de diables Malànimes de l’Eixample.Un any més, els alumnes de segon curs del cicle d’Il·lustració de l‘Escola Massana seran els encarregats de dissenyar el cartell de la campanya de Nadal de la Boqueria, anomenada ‘Anem a sopar, la Boqueria convida’.
Medi ambient
Amb motiu de la celebració de la Setmana Europea de la prevenció de residus, el mercat de Sant Antoni va acollir l’esdeveniment ‘Enrenou d’Aliments’, que agrupava tot un seguit d’activitats educatives al voltant de la lluita contra el malbaratament alimentari. A més a més, diverses escoles d’hostaleria de la ciutat – ESHOB, CETT, Vedruna Pro i EHTB – van participar en un concurs de cuina amb la presentació d’un plat preparat a partir d’una cistella sorpresa amb aliments recuperats.
Ecovidrio, entitat sense ànim de lucre dedicada al reciclatge dels envasos de vidre, va llançar una campanya informativa per fomentar la recollida selectiva dels residus d’envasos de vidre a 36 mercats municipals de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. L’objectiu era reforçar la informació sobre el reciclatge dels envasos de vidre, conscienciar i acompanyar a la ciutadania en el canvi d’hàbits, i potenciar la separació i reciclatge com una acció alineada en la lluita contra el canvi climàtic.
Al juliol, la Fundació Banc dels Aliments de Barcelona va posar en marxa la campanya “Recuperem i transformem aliments en àpats”, una iniciativa adreçada a empreses per lluitar contra el malbaratament alimentari. De les 18.300 tones d’aliments que va distribuir el 2023, el 60% van ser aliments recuperats. Cal recordar que els aliments recuperats suposen una petjada ambiental de 21.175 tones de CO₂. Així, en evitar el malbaratament, estem evitant el cost econòmic i, també, el cost ambiental de tornar a produir aquests aliments per al consum. Els aliments es distribueixen a 130.000 persones en situació de vulnerabilitat del nostre entorn a través d’una xarxa d’entitats socials.