Els mercats municipals reforcen el vincle amb la pagesia per impulsar el producte de proximitat

Els mercats de Sant Antoni, Sants, la Mercè i la Llibertat han acollit una nova edició dels binomis mercats‑pagesia, amb trobades entre productors i paradistes per reforçar la presència de productes de proximitat als mercats municipals.

..
20/11/2025 - 12:28 h - Comerç i mercats

Els mercats de Sant Antoni, Sants, la Mercè i la Llibertat van acollir la setmana passada una nova edició dels binomis mercats-pagesia, una iniciativa impulsada pel Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació (DARPA) de la Generalitat de Catalunya, de l’Ajuntament de Barcelona, l’Institut Municipal de Mercats (IMMB) i pel Pla Estratègic Metropolità de Barcelona (PEMB) en el marc de l’Oficina Conjunta de l’Alimentació Sostenible (OCAS). 

Les trobades tenen com a objectiu facilitar un espai de contacte directe entre paradistes i productors per reforçar la presència de productes de frescos i de proximitat als mercats municipals, enfortir els circuits curts de comercialització i apropar el camp a la ciutat.

Durant les trobades, es va posar de manifest que tant productors com paradistes comparteixen la voluntat d’oferir aliments de temporada, sostenibles i de proximitat. Els paradistes assenyalen que la clientela vol conèixer l’origen de què compren. En Tino Mora, del mercat de la Llibertat, destacava que “la nostra clientela ens exigeix saber la procedència dels productes i la manera de produir”. Des de Sant Antoni, la Marina Giró, de la Fruiteria Giró, explicava la satisfacció que genera aquest vincle directe amb el món productor: “fa molt de goig quan ve el pagès a portar el rovelló a mig dia”, un gest que fa visible la proximitat real entre el camp i el mercat. La Susanna, de Fruiteries Gil, també insistia que la frescor és un valor insubstituïble: “Una cosa collida i menjada sense que hagi passat per dies de càmera no es pot comparar amb res”.

La mirada des dels productors coincideix plenament: qualitat i sostenibilitat són factors centrals del producte local. Pablo Agustín Garcia, productor de cítrics del Baix Ebre, recordava que “el producte de proximitat conté menys petjada de carboni i és més sostenible”. Alhora, el tracte directe amb les parades aporta beneficis per a totes dues parts. “Pots comprar més fresc i a millor preu, i ens interessa el tu a tu amb el paradista”, remarcava Josep Maria González, productor de la Ribera d’Ebre.

Aquestes trobades permeten també debatre reptes comuns, com la competència de productes d’importació o la necessitat d’obrir nous canals de distribució que permetin als petits productors accedir establement al mercat urbà. “És una bona iniciativa perquè parlar amb els paradistes qualsevol dia és més difícil i fred; aquesta activitat ens permet acostar-nos sabent que hi ha interès”, afegia Garcia, que valorava positivament poder conversar amb els paradistes.

Els binomis mercats-pagesia reforcen la relació entre qui produeix i qui ven, faciliten l’arribada del producte local a la ciutadania i contribueixen a un sistema alimentari més just, saludable i sostenible, on la transparència, la qualitat i el benestar de les persones i el territori són eixos centrals.

Els mercats municipals juguen un paper clau en l’ecosistema alimentari de la ciutat: creen oportunitats per al petit productor, garanteixen l’accés a producte fresc i de qualitat i impulsen un model de consum sostenible basat en la proximitat, alhora que contribueixen a reforçar l’economia local.