L’estratègia de Barcelona davant els Next Generation EU (NGEU) representa una resposta de la ciutat a la crisi provocada per la Covid-19 i, al mateix temps, a l’oportunitat que ens brinda el Pla de Recuperació per construir l’Europa del futur.
Barcelona es planteja dur a terme un canvi integral que li permeti esdevenir una ciutat més resilient davant de futures crisis, apostant per la transició energètica, ecològica i digital, a més de la cohesió social.
L’Ajuntament de Barcelona articula la seva resposta al voltant de set eixos estratègics: l’impuls de l’economia local, l’impuls de la mobilitat sostenible, l’assoliment d’una transició digital justa, la transició responsable cap a un model d’energies renovables i de rehabilitació sostenible, l’enfortiment del sistema d’innovació i d’investigació i coneixement, el desplegament d’infraestructures sanitàries i socials i la recuperació de la natura a la ciutat.
El projecte de l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona subvencionat pels fons Next Generation consisteix en un seguit d’accions que incideixen de forma transversal en el circuit comercial de Barcelona, a partir de projectes de millora dels espais de venda i de compra, la digitalització dels serveis i la sostenibilitat, que permeten revitalitzar l’activitat comercial dels mercats i de la ciutat en general.
El projecte inclou un conjunt d’actuacions a Mercabarna, el Mercat d’Alimentació Majorista de Barcelona, que posa especial atenció en la renovació dels espais per a les operacions de recollida de residus i la seva separació i reutilització.
Als mercats municipals, la inversió dotarà els establiments de les eines necessàries per ser competitius en l’entorn digital i avançar en el camí cap a la transformació digital. Aquestes actuacions tenen com a objectiu la consolidació del mercat i la millora de l’experiència de compra mitjançant el desplegament d’una xarxa de fibra òptica, la implantació del marketplace, la instal·lació d’armaris refrigerats que facilitin la venda online fora dels horaris comercials, així com diferents obres de millora.
L’IMMB treballa per adequar els mercats a les noves demandes dels consumidors i adaptar-los progressivament als criteris de sostenibilitat mediambiental, energètica i de gestió i reciclatge de residus. Entre les actuacions recents en matèria de sostenibilitat, destaca el projecte Comerç Verd, en el que s’inclou també un Pla per a la reducció de plàstics d’un sol ús als mercats municipals.
Com que els mercats treballen en xarxa amb la resta del comerç de la ciutat, aquest projecte subvencionat inclou actuacions destinades al coneixement i al foment de l’oferta comercial de Barcelona: manteniment del cens digital de locals, creació d’una oficina de Locals de Planta Baixa (LPB), lloguer de locals públics i formació per contribuir a la reactivació econòmica. També es preveu la instal·lació d‘una infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics que permetrà al comerç adaptar-se a la normativa metropolitana de la Zona de Baixes Emissions i afavorirà la transició cap a una mobilitat sostenible dels vehicles destinats al transport de mercaderies.
Aquest projecte es completa amb diferents mesures de suport a la dinamització comercial i les accions de comunicació.
L’import de la inversió prevista (sense IVA) és de 7.788.344€, que es desglossa en:
- Transformació digital (marketplace i accions publicitàries en l’entorn digital): 694.524€.
- Transformació del punt de venda (instal·lació de punts de recollida als mercats, construcció del mercat provisional d’Horta, obres de reforma al mercat del Besòs, intervencions de millora i instal·lació de fibra òptica): 6.611.138€.
- Sostenibilitat i economia circular (pla d’acció per a la reducció de plàstics i el seguiment del pla de sostenibilitat de l’IMMB): 102.650€.
- Altres despeses subvencionables (instal·lació de pantalles als mercats i senyalètica i imatge de marca): 380.032€.