Més de 30 ciutats participen en la III Trobada de Mercats Tradicionals d’Espanya a la Boqueria

..
23/10/2023 - 19:10 h - Comerç i mercats Ajuntament de Barcelona

El Mercat de la Boqueria ha acollit la III Trobada de Mercats Tradicionals, un esdeveniment organitzat per METRAE (Confederación de Mercados Tradicionales de Abastos de España), amb el suport del Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme, que ha tingut lloc els dies 22 i 23 d’octubre. 

Al congrés, que té com a objectiu compartir experiències i intercanviar coneixements i bones pràctiques, hi han assistit representants d’entitats públiques, d’associacions i de diferents mercats municipals de més de 30 ciutats espanyoles com Barcelona, Madrid, Sevilla, Màlaga, Saragossa, Cadis, Alacant, Lugo o Las Palmas de Gran Canaria. 

La jornada es va iniciar diumenge amb una sessió inaugural a càrrec de Jordi Mas, president de l’Associació de Comerciants de la Boqueria; Eduard Escofet, president de la FEGRAM-MMcat; Asier Beato, president de METRAE; Jordi Torrades, director general de Comerç de la Generalitat, i Raquel Gil, consellera de Comerç, Restauració i Mercats de l’Ajuntament de Barcelona.

El president de l’Associació de Comerciants del Mercat de la Boqueria, Jordi Mas, i el president de METRAE, Asier Beato, van remarcar que el congrés és una gran oportunitat per compartir experiències, aprendre a veure amb els ulls dels clients i trobar eines per millorar el seu dia a dia. 

La regidora de Comerç, Restauració i Mercats, Raquel Gil, va destacar que “els mercats són tresors, el millor exemple de la ciutat que volem i l’aposta de Barcelona per la gastronomia de qualitat”. “Els mercats generen barri, són els màxims exponents de la proximitat i de la professionalitat dels comerciants i comerciantes, i tenen un paper definitori del repte de transformació de les ciutats”.

A continuació, la xef i divulgadora Ada Parellada va reflexionar sobre l’experiència d’anar al mercat: “Anar al mercat no és només anar a comprar, és generar experiències i memòria”. I vam seguir amb una xerrada sobre digitalització amb Asier Beatro, president de METRAE, i Juan José Sanchez: “La digitalització és una oportunitat per visibilitzar la nostra història, mostrar la nostra diversitat i explicar tot allò que passa als nostres mercats”. 

Pere Xavier, director de Mercats i Projectes Estratègics de l’IMMB, va acostar els assistents al model de Mercats de Barcelona: “Els mercats de Barcelona proveeixen la ciutadania de productes de qualitat, promouen un estil de vida saludable, la cohesió social i l’articulació dels barris. També fomenten l’economia i l’ocupació en el marc del comerç de proximitat i contribueixen al model de ciutat de benestar de Barcelona”. 

A la tarda, Marta Raurell, cap de l’Àrea de Comerç del Consorci de Comerç, Artesania i Moda de la Generalitat de Catalunya, va presentar un estudi acurat sobre els mercats de Catalunya: xifres de mercats i usuaris, perfil i motivacions de la clientela, digitalització, sostenibilitat. A Catalunya hi ha 165 mercats municipals repartits en 90 ciutats catalanes de 23 comarques diferents. 

La jornada va seguir amb una taula rodona sobre hàbits alimentaris, amb Maria Luisa Álvarez, directora de FEDEPESCA; la doctora Rosa Casas, de la Fundació Dieta Mediterrània; Rafael Gardeazabal, president de Bilbao Dendak, i Pròsper Puig, president de GremiCarn i de la Fundació Barcelona Comerç. La sessió va estar moderada per Asier Beato, president de METRAE. Van parlar sobre la dieta mediterrània i els seus beneficis per a la salut, dels hàbits de consum actual i les noves necessitats de la clientela, i del consum responsable, entre d’altres.

La programació de diumenge va finalitzar amb una dinàmica de grups per compartir experiències i amb una xerrada d’Albert Bosch, aventurer i emprenedor, que ens va dur de viatge pel Sàhara, l’Everest i l’Antàrtida per parlar-nos de tot allò que ha après dels millors i pitjors moments de la seva trajectòria professional i personal. També va reflexionar sobre l’acceptació del canvi, la creació de valor i l’estabilitat emocional: “Els mercats són temples de la connexió humana i del producte de qualitat. Quan parlem del negoci de la teva vida, aquest és el teu Everest”.

Dilluns 23 d’octubre, la Confederación de Mercados Tradicionales de Abastos de España ha volgut homenatjar Salvador Capdevila, president honorífic de la Boqueria, al Saló de Cròniques de l’Ajuntament de Barcelona per la dedicació de tota una vida a la promoció i l’enfortiment del comerç local i dels mercats. A més, Capdevila ha estat nomenat president honorífic de l’entitat pel seu destacat paper com a principal motor i promotor de la confederació. Capdevila ha estat durant vint-i-un anys al capdavant de l’Associació de Comerciants de la Boqueria: deu anys com a vicepresident i onze com a president. 

La trobada ha finalitzat amb una visita de grup als mercats de Santa Caterina i de l’Abaceria.