El moviment Ciutats Educadores es va iniciar l’any 1990 a Barcelona amb motiu del primer Congrés Internacional de Ciutats Educadores. En aquell moment un grup de ciutats representades pels seus governs locals va plantejar l’objectiu de treballar conjuntament en projectes i activitats per millorar la qualitat de vida dels seus habitants a partir de la seva implicació activa en l’ús i l’evolució de la ciutat, d’acord amb la Carta de ciutats educadores, que s’havia aprovat feia poc.
Posteriorment, l’any 1994, durant el tercer congrés, que va tenir lloc a Bolonya, aquest moviment es va formalitzar com a Associació Internacional de Ciutats Educadores (AICE). Des de llavors, la Carta de ciutats educadores s’ha revisat en dues ocasions per adaptar-la als nous reptes i necessitats socials: el 2004, en el marc del vuitè congrés, celebrat a Gènova, i l’any 2020.
Els mercats de Barcelona com a agents educadors
Des de fa uns anys, l’impuls de la vessant educadora dels mercats s’ha fet palès en la participació de l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona (IMMB) en les diferents edicions del Congrés Internacional de Ciutats Educadores i en la implicació en iniciatives engegades en aquest àmbit.
El 2014 l’IMMB es va incorporar a la Taula Tècnica Barcelona Ciutat Educadora com a agent educador, amb l’objectiu de contribuir a impulsar la dimensió educadora de la ciutat i treballar per definir col·lectivament el model de ciutat educadora de Barcelona. El mateix any es van presentar a la tretzena edició del congrés els programes educatius de l’IMMB, que feia quatre anys que estaven en curs. En l’edició del 2018, els mercats de Barcelona van ser un exemple de bones pràctiques en matèria d’educació a la ciutat.
Cada any l’IMMB participa en les iniciatives impulsades per l’AICE i la RECE (Red Estatal de Ciudades Educadoras). N’és un exemple el Dia Internacional de la Ciutat Educadora, que el novembre del 2021 es va celebrar amb el lema “La ciutat educadora no deixa ningú enrere”. Hi va participar l’IMMB amb un vídeo sobre els seus programes educatius, que mostrava les visites als mercats d’alumnes de primària i secundària, en què aprenen sobre sostenibilitat, els productes de quilòmetre zero o com evitar el malbaratament alimentari.