Dins del marc del Consell d’Innovació Pedagògica (CIP) i fruit del treball de la taula de Vincles per l’acció educativa, l’Associació contra el Càncer a Barcelona, l’Associació Cultural Viu el teatre, el Departament de Promoció de la Infància de la direcció de Serveis d’Infància, Joventut i Persones Grans de l’Ajuntament de Barcelona i l’Institut Municipal de Mercats hem dissenyat un itinerari per oferir a les escoles que vulguin treballar la soledat no volguda amb l’alumnat de 8 a 12 anys (segon cicle de primària).
Abans de dissenyar els continguts de l’itinerari vam realitzar una diagnosi enviant una enquesta a 70 centres educatius de la ciutat i avaluant les seves respostes.
A més vam prendre com a referència l’Enquesta de benestar subjectiu que ens diu que:
- El 12,5% dels nens i nenes de 10 i 11 anys se senten sols habitualment.
- El nombre de nenes que se senten soles és superior al nombre de nens (un 15,5 % davant d’un 9,8%).
- Hi ha gairebé el doble d’infants que se senten sols sempre o molt sovint entre els que creixen en contextos socio-econòmics desfavorits (un 16,9% davant un 9,1%).
I vam extreure les conclusions sobre soledat del projecte AMB ULLS D’INFANT: TALLERS DE COCREACIÓ SOBRE SOLEDAT I INFÀNCIA:
- Els infants saben reconèixer la soledat.
- Pràcticament la totalitat dels infants manifesten haver-se sentit sols i soles.
- Però comencen a ser conscients que pot ser un “problema” a partir dels 8-10 anys.
- La soledat volguda i no volguda. Entenen que la soledat volguda és necessària, que cal estar sol o sola i que això els ajuda a ser autònoms. Quan la soledat és triada, es rep amb alegria i confiança.
- Distingeixen entre soledat física i l’emocional.
OBJECTIUS
Genèrics (programa):
●Sensibilitzar i generar coneixement sobre l’impacte de la soledat no desitjada en la comunitat educativa i en el benestar de les persones que la formen.
●Realitzar un itinerari transformador amb capacitat de deixar petjada a l’escola i el seu entorn.
Específics (continguts):
●Facilitar eines per prevenir, detectar i atendre les situacions de soledat no desitjada.
●Fer ús del llenguatge artístic com a eina d’expressió per parlar sobre sentiments i emocions.
●Analitzar situacions que ens permetin conèixer bones pràctiques en relació a l’acompanyament als infants en situacions de soledat no volguda.
●Desenvolupar la creativitat des d’una mirada crítica, lliure i col·lectiva.
Les competències bàsiques que es treballen a l’itinerari són:
COMPETÈNCIES TRANSVERSALS
Competències comunicatives:
●Competència artística i cultural.
●Competència comunicativa i lingüística
Competències metodològiques:
●Competència d’aprendre a aprendre.
Competències personals:
●Competència d’autonomia i iniciativa personal
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES CENTRADES EN CONVIURE I HABITAR EL MÓN
Genèrics (programa):
●Competència social i ciutadana.
Al 2022 vam participar presentant la nostra experiència a les Jornades Internacionals sobre Soledat a Barcelona
Actualment estem en fase de disseny i el curs 2023-2024 farem el pilotatge amb un centre educatiu.
COCREADORS:
COL·LABORADORS:
Enllaços relacionats:
- Associació contra el càncer a Barcelona
- Associació Cultural Viu el teatre
- Departament de Promoció de la Infància
- Finalitza la prova pilot del programa educatiu “T’acompanyo? No estàs sol/sola”
- Infants i persones grans interactuen dins el projecte “T’acompanyo? No estàs so…
- 'Catakrac' de betevé: ‘No estàs sol’, visibilitzem la soledat no desitjada