IV Cicle de Debats en clau d’educació: educar davant la postveritat en l'era digital
En un esforç conjunt per abordar els desafiaments educatius que planteja l’era digital, el Consell Educatiu Municipal de Barcelona, el Consell de l’FP de Barcelona i l’Associació de Mestres Rosa Sensat s’uneixen amb el Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA) i el Departament d’Educació de Catalunya per organitzar el IV Cicle de Debats en clau d’educació.
Sota el lema “L’Educació davant la postveritat en l’era digital“, aquest cicle busca reflexionar sobre el paper de l’educació en un món inundat d’informació i tecnologia. En un món en constant evolució, on els avenços tecnològics i l’arribada de la intel·ligència artificial (IA) estan redefinint la nostra percepció del coneixement i la realitat, és essencial reflexionar sobre el paper de l’educació davant aquests nous desafiaments.
La iniciativa, que es desenvoluparà en tres sessions durant els mesos de març i abril, abordarà temes fonamentals com la postveritat, el paper de les humanitats davant els reptes de la intel·ligència artificial (IA) i els aspectes ètics, socials i democràtics de la intersecció entre educació i tecnologia.
La primera sessió, prevista per al 7 de març, comptarà amb la participació del Pedro Olalla i serà conduïda per la reconeguda periodista Milagros Pérez. En aquesta ocasió, es debatrà sobre la naturalesa de la postveritat i com l’educació pot fomentar l’habilitat de l’anàlisi crítica per afrontar-la.
El segon debat, programat per al 21 de març, s’explorarà les relacions entre els humans i la IA, amb la intervenció de Joan Manuel del Pozo i sota la moderació de la doctora Marta Comas. Es discutirà sobre el paper de la humanitat en l’era digital i la relació entre la intel·ligència artificial i la comprensió humana.
La darrera sessió, que tindrà lloc l’11 d’abril, abordarà la relació entre l’educació, la democràcia i la IA, amb la participació de Mark Coeckelbergh i la conducció de la periodista Laura Aznar. Es tractaran qüestions rellevants com els riscos ètics, socials i democràtics que planteja la IA i el paper de l’educació per a gestionar aquesta tecnologia.
Totes les activitats planificades tindran lloc a partir de les 18:00 hores a l’Auditori Meier, situat al Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA). L’accés a aquesta sala es realitza a través de la Plaça de Joan Coromines.
A més, els docents d’infantil, primària i secundària tindran l’oportunitat d’obtenir un certificat d’activitat formativa (6 hores) reconeguda com a formació permanent del professorat, sempre que assisteixin a les tres sessions del cicle de debats.
L’accés a aquests esdeveniments és lliure i gratuït, però cal realitzar una inscripció prèvia. Amb aquest cicle de debats, es busca obrir un espai de reflexió i diàleg sobre els reptes educatius que planteja l’era digital i com podem abordar-los de manera constructiva i inclusiva.