“La soledat no és cap joc”: jornada sobre la soledat no desitjada en la infància
El pròxim 19 d’abril, l’espai Jove Les Basses de Nou Barris acollirà una jornada en què s’oferiran recursos professionals per a la detecció i la prevenció de la soledat en infants, adolescents i joves des de la cultura i el lleure.
La jornada està pensada per visibilitzar aquesta problemàtica i donar eines per treballar-la. Es comptarà entre altres activitats, amb una ponència de Sandra Escapa, doctora en Sociologia per la Universidad de Zaragoza i professora del departament de Sociologia de la Universitat de Barcelona. Escapa ha presentat recentment l’estudi encarregat per l’Ajuntament de Barcelona “El repte invisible: la soledat no desitjada en els infants”, on explica que “La soledat no desitjada pot afectar qualsevol persona, de qualsevol edat i condició social. A la infància és un tema poc explorat, però no vol dir que no existeixi. Estem davant un “repte invisible” que cal conèixer, conceptualitzar i, sobretot, abordar per millorar el benestar dels infants”. També hi haurà una ponència de Pere Soler Masó, doctor en Pedagogia i co-coordinador de Liberi, Grup de recerca en infància, joventut i comunitat de la Universitat de Girona.
L’activitat central de la jornada es farà al voltant del joc #Reconnecta, creat al districte de Nou barris per estimular la vida social d’infants, joves i adolescents, amb la participació del seu creador, Pak Gallego Arredondo, màster en Gamificació, editor de jocs i fundador de GDM Games.
L’IMMB també col·labora amb un programa emmarcat dins de l’Estratègia Municipal contra la Soledat 2020 – 2030: ‘T’acompanyo? No estàs sol’. De la mà del Consell d’Innovació Pedagògica, la Universitat Ramon Llull-Blanquerna, Viu el teatre, l’Associació contra el càncer a Barcelona, i el Departament de Promoció de la Infància, es va dissenyar una proposta d’acció educativa que té per objectiu que els infants puguin identificar, conèixer i reconèixer els sentiments de soledat no desitjada. El programa busca sensibilitzar la comunitat educativa d’aquesta realitat, dotar-la d’eines, i transformar la realitat dels infants des de l’anàlisi i la reflexió, a través d’una metodologia dinàmica. La prova pilot s’ha dut a terme amb els alumnes de 6è de l’Escola Turó Blau, amb els que s’està treballant el projecte en dues fases.