Com podem evitar el malbaratament alimentari?
Sabies que llancem un de cada tres aliments que produïm, un terç de la producció? Són dades d’Espigoladors, una fundació que treballa per l’aprofitament alimentari de manera transformadora, participativa, inclusiva i sostenible.
Durant la darrera edició de Mercat de Mercats, ens van explicar que és important anar a comprar amb els cinc sentits. I és que a la natura les formes, colors i mides de les fruites i verdures són diferents, però ens hem acostumat a veure que tots són iguals. Al mercat, no només importa la vista. També ens hem de deixar portar per l’olfacte, amb fruites com el préssec, o el tacte, com estem acostumats amb el meló. I sobretot, ens hem de fixar en el nostre sentit comú: per exemple, una cicatriu a una carabassa no afecta el gust i propietats.
A Catalunya, al sector de la distribució i consum, un 58% del malbaratament es produeix a les llars. Llancem aliments que hem pagat i fins i tot cuinat, per això, avui us volem apropar a alguns consells pràctics per evitar aquest malbaratament, com per exemple les dates consum preferent i de caducitat. Als productes trobem la data de caducitat (té a veure amb la seguretat alimentària, com el pit de pollastre envasat) i la data de consum preferent (relacionada amb les qualitats organolèptiques, com l’olor, la textura o el color). El fabricant es compromet que fins aquella data el producte estarà intacte, com per exemple cafè amb un gran aroma. Un cop passada aquella data, no vol dir que estigui dolent, i aquí el nostre sentit comú torna a jugar un paper important.
Ara bé, hi ha productes sense data de caducitat que poden generar dubtes, com els ous o els iogurts. A l’hora de consumir un ou, el podem posar a un got d’aigua, i si flota voldrà dir que no el podem consumir. I amb els iogurts és encara més fàcil. Si fan olor de iogurt, els podem menjar tranquil·lament!
La creativitat i la flexibilitat a la cuina són importants per connectar amb els cicles dels aliments. Conèixer i respectar la temporada de cada aliment per ser més sostenibles i consumir productes amb més nutrients i més saborosos.