Començar una carrera professional en el món de la carnisseria, la xarcuteria i la peixateria: en parlem amb cinc testimonis!
Barcelona Activa, en col·laboració amb Mercabarna, la Fundació Intermèdia i l'IMMB, ha llançat la quarta edició del programa formatiu "Oportunitats professionals als mercats municipals i el comerç de proximitat", que té com a objectiu fomentar la inserció laboral de joves d’entre 18 i 29 anys en les especialitats de carnisseria, xarcuteria i peixateria.
Recentment, els estudiants del curs han visitat el Mercat de Felip II per veure de prop el dia a dia del mercat i la feina que fan els comerciants.
A la Choriceria Tocinería Avelino, vam conversar amb l’Àlex sobre les relacions properes que s’estableixen amb els clients del mercat: “Els mercats fan barri”. També vam parlar sobre formatges i pernils. L’Àlex ens va explicar el perquè dels diferents colors de les brides del pernil: si té una brida negra vol dir que és 100% ibèric de gla, si la té vermella vol dir que és ibèric de gla però no al 100%, si la té verda estem davant d’un pernil ibèric d’esquer i, si la brida és blanca, es tracta d’un pernil d’esquer (amb diferents percentatges d’ibèric).
També vam parlar de carn amb Aviram i Caça M. Sanjuán i amb la Carnisseria Montse. La Montse ens va explicar que els mascles són més secs i fibrosos, i que el que s’acostuma a consumir més són les femelles.
I de la carn… al peix! Amb l’Albert, de la Peixateria Carme, vam parlar de com preparar, netejar i tallar el peix, i amb el Joan, de Peix Maria Rosell, vam dialogar també sobre la importància d’escoltar el client i de saber bé el que compres. “La gent vol peix fresc i ser ben atesa”, assegura en Joan. Ell prové de família de peixaters i està molt content de programes com el de Barcelona Activa que fomenten la inserció laboral en aquests oficis, que són molt necessaris. Ara mateix, a la parada l’ajuda la Inés, una estudiant d’aquest curs que hi va uns quants dies a la setmana.
Durant la visita a Felip II, hem pogut conèixer els testimonis de dos alumnes de l’especialitat de carnisseria i xarcuteria i de tres de la de productes de la mar. També la perspectiva d’una orientadora del programa, la Laia Gómez, de la Fundació Intermèdia, que creu que “és essencial mantenir aquests oficis per cuidar i promoure els barris i el producte fresc, de proximitat i de qualitat".
En Rander Matías i la Gina Orejón, estudiants de carnisseria i xarcuteria, ens expliquen que veuen aquest sector com una oportunitat i una font de treball, ja que hi ha força demanda. Al curs han après a tallar i preparar peces de carn i xarcuteria, a etiquetar els productes, a diferenciar els diversos tipus de ganivets per tallar, etc. Els dos aprecien molt la qualitat de la carn dels mercats, fresca i de proximitat, i sobretot el fet que saps el que estàs comprant. Quan els hi preguntem on es veuen d’aquí a 10 anys, asseguren que els hi encantaria ser propietaris d’un comerç de mercat.
En Joan Peralta, en Henry Ayala i l’Erick Sarabia, alumnes de l’especialització en productes de la mar, ens expliquen que van decidir apostar per aquesta formació per aprendre una nova professió que els hi semblava que tenia molta demanda. Han après a manipular peix i marisc i la importància de l’atenció personalitzada al client. Els tres estan encantats amb l’ambient del mercat: “Tothom es coneix amb tothom i el tracte és molt proper”. En Henry ens ha fet la seva pròpia recomanació culinària: el ceviche de gambes. Li encanta!