Coneix el rerefons arquitectònic del nou Mercat de Sant Andreu
Els inicis del Mercat de Sant Andreu se situen l'any 1849, quan l'arquitecte Josep Mas i Vila va fer la proposta de la nova plaça del mercat de Sant Andreu. Una plaça Mercadal porticada que es va situar al nucli antic del barri i acollia un gran espai central. L'activitat del mercat se centrava en la verdura, fruita i volateria viva sota els porxos. Més endavant, a principis del s. XX, l'Ajuntament va impulsar un projecte de construcció d'una coberta a la plaça Mercadal amb estructura metàl·lica, seguint el moviment de l'arquitectura del ferro de finals del s. XIX a Catalunya. En la primera etapa del projecte, van fer el nucli del mercat amb una nau central més aixecada i dues laterals, amb pilars de fosa i encavallades. En la segona etapa, es construeix una coberta més baixa que envolta tot el perímetre i les façanes de manera que esdevé un edifici tancat.
Amb el transcurs dels anys i les noves necessitats dels comerciants per adequar, actualitzar, revitalitzar i dotar el mercat de les instal·lacions imprescindibles es va posar en marxa un projecte de reforma amb múltiples compromisos. En primer lloc, reduir l'impacte volumètric de l'edifici a la plaça. En segon lloc, aconseguir que hi hagués transparència de la façana, de manera que la imatge d'edifici opac quedés enrere i el projecte permetés al Mercat de Sant Andreu convertir-se en una icona del barri. En últim lloc, hi havia el compromís de fer un tractament de la coberta com si fos la cinquena façana, de forma que integrés tots els elements del nou mercat.
El projecte ha suposat que l'edifici central s'hagi fet completament nou. Tot i això, tenint en compte que el barri de Sant Andreu té molta tradició històrica, s'ha volgut conservar, en part, el ferro i el zenc de l'antic mercat en la nova construcció, ja que és part de la seva essència.
Les tres naus que configuren l'edifici s'han fet idèntiques per facilitar la ventilació i permetre l'entrada de llum natural. Pel que fa a la coberta, s'ha dissenyat un model de dents en serra, les quals reben les xemeneies i permeten que des de dalt no s'apreciïn, fet que provoca un impacte molt més net respecte l'antic edifici.
Les façanes es presenten el més transparents possibles per fer l'edifici més permeable amb l'entorn, prenent com a materials el vidre, les fusteries d'acer, la fusta per les parts cegues i les proteccions solars necessàries per evitar la incidència del sol en l'activitat del mercat. El mercat té diferents accessos per les quatre façanes. Els accessos principals es col·loquen enfrontats entre si, connectats per un ample passadís interior, com a continuació del carrer del Mercat i de Montpeller. Un altre accés principal s'ubica davant de la sortida del local de vendes cap a la plaça, per compartir sinergies entre els dos espais del mercat. Per fer possible aquest model s'han distribuït les parades en diferents illes i cal una planta subterrània, en què hi ha un entramat d'instal·lacions que fan possible el funcionament de la planta superior.
Pel que fa a l'antic local de vendes, que era un antic passatge cobert, s'han mantingut les encavallades de fusta i la imatge que tenia en els seus inicis. També continua sent un espai de productes no alimentaris. El gran canvi que hi ha hagut en aquest espai és en el cos de primer pla de la plaça, ja que s'ha omplert el buit que hi havia i s'ha acabat de definir aquesta façana de forma similar als edificis del voltant, incloent-hi la zona d'administració del mercat, una sala polivalent i una aula de cuina.
En l'àmbit de sostenibilitat, la reforma del mercat ha vetllat per reduir al màxim la quantitat de materials emprats per una mateixa funció i ha optat per reutilitzar i reciclar materials de l'edifici anterior. La procedència, els processos previs de transformació, els residus generats en els processos de producció i destí final són elements que s'han tingut en compte a l'hora de seleccionar els materials.
L'apartat energètic també ha estat molt present en el projecte. Per una banda, hi ha la il·luminació que es potencia amb l'entrada de llum natura tant per la façana transparent com pels lluernaris de la coberta per reduir la demanda. També s'ha optimitzat el disseny de la instal·lació i s'han previst l'ús d'aparells eficients. Aquest estalvi energètic és possible gràcies als col·lectors solars i les plaques fotovoltaiques que es troben a la coberta. A més, també hi ha estalvi en la climatització, ja que s'ha potenciat la ventilació natural que ajuda a mantenir l'ambient climatitzat del mercat de forma constant.
En definitiva, la reforma del Mercat de Sant Andreu ha suposat una adaptació als temps moderns, solidaritzant-se amb el medi ambient, però sense oblidar la memòria històrica del mercat i del barri. Atenent a tots els factors, el mercat cada cop està més integrat i s'està convertint en un edifici molt significatiu per Sant Andreu.