Del mercat a casa: la importància del consum d’aliments de proximitat

T’has plantejat mai d’on venen els aliments que menges cada dia? El consum de productes de proximitat, de quilòmetre zero i ecològics és una de les millors maneres de garantir aliments frescos, reduir l’impacte ambiental i donar suport a l’economia local. Però, què signifiquen aquests termes i quin paper hi juguen Mercabarna i els mercats de Barcelona en aquest model de consum més sostenible?
Mercabarna ha estrenat recentment el videopòdcast “Converses de proximitat”, presentat pel cuiner Marc Ribas. En aquest espai, el popular xef s’endinsa en el món del producte local conversant amb pagesos, comerciants, experts en nutrició i sostenibilitat, enginyers i periodistes, per posar en valor la importància d’un consum més conscient.
Mercabarna és el major mercat d’aliments frescos d’Europa i té un paper fonamental en el subministrament de productes frescos i de qualitat. Com a punt de trobada de productors i venedors locals, facilita la distribució directa al consumidor, minimitzant els intermediaris. Això permet que els productes arribin al consumidor final més ràpidament, preservant la seva frescor i qualitat, alhora que es redueix la petjada ecològica.
Per què és important el producte de proximitat?
Consumir productes de proximitat té un impacte directe tant en la nostra salut, com en el medi ambient i l'economia local.
- Més frescor i qualitat → Els aliments recorren menys distància, conserven millor els nutrients i arriben en el seu millor moment de maduració.
- Menys petjada de carboni → Reduint el transport de llargues distàncies, disminuïm les emissions de CO₂.
- Suport als petits productors → Fomentem l’economia de proximitat i ajudem a mantenir viu el sector primari.
- Menys intermediaris, millor preu → Els productes arriben directament del productor al consumidor, garantint una cadena de valor més justa.
Producte de proximitat, quilòmetre zero i ecològic
Sovint, termes com proximitat, quilòmetre zero i ecològic es confonen, però cadascun té les seves característiques pròpies.
-El producte de proximitat fa referència a aquells aliments que es produeixen a prop del lloc de consum. Tot i que sovint es minimitzen els intermediaris, aquest no és un criteri essencial per considerar un producte com a "de proximitat".
-El producte de quilòmetre zero es refereix als productes que es produeixen en un mateix radi geogràfic (normalment menys de 100 km) i que tenen una distribució directa, minimitzant intermediaris.
-Mentre que el producte ecològic, fa referència als aliments que eviten l’ús de pesticides sintètics, fertilitzants químics i transgènics, i garanteixen pràctiques sostenibles que respecten el medi ambient.
També és important tenir en compte la temporalitat dels aliments: consumir-los en la seva època òptima no només garanteix el millor sabor, sinó també un preu més just. Tanmateix, la tecnologia actual ens permet conservar i distribuir certs productes durant tot l'any sense que perdin qualitat. Així doncs, proximitat i temporalitat poden combinar-se per oferir sempre la millor qualitat.
El paper clau dels mercats de Barcelona
Els mercats de Barcelona són un clar exemple de com el producte de proximitat arriba directament al consumidor. Moltes de les seves parades s’abasteixen diàriament a Mercabarna, garantint així aliments frescos i de qualitat.. Comprar als mercats no només és una aposta per la sostenibilitat, sinó també una forma de mantenir viva l’economia local i donar suport als petits productors.
Quan tries un producte fresc en una parada del mercat, estàs fent molt més que una compra: estàs participant en un model de consum més conscient, responsable i compromès amb el territori!
Recupera el programa complet de “Converses de proximitat” al web de Mercabarna i descobreix més sobre l'impacte dels productes locals en la nostra alimentació!