Joves de mercat: present i futur entre parades
A primera hora del matí, els mercats de Barcelona ja bullen d’activitat. Al mercat de la Concepció, l’Adrià Serrano, de només vint anys, des de les set del matí que ja està preparant-ho tot a la Xarcuteria Cansaladeria Filo, juntament amb la seva mare i el seu germà petit. El dia no ha fet més que començar, però ell -com tants altres comerciants- ja fa estona que es mouen perquè a les vuit tot estigui llest per obrir. Com ell, altres joves també han trobat als mercats de Barcelona un espai de feina. I és que els mercats municipals han estat, durant dècades, el cor bategant dels barris i hi ha joves que els mantenen vius amb passió, dedicació i ganes de renovar-los.
Família o passió: dues vies per quedar-se al mercat
En aquest escenari, els joves juguen un paper fonamental. L’Adrià, que forma part de la quarta generació de la família al mercat, explica que al principi ho va fer per necessitat, però ara ho viu com una vocació. “Si no hi ha fills o filles que vulguin prendre el relleu, es podria acabar el mercat”, explica.

Però no cal tenir vincles familiars per trobar-hi una oportunitat. La Gabriela Araujo, també al mercat de la Concepció, va arribar a la Xarcuteria Teruel després d’un curs d’hostaleria. Tot i que és “molt sacrificat”, s’hi sent a gust i valora molt l’ofici.

A un altre punt de la ciutat, al mercat de la Boqueria -que enguany celebra el seu 185è aniversari- també hi treballen joves que cada dia conviuen amb milers de persones atretes per la gastronomia i la fama internacional d’un mercat reconegut el 2024 com el millor del món pels prestigiosos Global Tastemakers Awards.
En Pau Martí es passa gran part del dia entre pernils a la parada “Joan La Llar del Pernil” i és un altre d’aquests comerciants que sent orgull i s’ho passa bé treballant a la Boqueria. “Vaig començar de molt jove i em va agradar. És una feina per anys i, a més, és divertida. Podria dir que és una passió” afirma amb convicció. Encara més, curiosament, ell ve d’una família de xarcuters de moltes generacions, però no treballa a la parada ni al mercat on està la seva família.

El repte de preservar l’esperit del mercat
Pel que fa al futur del mercat, ell ho té clar: “Sí que hi ha futur, però actualment, a la gent jove li costa fer feines així. Pensa que les xarxes socials han fet que avui en dia sigui més fàcil dir ‘vull ser influencer o youtuber’, que no dir ‘vull aixecar-me a les sis del matí cada dia i treballar a l’estiu’”, diu amb una barreja de realisme i ironia.
En Mauro Bernat és un altre jove comerciant de la Boqueria que treballa a la parada The Paella Factory, una proposta gastronòmica moderna i diferent dins el que és el més tradicional. Aquí, es cuinen paelles al moment i de diferents tipus i es venen ingredients personalitzats per preparar-les a casa en pocs minuts. Sense cap vincle familiar, és un altre jove apassionat per la gastronomia que va començar a treballar directament al mercat.

Invertir en relleu, apostar pel mercat
Els mercats municipals continuen sent un punt de referència per a molts barcelonins. Traduït en dades del mateix resum de l’IMMB, el 2024, un 55,6% de la població manifesta comprar als mercats municipals. El 38% dels ciutadans opinen que els mercats han millorat durant l’últim any. Els motius més destacats de satisfacció són el tracte rebut (33,1%), la varietat del producte (27%) i la qualitat (25,6%). En total, l’afluència als mercats ha continuat creixent, amb 72,2 milions de visites el 2024 (+2,3% respecte a 2023), superant els nivells prepandèmia. La venda en línia, tot i ser encara residual, ha crescut fins al 7,9% dels usuaris (era el 6,1% el 2023), mentre que el desplegament del projecte “Mercats a un clic” i la instal·lació d’armariets refrigerats en diversos mercats i aparcaments han facilitat la compra per internet i el servei a domicili.

Encara més, diverses iniciatives han començat a obrir camí perquè joves puguin formar-se i treballar als mercats. Una de les més destacades és el programa “Oportunitats professionals als mercats municipals i al comerç de proximitat”, impulsat per Barcelona Activa i Mercabarna en col·laboració amb l’IMMB. Aquesta proposta ofereix itineraris formatius i pràctiques als mercats amb l’objectiu d’afavorir la inserció laboral de joves d’entre 18 i 29 anys. De fet, en les darreres edicions, més del 80% dels participants han trobat feina, i un 67% ho ha fet amb contractes indefinits.
Amb iniciatives com aquesta s’està configurant una nova via per al relleu generacional, obrint oportunitats perquè els joves s’incorporin al sector amb formació, suport i visió de futur. Està demostrat que joves com l’Adrià, la Gabriela, en Pau o en Mauro, amb compromís, passió i adaptabilitat, mantenen viu el batec dels mercats, dedicant-li hores i hores a una parada. Ells són la prova que encara hi ha futur, cadascun des d’una realitat diferent, des de mercats diferents, però tots amb una presència decidida.
Text i fotos per Pol Collado Valldeoriola.
