En marxa el projecte d’intercanviador de transport públic a la plaça Espanya

La nova terminal que promou el Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya a plaça Espanya inicia la seva tramitació a partir d’un projecte que segueix un model de l’Ajuntament per potenciar la integració urbana-interurbana del sistema de transport públic metropolità i reduir l’impacte dels busos interurbans en l’espai públic.

..
15/10/2024 - 12:19 h

L’Ajuntament de Barcelona ha elaborat els darrers anys una estratègia per ordenar els serveis d’autobusos interurbans a la ciutat. El nou model d’intercanviadors que proposa l’Ajuntament permetrà, per una banda, potenciar la integració urbana-interurbana del sistema de transport públic metropolità millorant l’accessibilitat i la qualitat del servei, amb nous serveis complementaris a les terminals (taquilles, punts d’informació, lavabos, quiosc, etc.). Per altra banda, reduirà l’impacte dels busos interurbans en l’espai públic, minimitzant la pressió de l’estacionament d’autobusos en els àmbits centrals de la ciutat (nivells de congestió, soroll, contaminació, aglomeracions a les voreres, etc.).

En el marc d’aquesta estratègia i arrel del treball conjunt amb la Generalitat, el Departament de Territori impulsarà el projecte d’una nova estació d’autobusos a la plaça Espanya de Barcelona.

La futura estació de plaça Espanya

La nova estació a plaça Espanya serà el primer dels quatre grans intercanviadors de transport públic o estacions terminals d’intercanvi (una per cada corredor) que planteja el model proposat per l’Ajuntament. Un model que, a més, inclou altres àrees intermèdies (terminals més petites) i nodes d’intercanvi (parades de pas) que configuren la integració de la xarxa d’autobusos interurbans amb la xarxa de transport públic urbà.

El projecte constructiu, que inclourà actuacions valorades en 63 milions d’euros, reforçarà un dels principals nodes intermodals de Barcelona amb connexió amb metro, FGC i la xarxa de bus de TMB i AMB. La futura estació serà doncs una peça clau en un punt molt important d’interconnexió amb el metro L1 i L3, FGC (amb el perllongament de l’L8) i la xarxa urbana de TMB on entre d’altres l’H12, l’H16, el V7, el D40 i el D20 formen un node d’intercanvi molt potent que permet accedir ràpidament a la resta de Barcelona.

Aquesta futura infraestructura a plaça Espanya serà soterrada i està inclosa en el Pla director d’Infraestructures 2020-2030 del transport públic col•lectiu de la regió metropolitana de Barcelona. L’objectiu del projecte és millorar el trànsit dels corredors interurbans de Gran Via, i molt particularment, la circulació de les principals artèries de la capital catalana que conflueixen en aquest àmbit.

Una mobilitat que continua creixent

Els serveis de busos interurbans representen una part important de la mobilitat d’accés a la ciutat de Barcelona amb uns 180.000 viatgers diaris i al voltant de 4.000 autobusos diaris amb serveis interurbans de diferent tipologia. El nombre d’expedicions de bus s’ha més que duplicat en els darrers 20 anys a causa del fort creixement de les ciutats de l’entorn urbà-metropolità i fins i tot de la regió. Així doncs, l’augment d’aquests tipus de serveis interurbans i metropolitans ha d’anar acompanyat de la necessària planificació d’infraestructura per acollir aquesta mobilitat.

Disseny i localització dels intercanviadors

La tesi principal de la proposta que l’Ajuntament de Barcelona va fer arribar a la Generalitat de Catalunya es basa a concentrar les funcions de terminal en un nombre limitat d’estacions situades a les entrades dels corredors que compleixin les següents condicions: accés ràpid mitjançant la xarxa viària bàsica de la ciutat; intermodalitat, amb connexió a la xarxa ferroviària d’alta capacitat i a la xarxa de transport públic urbana, especialment la de metro; regulació i aparcament fora de la via pública, a l’interior d’una estació d’autobús o intercanviador, i complementarietat amb la xarxa ferroviària metropolitana amb Renfe i FGC.

Els documents de la Generalitat analitzaran aquestes i altres recomanacions municipals sobre l’accessibilitat de la futura estació i la seva connectivitat. També identificaran l’impacte sobre el trànsit viari, de bicicletes i de vianants, i en general, a l’espai urbà en l’àmbit d’actuació mentre l’obra estigui en execució. Com en altres grans projectes metropolitans de transport públic, pròximament es configurarà el grup de treball que pilotarà els treballs. El grup de treball estarà format per la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, l’AMB i l’ATM.

L’estratègia d’ordenació i creació de les terminals interurbanes de Barcelona també ha anat acompanyada de la planificació de carrils BUS en els principals accessos de la ciutat. A més, ja s’han realitzat altres intervencions a la ciutat relacionades amb els autobusos interurbans per minimitzar les molèsties que generen al veïnat. El 2021, onze de les quinze línies que circulaven per la ronda de la Universitat i cinc més d’altres punts es van traslladar a estacions de bus o àmbits on generessin menys impacte. Durant el 2024, l’Ajuntament ha optimitzat els recorreguts dels autobusos interurbans que entren per l’avinguda Meridiana i que tenen parada a l’estació de la Sagrera-Meridiana, al districte de Sant Andreu. Aquestes mesures s’afegeixen a les actuacions per continuar millorant el servei prestat als usuaris i reduint la pressió en els carrers i l’espai públic de la ciutat.