Aprovat el projecte de nou tram d'obres a la Via Laietana

La transformació de la Via Laietana no s’atura. Aquest dimarts, la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat ha aprovat inicialment el projecte executiu de les obres del tram de la Via Laietana entre la plaça d’Antoni Maura i el passeig de Colom.

..
19/01/2023 - 09:07 h

D’aquesta manera, s’avança amb els tràmits per poder continuar la seva reurbanització, per tal de convertir-les en vies amb més verd i més espai per al vianant i la mobilitat sostenible d’acord amb el pla Superilla Barcelona.

La transformació de la Via Laietana avança

El projecte executiu de reurbanització de la Via Laietana entre la plaça d’Antoni Maura i el passeig de Colom s’ha aprovat inicialment amb els vots a favor del Govern municipal i ERC. Està valorat en un import de 12,5 milions d’euros (IVA inclòs) i inclou la segona fase d’obres per reformar aquesta via, de manera que permetrà abordar la urbanització del tram final del carrer.

El projecte segueix amb al model de les obres que ja estan actualment en execució. La transformació de la Via Laietana busca fer d’aquest carrer un lloc còmode per passejar-hi i comprar-hi, que millori la connexió entre els barris del Gòtic i de Sant Pere i Sant Caterina i la Ribera, donant un espai predominant per al vianant, el transport públic i la bicicleta.

En aquest sentit, la intervenció global a tota la via inclou l’ampliació de les voreres fins als 4,05 metres al llarg de tot el carrer i implica la reducció dels tres carrils de cotxe que hi havia abans de la pandèmia a un sol carril de baixada, el manteniment de dos carrils de bus (un de baixada compartit amb bici, i un de pujada) i la inclusió d’un carril bici segregat de pujada.

El projecte del nou tram preveu reubicar i incrementar l’amplada dels passos de vianants i renovar l’enllumenat en façanes. Aquest tram incorpora dos espais singulars, la Plaça de l’Àngel i el conjunt que formen la plaça Idrissa Diallo i la de Correus. La primera es reurbanitzarà deixant-la tota al mateix nivell, incrementant l’arbrat, incorporant nou enllumenat i recol.locant i ampliant els passos de vianants. Pel que fa al segon espai, es connectaran les places d’Idrissa Diallo i de Correus amb un pas de vianants més ample i central; també s’incorporarà un nou pas de vianants que connectarà amb la Barceloneta a través del carrer Llauder; es pacificaran els carrers Consolat de Mar, Fusteria i Àngel Baixeras; s’incorporarà nou enllumenat i s’augmentarà la vegetació amb més arbustiu i arbrat, alhora que es generaran nous espais d’estada.

Ambdós espais singulars es reurbanitzaran amb pedra natural (granit o sorrenca) per potenciar l’horitzontalitat entre els barris que fins ara la Via Laietana separava. D’aquesta manera es vol donar un caràcter singular, de connexió i de fita a les places com a extensió de la trama de Ciutat Vella. Les voreres, per altre banda, seran de panot, com a extensió dels carrers de l’Eixample.

Està previst que les obres de la segona fase s’iniciïn una vegada hagin finalitzat els treballs del tram comprès entre la plaça Urquinaona i la plaça d’Antoni Maura, acabament previst per el primer semestre d’aquest any.

Cal recordar que actualment, en sentit muntanya, la circulació de vehicles ja està restringida a un carril d’ús exclusiu per al veïnat, aparcaments i serveis, que arriba fins a l’avinguda Francesc Cambó/plaça d’Antoni Maura. La circulació de vehicles entre l’avinguda Francesc Cambó/ plaça d’Antoni Maura i plaça d’Urquinaona està tallada. En sentit mar hi ha un carril bus i un carril de circulació per al vehicle privat