La Shazra Javed ens parla dels reptes del projecte Prometeus

18/01/2019 - 11:24 h

Entrevista. La Shazra és la persona de suport i model a seguir per als joves estudiants universitaris del projecte Prometeus al Raval.

La finalitat del projecte Prometeus és transformar la tendència del barri del Raval perquè el màxim nombre de joves tingui l’oportunitat d’accedir i cursar amb èxit els estudis universitaris.
La Shazra Javed és actualment la persona de suport per a les noies i nois d’aquest projecte. D’origen pakistanès, arriba a Barcelona amb 16 anys iniciant els estudis de batxillerat i aprenent simultàniament, català i castellà. Malgrat les dificultats del canvi d’idioma, de cultura i de sistema educatiu, accedeix a la Universitat de Barcelona graduant-se en Química. La Shazra se sent molt identificada amb els joves del projecte.

Quin és l’objectiu del projecte Prometeus?
L’objectiu bàsic del projecte Prometeus és que el màxim nombre d’alumnes del Raval accedeixin a la universitat. I no només que hi passin, sinó que acabin els estudis universitaris. El projecte els dona suport perquè al finalitzar el batxillerat segueixin estudiant, intentant així, canviar la tendència al barri, on des de feia anys l’índex d’abandonament era molt alt.

Shazra, explica’ns la teva trajectòria universitària?
Sí doncs, ja fa tres anys que vaig acabar el grau de Química i ara estic fent un màster de Química Industrial i Introducció a la Investigació Química. Estic tendint més cap a la recerca!

I doncs, com arribes al projecte Prometeus?
Arribo al projecte a mitjans del curs passat, a través d’una oferta de treball i passar per un procés de selecció. Aquest projecte em va semblar súper interessant, tot i no estar relacionat amb la meva formació universitària però, sí molt proper a la meva experiència personal.
M’agrada molt treballar-hi perquè m’identifico molt amb els joves Prometeus. A l’època que jo vaig estudiar a la universitat, no existia encara aquest projecte!

Com t’hagués anat, si haguessis estat una jove Prometeus?
Si hagués estat una jove del projecte Prometeus, crec que m’hauria anat molt bé i m’hagués facilitat molt la vida. Ara, acompanyant a aquests joves, em sento molt feliç! Em sento que els puc ajudar donant-los el missatge de que es poden tenir moltes dificultats però, tot es pot superar i aconseguir el que es vol.

Quina era la tendència al Raval abans de que s’iniciés el projecte Prometeus?
En el context del barri del Raval es trobava que molts nois i noies a l’acabar l’ESO deixaven els estudis o continuaven el batxillerat però no arribaven a la universitat, i s’estava creant una cultura de no universitaris. En un barri on hi ha moltes famílies nouvingudes i amb pocs recursos, la tendència de les famílies era que quan les filles i fills acabessin l’ESO o el batxillerat, comencessin a treballar.

És llavors quan neix el projecte Prometeus?
Sí, el projecte neix per donar resposta a la situació que s’estava donant, canviant l’imaginari d’aquests joves que creuen que el seu lloc no està a la universitat. Un cop els joves es plantegen estudiar un grau universitari, el projecte Prometeus els dona suport i els acompanya i ajuda per acabar els estudis.

Com funciona el projecte Prometeus?
El projecte Prometeus contempla tres fases:
La primera fase, és la de l’institut, la segona és la de la transició i la tercera és la de la universitat.

Com actua la primera fase?
A la fase de l’institut, visitem els instituts del Raval (Miquel Tarradell i Milà i Fontanals) donant xerrades de motivació als joves de 4t d’ESO i de batxillerat que seran els propers joves estudiants Prometeus, explicant-los que és possible anar a la universitat amb el projecte Prometeus i tenir un futur millor.

Quines respostes obteniu?
En aquestes xerrades observem que els joves consideren que la universitat no és per a ells perquè és molt cara. I llavors, se’ls informa de que poden accedir a molts tipus de beques. Ells desconeixen els tipus d’ajuts als quals poden accedir com: beques generals, d’equitat, Barcelona actua, beca salari de la UPF i si no se n’aconsegueix cap, el projecte els pot donar suport si volen estudiar a la universitat.
També, observem que els joves creuen que la universitat és molt difícil i que no aprovaran. Nosaltres els diem que si han arribat a segon de batxillerat és perquè tenen la capacitat i poden seguir estudiant. Els expliquem que tenim estadístiques que ens diuen que el 95% dels joves del Raval aproven les proves d’accés a la universitat. D’altra banda, els explico el meu cas, i que per aprovar és necessari organitzar-se molt bé les matèries i el temps, i estar molt motivat.
Daltra banda, les noies i nois que han arribat al Raval entre els 9 i 10 anys cap endavant, tenen moltes dificultats amb l’idioma i aquest és un altre dels grans impediments que tenen a l’hora d’escollir estudiar un grau a la universitat. Han d’insistir més amb l’idioma perquè tenen unes necessitats especials i al batxillerat, de moment, no està prevista una aula d’acollida.

A quins períodes feu les xerrades de motivació?
Al primer trimestre, fem xerrades de motivació a l’alumnat de 1r i 2n de batxillerat dels instituts del Raval perquè pensin en la possibilitat de triar la sortida de la universitat.
Al segon trimestre, les trobades van dirigides a l’alumnat de 4t d’ESO perquè continuïn estudiant el batxillerat.

Com actua la segona fase?
La segona fase és la de transició. Els joves ja han aprovat el batxillerat, les proves d’accés a la universitat i s’han decidit a estudiar un grau universitari. Llavors, és el moment que han de fer la matrícula, demanar la beca, s’han d’aportar molts impressos i certificats i, pot ser un moment molt complicat perquè és un procediment complex per a tothom i una mica més per a ells. LLavors, els acompanyem en aquesta tasca. Convoquem una reunió amb totes les noies i nois dels dos instituts que han pogut entrar a la universitat i els expliquem com han de fer la matrícula, a quines beques i ajuts es poden acollir, els terminis per entregar les beques… Moltes vegades, els he ajudat a omplir els papers perquè se senten molt perduts!

En aquesta fase, no us heu trobat joves que dubtin en triar grau i/o universitat?
De vegades, els hem ajudat una mica a triar el grau o la universitat perquè s’ha donat el cas, que el grau al que volien accedir, no hi podien entrar per la nota. Llavors, hem hagut de trobat altres graus similars en d’altres universitats públiques o estudiar un altre grau que després donés accés al grau al que es volia accedir en un principi. Però, la majoria ja saben quin grau i a quina universitat estudiar.

I, quina és la tercera fase?
És la fase de la universitat. Un cop a dins, al principi, es troben encara amb moltes dificultats, per exemple: el nivell universitari és més elevat que el de batxillerat i han d’augmentar les hores d’estudi i canviar d’estratègia, també, troben dificultats en algunes assignatures que no acaben d’entendre bé i els costa molt planificar les hores d’estudi dedicades a cada assignatura.
Llavors, el projecte preveu una trobada mensual amb els joves, per mirar de posar solució a totes les dificultats que van sorgint. Cada mes, ens trobem d’una manera informal al voltant d’un pica-pica amb l’objectiu de que els joves parlin entre ells. En molts casos, l’alumnat que ja està a tercer, pot donar consell a un de primer resolent els problemes entre ells. Una altra manera ràpida que tenim de resoldre problemes, és a través del grup de whatsapp on estem constantment en contacte per qualsevol problema que sorgeixi i per a qualsevol altra informació que sigui d’interès per als joves.

Teniu referents del projecte Prometeus a la universitat?
Sí, a cada universitat tenim un referent que està en contacte amb el grup motor i els joves Prometeus. Les universitats que participen en aquest projecte són: la Universitat de Barcelona (UB), la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). Els joves estan més acompanyats tenint un referent a cada universitat.

Què els passa si suspenen?
Els nostres estudiants són molt responsables i estudien moltíssim, però si per la dificultat de les assignatures, en un any suspenen més de 12 crèdits, no se’ls renovaria la beca a l’any següent , i això és un problema gravíssim perquè hauríen de pagar la matrícula. Donats els pocs recursos amb els que es troben les seves famílies, si perden la beca i no poguessin pagar la matrícula, el projecte donaria suport en casos molt extrems, cercant alguna via per a que no abandonin la universitat. Però, perquè això no succeeixi, quan es detecten dificultats, busquem professors particulars que ajudin a aprovar.

Actualment, quants joves Prometeus estan estudiant a la universitat?
El projecte Prometeus es va iniciar al curs 2016-2017 amb només 9 alumnes. En el curs 2017-2018, ja van ser 22 estudiants, i enguany, en aquest curs 2018-2019, ja tenim 40 joves Prometeus. És un èxit total! S’han quasi duplicat les xifres.
I, vull afegir una dada que em sembla important, les noies i nois del Raval estan fent les mateixes carreres que les noies i nois autòctons, estudiant tot tipus de carreres, de ciències, enginyeries, química, lletres, filologies, dret, relacions laborals…  això vol dir que la capacitat és la mateixa, només els mancava el suport i l’acompanyament. És una satisfacció enorme!

El projecte Prometeus està impulsat per l’Associació Educativa Integral del Raval, AEI Raval i El Periódico El Raval, juntament amb els dos instituts públics del Raval, l’Institut Milà i Fontanals i l’Institut Miquel Tarradell. 

S’ha construït una taula de seguiment del projecte amb la col·laboració del Districte de Ciutat Vella, el Consorci d’Educació de Barcelona i l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB), per tal de dissenyar, impulsar i garantir que el projecte es desenvolupi segons la seva finalitat, per fer el seguiment als alumnes pertanyents al projecte i per mantenir un espai de deliberació i anàlisi, per construir i revisar procediments de treball compartits.

A banda, és fonamental també la participació de les universitats. Així, s’ha creat el grup motor, on a més, de les entitats de la taula de seguiment forma part la Universitat Pompeu Fabra (UPF), la Universitat de Barcelona (UB), la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). Les seves funcions són construir una visió estratègica del projecte, elaborar un banc de recursos sobre les activitats complementàries, seguiment de les dades per tal d’avaluar els resultats (eficàcia i eficiència) i impacte del projecte i transferir l’experiència a altres territoris de la Ciutat.