La soledat infantil i altres propostes educatives singulars
30/09/2024 - 11:02
El Consell d’Innovació Pedagògica aplega cultura i recerca i reflexiona sobre assumptes relacionats amb l’ensenyament.
Coneixeu el Consell d’Innovació Pedagògica? Doncs és una xarxa integrada per entitats com l’associació Viu el teatre, l’Institut de Mercats de Barcelona, l’associació Contra el Càncer i el Departament de la infància, entre moltíssimes més, totes compromeses en la construcció d’una ciutat educadora utilitzant propostes educatives singulars.
El CIP, de fet, va ser creat l’any 1991 amb la participació de més de 150 entitats, dedicades a la millora de l’educació a Barcelona, la qualitat i l’equitat. Crea oportunitats pedagògiques de caràcter inclusiu, fomenta el diàleg entre sectors diversos (de l’art a la ciència, passant per l’esport) i agermana disciplines diferents a la recerca d’uns objectius comuns.
Ja el curs passat, entitats diverses es van posar d’acord per estudiar i fer visible la qüestió de la soledat no desitjada en els infants, en el marc dels “Itineraris educatius”. Es tracta d’un programa que encadena situacions educatives diverses, siguin d’una o diverses disciplines, orientades a un objectiu comú o bé a la contribució de competències.
Els i les estudiants de sisè curs de l’escola Turó Blau, al districte de Sant Andreu van visitar el Casal de Gent Gran Bascònia i van parlar amb les persones residents sobre els seus sentiments de soledat. El resultat va ser un muntatge escènic que lligava dues generacions i que parlava sobre la solitud en les persones grans, a partir dels sentiments que els nens i nenes han experimentat quan eren petits. El muntatge es va poder veure al saT! Sant Andreu Teatre on, malgrat el to de comèdia del muntatge, els nois i noies van fer evident i palpable l’existència de la soledat i van fer servir el teatre com a eina per sensibilitzar sobre aquesta qüestió.
La mobilitat sostenible és un altre dels assumptes que estudia el Consell, que en les seves recerques ha detectat que els centres públics aposten per mitjans sostenibles com el transport públic o caminar, mentre que els centres concertats prefereixen l’autocar privat. Les dades d’aquest estudi han permès proposar maneres de millorar els desplaçaments en el marc d’una mobilitat sostenible.
Entre les pròximes activitats, la sessió oberta que, el dia 23 de gener de 2025, amb el títol ‘El cervell adolescent’, impartirà el doctor en Biologia i professor de la Universitat de Barcelona David Bueno. Explorarà la relació entre neurociència i educació i ens ajudarà, així, a trobar les eines més efectives per transmetre el coneixement.
Durant el curs 2023-2024, el CIP va oferir 2.143 activitats a través de la plataforma del Programa d’Activitats Escolars (PAE), amb 510 centres educatius i 138.858 alumnes inscrits. El programa Oportunitats educatives gratuïtes del CIP va proporcionar 37.893 places gratuïtes per a activitats de pagament i va beneficiar 212 centres de la ciutat.
A més, la xarxa del CIP ha fet possible la col·laboració i formació entre entitats, amb 481 professionals compartint experiències i 56 entitats participant en formacions. “El CIP té un valor afegit perquè impulsa la qualitat educativa, fomenta l’equitat a través de la responsabilitat social i fomenta la innovació. És un espai articulador en l’ecosistema cultural i educacional de la ciutat”, apunta Montserrat Potrony, responsable del CIP, de l’Institut de Cultura de Barcelona, ICUB.
Si voleu saber més sobre el Consell d’Innovació Pedagògica, consulteu al web tota la informació sobre aquest organisme.