APROP

Allotjaments de proximitat provisionals

Promogut per: 
  • Direcció d’Edificació i Serveis Generals
  • Direcció de Serveis d’Atenció al Sensellarisme
Presentació: 

La finalitat del projecte APROP és posar en marxa uns equipaments destinats a proveir, de manera integrada, d’un allotjament provisional individual i d’atenció socioeducativa persones adultes i famílies, mentre aquestes no tinguin un habitatge de sortida de caràcter estable. Es tracta d’allotjaments col·lectius protegits (els quals s’admeten urbanísticament en solars d’equipament), formats per grups de mòduls industrialitzats i de fàcil muntatge i desmuntatge, situats prioritàriament allà on els veïns i les veïnes en procés d’exclusió residencial fan la seva vida quotidiana. Aquest projecte, així mateix, pretén ser una resposta ràpida per a les persones que, davant una emergència d’habitatge, i malgrat que tinguin dificultats, poden seguir vivint de manera autònoma amb un suport socioeducatiu flexible i personalitzat.

Els allotjaments col·lectius protegits apareixen com un recurs nou dins el Pla per al dret a l’habitatge, amb l’objectiu d’atendre les necessitats d’inclusió residencial de diversos perfils socials específics. Aquests equipaments es destinen a allotjaments transitoris de persones en risc d’exclusió social i ateses pels serveis socials.

Actualment l’APROP consta de dues promocions (a Ciutat Vella i Sant Martí, respectivament). Ambdues promocions estan basades en un sistema de construcció industrialitzada sobre la base de contenidors marítims reciclats i adequats interiorment en allotjaments d’un o dos dormitoris.

Aquesta fórmula innovadora per construir d’una manera més ràpida també és més sostenible, ja que col·labora activament en la reducció del consum de recursos, així com en l’estalvi d’energia no renovable i emissions de CO2.

Aquesta pràctica està vinculada amb: Habitatge, Atenció social, Inclusió social, Promoció social.

Context: 

Disposar d’un habitatge digne és un dret fonamental de les persones, i un aspecte clau de la seva qualitat de vida, que promou i afavoreix la recuperació davant un trauma o una situació complexa, i facilita l’arrelament al barri i al teixit veïnal i associatiu. Aquest projecte es configura com una de les múltiples accions previstes al Pla pel dret a l’habitatge 2016-2025, que té com a objectiu prioritari oferir solucions que permetin actuar amb la màxima rapidesa possible davant l’emergència d’habitatge que pateix la ciutat de Barcelona i, per tant, aconseguir allotjament temporal per a les famílies que es veuen expulsades del seu entorn i que es troben a l’espera d’un recurs residencial social definitiu.

Per respondre a aquesta necessitat calia un projecte que prioritzés, per damunt de tot, l’optimització de recursos (tant econòmics com materials). És a dir una resposta d’allotjament temporal que substituís, d’una banda, en la mesura del possible, la inversió diària en habitacions de pensions per a famílies allotjades per part dels serveis socials i, d’altra banda, una solució constructiva que tingués en compte l’emergència climàtica actual i per tant reduís al màxim la seva petjada energètica (donada la seva temporalitat).

Els APROP s’emmarquen en la definició i les característiques dels allotjaments col·lectius protegits, que es recull a l’article 58 del Decret 75/2014 del Pla per al dret a l’habitatge: construccions d’ús residencial col·lectiu o d’ús d’allotjament comunitari temporal, per a persones amb necessitats especials d’allotjament de caràcter transitori, i necessitats de serveis o tutela.

La contractació de la gestió del servei s’emmarca dins el conjunt de línies estratègiques, objectius i compromisos d’acció del Pla de lluita contra el sensellarisme de Barcelona 2016-2020, que fixa un seguit d’objectius. Hi destaquen:

  • Fer front a l’exclusió residencial dels col·lectius més vulnerables.
  • Assegurar els mínims vitals a tota la població.
  • Articular uns serveis socials bàsics d’atenció integral prioritzant l’autonomia personal.
  • Prioritzar l’atenció als col·lectius socials més vulnerables i persones en situació de dependència.
  • Donar resposta a la manca d’habitatge social i als desnonaments.
  • Donar cobertura a les necessitats bàsiques i accés a l’habitatge social dels col·lectius més vulnerables.
Objectius i abast: 

Els APROP reforcen les polítiques d’habitatge i socials de la ciutat amb un nou model d’allotjament d’estada temporal de construcció ràpida, sostenible i de qualitat per ampliar el parc públic d'habitatge i evitar l’expulsió dels veïns i les veïnes dels barris. La innovació és un dels aspectes més importants del programa APROP, tant pel que fa a la construcció dels equipaments com per la intervenció social que es fa amb les persones i famílies residents.

 

Objectius relatius a l’edificació: urgència, proximitat i eficiència

  • Reduir els terminis de l’operativa convencional, tant els administratius com els constructius.

La reducció de terminis administratius mitjançant el procediment de PROJECTE + OBRA, permet, d’una banda, tenir una única licitació i un únic procés d’adjudicació, i de l’altra, en presentar-se conjuntament constructores amb equips d’arquitectes, fa que treballin junts des de l’inici i aconsegueixin una coordinació perfecta entre la fase de projecte i la fase de construcció, i s’eliminin, així, possibles imprevistos.

De la mateixa manera, l’ús de la tecnologia adequada com és la construcció industrialitzada permet fer gran part de les tasques a taller (assimilant-se a una cadena de muntatge), cosa que redueix substancialment els terminis de construcció. En concret, els contenidors marítims reciclats i adequats interiorment com a allotjaments d’un o dos dormitoris permeten una edificació més ràpida, més neta i més sostenible, alhora que garanteixen la qualitat i el confort interior i exterior.

La seva modularitat permet agrupar, combinar i acoblar peces curtes i personalitzades i, el més important, són fàcils de transportar, ja que no requereixen transport especial (es poden implementar en qualsevol espai i territori). Així mateix, en tractar-se d’elements en tres dimensions són fàcils de muntar i desmuntar.

I per últim, es tracta d’una plataforma universal, és a dir “no patentable” i, per tant, d’un sistema constructiu obert a qualsevol empresa (element clau per a un programa com l’APROP, que busca la circularitat dels mòduls amb la possibilitat d’ésser desmuntats i muntats en un nou solar possiblement amb una nova configuració).

  • Maximitzar els espais d’oportunitat per poder atendre l’emergència d’habitatge més pròxima.

Per evitar que els veïns i les veïnes en situació de vulnerabilitat pateixin l’expulsió dels barris, els APROP han de possibilitar ser implantats en tots els barris de la ciutat. Es necessita, per tant, mobilitzar els solars municipals més pròxims.

Això s’aconsegueix mitjançant la figura urbanística de l’allotjament col·lectiu protegit, ja que és admissible en solars qualificats com a equipament (els quals són més nombrosos).

Així mateix, s’aconsegueix desenvolupant una solució d’edifici temporal o “nòmada”, ja que aquests solars hauran d’acollir, en el futur, els equipaments per als quals han estat reservats.

  • Reduir l’impacte ambiental en totes les fases de l’edifici.

Partint de la idea que l’edifici és temporal, és imprescindible que el sistema constructiu permeti recuperar elements i materials considerats “residuals” per reduir la petjada ecològica de l’edifici a través de la lògica de l’economia circular i l’optimització de recursos.

  • Optimització de recursos econòmics: substitució de la despesa diària en el lloguer d’habitacions de pensions, per la inversió en la construcció d’un equipament d’allotjaments.
  • Optimització dels recursos materials: reducció de la petjada energètica mitjançant elements reciclats i reciclables.

Es defineix així, amb aquests tres objectius, que la provisionalitat dels APROP no és només per als seus residents, sinó també per a l’edifici. Així, doncs, el sistema constructiu que millor encaixa amb el projecte és la construcció industrialitzada, un sistema constructiu ja conegut en l’àmbit internacional però que és innovador a l’Estat, aplicat per a equipaments residencials col·lectius.

 

Objectius relatius a l’acompanyament social

  • A partir de la identificació de les necessitats familiars i socials (fase d’acollida) de cada persona o unitat familiar i de les seves potencialitats, s’elaborarà un pla de millora personal i familiar conjuntament amb el referent del servei derivant. Aquest itinerari ha de ser elaborat amb la participació activa de la família per tal d’aconseguir el màxim grau d’implicació en les accions que s’han de dur a terme.
  • Suport socioeducatiu orientat als aspectes següents:

- L’acompanyament socioeducatiu s’adapta a cada persona o família en funció de les necessitats.

- Consolidar les actituds, habilitats i coneixements de les famílies per viure de manera autònoma, posant èmfasi en l’estalvi econòmic durant l’estada al servei per tal de garantir-ne una sortida amb les màximes garanties d’autonomia i autosuficiència.

- En el treball familiar és necessari insistir prioritàriament, sempre que calgui, en les relacions pare-mare / fills per tal que puguin construir una dinàmica familiar satisfactòria.

- Oferir suport per generar dinàmiques d’autonomia responsable en l’ús comunitari dels espais col·lectius.

- Garantir una relació de convivència positiva entre les famílies allotjades i entre aquestes i la xarxa veïnal i de l’entorn social.

- Facilitar l’accés als recursos de la xarxa pública i cívica de la ciutat.

  • Suport i acompanyament en la cerca d’alternativa residencial.

 

La metodologia d’intervenció se centra en el Pla de millora individual/familiar, les accions grupals i comunitàries que es desenvolupen segons diferents àmbits d’intervenció i accions específiques, que n’expliquen l’abast. Com a grup destinatari, destaquem les persones, adultes i famílies, en situació d’exclusió residencial. En un segon nivell, el mateix model d’atenció orientat a la desinstitucionalització i dignificació de la situació de les persones, en allotjaments individuals i en tots els barris, no exclusivament a la perifèria o l’extraradi. Finalment les polítiques socials i la promoció del dret de totes les persones a viure en un habitatge al més semblant possible a una llar, sense que aquest mateix dret quedi condicionat per la intervenció.

Per la seva banda, que les persones contribueixin a la despesa de l’allotjament en funció dels seus ingressos, entre un 20% i un 30%, en concepte de preu públic.

  • Suport socioeducatiu en aspectes de cura personal/familiar i de la llar.

Atenció en la capacitació a través del quotidià i a través de la intervenció directa des de la proximitat amb relació a les competències parentals (tenir cura, protegir, educar i socialitzar) i al bon ús dels espais (familiars i comuns).

  • Suport psicosocial i emocional

Acompanyament des del vessant emocional, fomentant el vincle i la relació horitzontal entre el participant i el professional, partint del relat biogràfic i els successos vitals estressants i la perspectiva del trauma, per poder avançar en els processos de recuperació de les persones.

  • Suport econòmic

Acompanyament en l’accés a les prestacions econòmiques de què puguin gaudir, donant suport a fomentar un pla d’estalvi i en la gestió de l’economia domèstica.

  • Suport laboral-formatiu

Seguiment dels aspectes destinats a aconseguir el millor procés de capacitació laboral i d’inserció al mercat  laboral i formació dels adults familiars.  Es garanteix l’escolarització dels infants, destacant la percepció de la necessitat.

  • Suport en la cerca d’un habitatge de sortida

Els usuaris de l’APROP signen un acord d’estada que recull que es tracta d’un allotjament temporal limitat en el temps, i  que en principi s’estableix per a un màxim de dos anys prorrogable per a un any més.  L’equip socioeducatiu dels APROP dona suport per a la cerca d’alternativa residencial de la família, en coordinació amb els serveis socials derivadors del cas i del territori on s’ubiqui l’habitatge, o altres recursos residencials de sortida.

  • Suport en aspectes relacionals/participatius

Els edificis disposen d’espais comunitaris per fer activitats de participació estable (assemblea de centre, sistemes de recollida de queixes i suggeriments, seguiment del reglament de règim intern). Així mateix, es duen a terme activitats comunitàries als espais col·lectius, per fomentar la generació de xarxes i dinàmiques de suport mutu, per exemple en la criança i cura dels infants, incorporant la perspectiva de gènere en l’atenció, en les activitats i en les relacions quotidianes.

Procés d’implementació: 

Etapes

Fases de disseny

  • Pla pels drets a l’habitatge 2016-2025, Pla de lluita contra el sensellarisme de Barcelona 2016-2020: necessitat de dissenyar accions orientades a generar respostes ràpides a l’emergència d’habitatge de persones soles i famílies en risc d’exclusió residencial, i a l'espera d'un habitatge social.
  • 2017. Encàrrec de la Direcció d’Innovació, Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LTGBI, adreçat a la Direcció d’Edificació i Serveis Generals i Direcció de Serveis d’Atenció a les Persones sense Llar, per dissenyar un projecte amb l’objectiu de construir allotjaments provisionals, reutilitzant contenidors marítims.
  • 2018. Diagnòstic de necessitats i d’estat de la qüestió, en l’àmbit municipal, nacional i internacional, sobre projectes amb característiques semblants (per exemple, habitatges provisionals construïts amb contenidors per a joves a Amsterdam).
  • 2019. Estudis tècnics interns a l’organització, orientats a conèixer i valorar la viabilitat i factibilitat de cada element (constructiu, mediambiental, administratiu, legal).

Fases dels pilots

  • 2018-2019. Estudis tècnics multidisciplinaris (grups de recerques acadèmics, consultories i altres empreses expertes), per orientar la construcció dels mòduls, el disseny dels allotjaments i complir la normativa per obtenir les llicències i homologacions necessàries.
  • 2018. Campanya comunicativa per fer conèixer el projecte a la ciutadania.
  • 2020. Construcció industrial i muntatge de l’APROP Ciutat Vella. El muntatge i disseny dels dos pilots s’adapta a les necessitats i emergències socials detectades.
  • 2022. Construcció industrial i muntatge de l’APROP Glòries. El muntatge i disseny dels dos pilots s’adapta a les necessitats i emergències socials detectades.

Fases d'implementació

  • 2020. Entrada al recurs de les persones residents, principalment soles i en procés d’envelliment, i posada en marxa del servei. No es preveu atenció socioeducativa, es manté la referència social al CSS derivant. S’aporta un tècnic com a director de l’equipament.
  • 2021. Estudis i anàlisi dels aspectes constructius, d’edificació i energètics per avaluar-ne l’eficiència, el compliment dels objectius, i de cara a la construcció del segon pilot (del procés constructiu en cadena de muntatge, en alguns dels processos, es passa a treballar-los simultàniament; modificacions en el tipus i posició d’alguns elements de mobiliari interior, pensant en una versatilitat més gran; del terra radiant al sistema d’aire fred i calent, que es produeix en coberta amb aerotèrmia i es distribueix per conductes directes a cada allotjament, degut, entre altres, al canvi climàtic).
  • 2021. Diagnòstic de les necessitats del fenomen i col·lectiu diana: famílies de diferents tipologies, entre les quals dones soles amb fills o filles.
  • 2021. Es modifica l’estructura de l’edifici de Glòries (77 contenidors, allotjament més nombrós amb dos mòduls i dues habitacions) per donar cabuda a les famílies. També es crea un espai polivalent a la planta baixa per treballar la dimensió comunitària i relacional entre les persones residents i amb el barri, que abans no es tenia en compte.
  • 2022. Entrada al recurs de famílies, moltes de les quals són monomarentals, i algunes persones soles. S’incorpora l’acompanyament socioeducatiu amb un equip específic de suport per als dos recursos. La referència social és compartida amb els serveis socials derivants.

 

Actors implicats

El projecte APROP és fruit d’un encàrrec de la Gerència de Drets Socials i està promocionat per l’Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) i, amb relació al disseny, desenvolupament dels pilots i implementació, està coliderat per les direccions d’Edificació i Serveis Generals  de l’Àrea i la d’Atenció al Sensellarisme de l’IMSS.

El gràfic següent presenta, de manera esquemàtica, tots els agents clau implicats en les diverses fases del projecte i del servei:

 

Recursos

 

Recursos humans

Tots els agents participants, identificats en la gràfica anterior, i amb relació a les diverses fases del projecte descrites, formen els recursos humans necessaris per a la posada en marxa i el manteniment dels APROP, com per la seva replicabilitat.

 

Recursos econòmics

Els recursos econòmics han variat segons les diverses fases:

FASE COMUNICATIVA

En la fase inicial es va implementar un procés comunicatiu per a la ciutadania per tal que conegués la casuística i les característiques del programa APROP. Es va dissenyar i construir una exposició itinerant que replicava dos mòduls d’allotjament APROP a escala real i que van tenir un cost de construcció i transport de 69.737,64 euros (IVA inclòs). Aquesta exposició es va instal·lar en tres ubicacions diferents per la ciutat de Barcelona:

  • Jardins de l’Elisava al costat del Museu del Disseny HUB.

L’exposició va tenir una durada de 3 mesos (juny, juliol i agost del 2018).

El cost del muntatge i la creació dels continguts de l’exposició, així com del personal necessari durant els 3 mesos va ser de 123.088,50 euros (IVA inclòs).

  • Jardinets de Gran de Gràcia

L’exposició va tenir una durada de 2 mesos (desembre del 2018 - gener del 2019).

El cost del transport, muntatge i desmuntatge i adequació de l’espai expositiu, així com del personal necessari va ser de 63.570,38 euros (IVA inclòs).

  • BBConstrumat

Es van instal·lar els mòduls d’allotjament juntament amb l’exposició sobre el projecte dins la fira BBConstrumat 2019.

El cost del transport, muntatge, desmuntatge i adequació de l’exposició va ser de 26.964,16 euros (IVA inclòs), i el cost de participació dins la fira, juntament amb les activitats fetes durant els dies firals van tenir un cost de 42.376,91 euros (IVA inclòs).

FASE DE PROJECTE I OBRA

APROP Ciutat Vella (any 2020): Nou de Sant Francesc, 10, planta baixa + 4 plantes pis

  • 12 allotjaments (4 de dos dormitoris i 8 d’un dormitori)
  • Superfície construïda: 815,60 m²
  • Inversió econòmica d’1.213.182,43 € (IVA inclòs)
  • Inclou: mobiliari dels allotjaments
  • Planta baixa: espais d’ampliació del CAP Gòtic

APROP Glòries (any 2022): Irena Sendler, 22, planta baixa + 7 plantes pis

  • 42 allotjaments (35 de dos dormitoris i 7 d’un dormitori)
  • Superfície construïda: 3.650,05 m²
  • Inversió econòmica: 5.860.535,71 € (IVA inclòs)
  • Inclou: urbanització de l’espai interior (500 m²) + espais comuns de planta baixa + mobiliari dels allotjaments
  • Planta baixa: espai de gestió i atenció socioeducativa + espais comuns + hort IMPD

FASE D’IMPLEMENTACIÓ

Seguint una de les premisses del projecte, es busca l’optimització dels recursos tant econòmics com humans i la substitució dels models d’allotjament temporal convencionals.

Els recursos econòmics anuals del servei són els següents:

A banda de l’equip descrit, hi ha una bossa d’hores previstes que s’activaran en cas de necessitat d’atenció psicològica, treball familiar i intervencions urgents fora de l’horari del centre. Aquest és el cost del servei per anualitats:

 

 

 

 

Resultats: 

Amb relació als generals del programa APROP

URGÈNCIA

Reducció substancial dels terminis, tant administratius com d’execució, respecte a un projecte estàndard i una construcció convencional.

  • APROP Ciutat Vella: redacció del Projecte executiu, 4 setmanes, i execució de les obres de construcció, 10 setmanes.
  • APROP Glòries: redacció del Projecte executiu, 12 setmanes, i execució de les obres de construcció, 26 setmanes.

PROXIMITAT

Les dues primeres promocions APROP s’han fet en solars municipals situats en districtes (Ciutat Vella i Sant Martí), molt cèntrics i afectats per la crisi d’habitatge, que han evitat l’expulsió de veïns i veïnes dels seus barris, ja que en les derivacions des de Serveis Socials s’han prioritzat els perfils més propers als nous allotjaments.

EFICIÈNCIA I OPTIMITZACIÓ

D’una banda s’han optimitzat substancialment els recursos econòmics, ja que:

  • S’ha substituït la despesa diària en habitacions de pensions per una inversió única en la construcció de l’equipament.
  • S’ha centralitzat en un únic equipament les diverses atencions i acompanyaments socials que els usuaris i residents necessiten.

Els professionals d’àmbit socioeducatiu del servei actuaran com a correferents socials de les persones i famílies del servei. Durant tot el període d’atenció en el servei, caldrà coordinar amb el servei derivant (que continuarà com a referent) el Pla de millora personal i familiar. L’equip professional del servei també s’haurà de coordinar amb els serveis complementaris, tant socials, educatius, culturals com sanitaris, etcètera.

D’altra banda, i amb relació als processos administratius, s’han optimitzat els terminis gràcies a l’aplicació del contracte únic de projecte+obra, i alhora s’han evitat possibles imprevistos gràcies al fet que els equips d’arquitectes han treballat des de l’inici amb les empreses constructores i han aconseguit una coordinació perfecta en totes les fases.

Així mateix, s’ha aconseguit reduir substancialment l’impacte de l’obra en el seu entorn immediat, gràcies al fet que gran part de les tasques s’han fet a taller i s’ha generat menys soroll, menys brutícia i menys contaminació durant les obres.

Per últim, s’ha aconseguit reduir, en gran mesura, l’impacte ambiental global gràcies a la utilització dels contenidors marítims reciclats i considerats materials residuals, donant-los una segona vida, seguint la lògica de l’economia circular. A més, i emplaçant-nos en les pròximes legislacions europees amb relació a la petjada ecològica dels edificis, l’anàlisi del cicle de vida i circularitat dels materials de construcció fet sobre l’APROP de Ciutat Vella, corrobora que la reducció de l’impacte ambiental ha estat el següent:

 

Respecte als objectius específics quant a l’atenció socioeducativa dels residents

Els APROP Ciutat Vella es van posar en funcionament al juny del 2020. Les persones i famílies residents van ser derivades pels serveis socials del districte i pels serveis socials d’atenció a persones sense llar, totes en situació d’exclusió residencial, que vivien en pensions a càrrec dels serveis socials, en habitacions de relloguer, en locals ocupats, etcètera. Algunes dades que cal destacar:

  • Hi resideixen actualment 4 famílies, 7 persones soles i 1 parella.
  • Amb relació a les famílies, 5 han pogut accedir a un pis de la Mesa d’Emergències que els ha estat adjudicat.
  • Amb relació a les persones soles, 1 ha estat derivada a una residència per a la tercera edat i 3 han pogut accedir a habitatges amb serveis per a gent gran.

Els APROP Glòries es van posar en funcionament el desembre del 2022. Les persones i famílies residents van ser derivades pels serveis socials de tots els districtes de la ciutat, els districtes propers es van prioritzar. De les 35 famílies que han entrat, 25 són monoparentals, i de les 7 persones soles, 4 són dones. Aquest APROP ha estat una resposta ràpida per a persones i famílies que majoritàriament vivien en pensions a càrrec dels serveis socials. Entre elles, un 42,9% feia més de 4 anys que vivia en una pensió i un 42,9%, entre 2 i 3 anys.

Aprenentatge: 

Entre les fortaleses, destaca que el projecte APROP aborda una problemàtica complexa, com és l’exclusió residencial, d’una manera integral i multidimensional. En el projecte, la innovació és un eix distintiu dels diversos àmbits d’acció municipal abordats com: 1. El sistema constructiu industrial que es configura com una resposta ràpida i urgent a la manca d’habitatge protegit. 2. La sostenibilitat dels recursos humans, materials i econòmics (aprofitament dels solars protegits en desús on no es puguin aixecar habitatges, materials reciclables i reutilitzables per construir, i una facilitació dels processos administratius de la licitació), es vincula a la implementació d’un model d’intervenció integral, humanista i intensiu. 3. La flexibilitat constructiva i l’adaptabilitat del disseny permet modificar fàcilment els edificis, per adequar-se a les necessitats canviants dels col·lectius destinataris, detectades per la intervenció social.

Amb relació a les dificultats detectades, un dels reptes principals és la desvinculació del recurs (sortida de les persones dels pisos), prevista com a fase final del projecte, ja que està condicionada a la manca d’habitatges del mercat públic.

Professional/tècnic referent: 

Irene Subils Sánchez isubils@bcn.cat, Lourdes Herruz Pamies lherruz@bcn.cat, Oscar Marín Fraile, Carme Fortea Busquets

Documentació disponible: 

Les Bones Pràctiques Socials estàn emmarcades en el desplegament de les accions del pla de gestió del coneixement de l'Àrea de Drets socials.

Ajuntament de BarcelonaÀrea de Drets Socials, Cultura, Educació i Cicles de VidaContactaAvís legal Accessibilitat