Més resilients davant la crisi climàtica, amb el 96% de les mesures en marxa o enllestides

28/03/2023 - 17:43 h

El gener del 2020 la ciutat va declarar l’emergència climàtica i es va comprometre a dur a terme un seguit d’accions, a curt i llarg termini, amb l’objectiu de ser neutres en carboni el 2050. En aquest temps, el 96% de les mesures recollides en la Declaració d’emergència climàtica estan en marxa o ja s’han enllestit. Inclouen accions per incrementar el verd i l’espai per als vianants, per impulsar la bicicleta i el transport públic, per desplegar els refugis climàtics i l’energia renovable i per reduir els residus i el malbaratament d’aigua i d’aliments.

L’objectiu que es va establir amb la Declaració d’emergència climàtica signada el 2020 és ser neutres en carboni l’any 2050 i adaptar la ciutat perquè sigui més resilient i estigui preparada per fer front als reptes del canvi climàtic.

Un model urbà més verd i saludable

El desplegament de la Superilla Barcelona per incentivar la vida veïnal als carrers i l’economia de barri s’ha impulsat amb una implementació més intensiva i ràpida.

Actualment s’estan executant les actuacions dels eixos verds de l’Eixample, que guanyaran 58.000 metres quadrats per als vianants, de la via Laietana, del parc de la plaça de les Glòries i de l’eix Pi i Margall, entre altres.

El verd urbà també ha crescut, amb 44,6 hectàrees més al conjunt d’actuacions urbanístiques executades els últims quatre anys. Entre d’altres, destaquen la remodelació de Cristóbal de Moura, el parc d’Antoni Santiburcio, l’avinguda Meridiana, els interiors d’illa de l’antic Cinema Niza o els entorns del Mercat de Sant Antoni.

L’increment de zones verdes pretén generar nous espais d’ombra i confort tèrmic i fomentar un paisatge urbà més agradable. En aquesta línia, també s’ha desplegat la xarxa de refugis climàtics, amb 134 a l’hivern i prop de 200 a l’estiu.

Prioritat per a la mobilitat sostenible

Es treballa en l’increment i la millora de la infraestructura pedalable: s’han creat 30 quilòmetres de carril bici més, fins a arribar a 241, i s’han executat accions per millorar la connectivitat de les vies pedalables, la segregació de carrils de la calçada i les voreres i l’augment d’aparcaments.

Al metro, s’ha impulsat la millora de l’accessibilitat en diverses estacions i als combois de les línies 1 i 3, i s’han fet intervencions per incrementar la freqüència de pas. Al bus, la xarxa continua renovant-se per ser més sostenible i s’han incrementat i actualitzat diferents carrils d’ús exclusiu.

Energia, residus i alimentació

Les plaques fotovoltaiques municipals han duplicat la potència generada i l’energia que subministra l’operadora metropolitana pública Barcelona Energia ja equival al consum de 100.000 llars.

El sistema porta a porta de recollida de residus a Sarrià i a Sant Andreu s’ha consolidat, i en les primeres setmanes en funcionament el nou servei de recollida gratuïta de roba ja n’ha recuperat 45 tones.

S’han impulsat accions per promoure l’alimentació saludable i el reaprofitament d’aliments. A més, el projecte AgroVallbona pretén transformar el barri i consolidar-lo com un referent d’agroecologia urbana.

L’adaptació de la ciutat davant la crisi climàtica també té participació veïnal. L’Assemblea pel Clima va aplegar centenars de ciutadans i ciutadanes que van consensuar una trentena de propostes. Es tracta de la primera iniciativa d’aquestes característiques que s’organitza a l’Estat.