Les mesures i les campanyes a favor d’una mobilitat més segura promogudes per l’Ajuntament de Barcelona i la Guàrdia Urbana van contribuir a la reducció dels sinistres de trànsit a la ciutat en més d’un 22% l’any 2022 respecte al 2019, l’últim any comparable a causa de les restriccions per la pandèmia. També hi va haver un 13% menys de ferits greus, tot i que es van haver de lamentar 23 víctimes mortals.
El 2022 hi va haver 7.007 sinistres de trànsit amb víctimes a la ciutat, un 22,15% menys que el 2019. Entre els diferents col·lectius, els motoristes i els vianants continuen sent els més vulnerables. De les 23 víctimes mortals, 15 conduïen motocicletes, una un ciclomotor i una un turisme. També van perdre la vida en sinistres de trànsit cinc vianants i el passatger d’un turisme.
Pel que fa als sinistres greus, els que han provocat víctimes mortals o lesionats greus, l’any passat se’n van produir 195, un 12,95% menys que l’any 2019. Es tracta de la tercera xifra més baixa des del 2004. Els anys amb xifres més baixes van ser el 2020 i el 2021, marcats per les restriccions de mobilitat a causa del coronavirus. En total, 172 persones van resultar ferides greus l’any passat, la majoria motoristes (81) i vianants (18).
Quant als vehicles implicats en sinistres de trànsit, es van reduir en un 22,22%, de 17.388 l’any 2019 a 13.525 l’any 2022. La majoria van ser:
- Cotxes: 4.748
- Motos: 4.299
- Furgonetes: 871
- Bicicletes: 793
- VMP de motor (patinets elèctrics): 870
- Ciclomotors: 470
Destaca l’augment de la presència de vehicles de mobilitat personal (VMP) en els sinistres de trànsit en més d’un 78% respecte a l’any 2019; van ser un 6,43% del total de vehicles l’any passat.
Les distraccions al volant continuen sent la principal causa dels sinistres
La majoria dels sinistres de trànsit originats per vehicles de motor es van produir a conseqüència d’una distracció o d’una imprudència, i no per causes fortuïtes. El 2022, les tres causes principals dels sinistres van ser la manca d’atenció al volant (1.625 casos), el fet de no respectar la distància de seguretat (1.031 casos) i els girs indeguts (873 casos). Altres casuístiques van ser saltar-se un semàfor (715), canviar de carril sense precaució (620), no respectar els passos de vianants (226) o la manca de precaució en incorporar-se a una via (233).
Les principals causes directes de sinistres produïts per una imprudència dels vianants continuen sent no respectar els semàfors (184 casos) i travessar per fora del pas de vianants (171 casos).
Entre les causes indirectes dels sinistres de trànsit, l’alcohol ha tornat a ser-ne la principal i ha estat present en 225 sinistres. Durant l’any passat, es van detectar un total de 14.307 conductors que conduïen sota els efectes de l’alcohol o de substàncies estupefaents, una mitjana de 39 al dia. La Guàrdia Urbana també va interposar 50 denúncies penals per conducció temerària i 1.369 per conduir sense disposar del carnet de conduir.
Destaquen també les 21.030 denúncies a usuaris particulars de vehicles de mobilitat personal que circulaven incomplint la normativa municipal, per exemple, duien a terme una circulació de risc (13.389) o circulaven per llocs que no corresponien (6.981).