El nombre de sinistres a la ciutat augmenta respecte el mateix període de l’any passat, amb la mobilitat molt reduïda per la crisi; però disminueix en prop del 30% si el comparem amb el primer semestre de l'any 2019.
El tinent d’alcaldia de Prevenció i Seguretat, Albert Batlle, i la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, han presentat aquest matí les dades del balanç de sinistralitat del primer semestre de l’any. A la roda de premsa també hi ha assistit el cap de la Guàrdia Urbana, Pedro Velázquez, i el director de Mobilitat, Adrià Gomila.
En comparació amb l’any 2019, en el qual les condicions de mobilitat eren similars a les actuals, el nombre de sinistres ha baixat un 29,85%. Respecte l’any 2020, en el qual la mobilitat es va veure molt reduïda per la pandèmia, enguany s’ha incrementat en un 28,20%.
Persones ferides
Respecte el nombre de ferits (4.206 persones ferides), la xifra total augmenta poc més del 29% respecte l’any 2020 (3.255) i disminueix un 31% respecte els primers mesos del 2019 (6.110). D’aquests ferits, vuit persones han perdut la vida: cinc eren motoristes, dues conduïen vehicles de mobilitat personal (VMP) i una altra era vianant.
D’altra banda, hi ha hagut vuitanta una persones ferides greus (més de 24 hores hospitalitzades) en sinistres de trànsit a la ciutat. Els conductors són els usuaris que pateixen les lesions de major gravetat (53), i els conductors de motocicleta (45) són els ferits greus més nombrosos. Pel que fa als vianants, hi ha hagut setze ferits greus, cinc d’ells atropellats per motocicletes.
Els conductors de vehicles de dues rodes a motor (47), els vianants (16), els ciclistes (3) i els conductors de VMP (1) són els col·lectius més vulnerables, i suposen el 82,8% del total de ferits greus.
Tipologia de sinistres
Les quatre primeres classes de sinistres, per ordre d’incidència, han estat:
- Col·lisions per abast (765), relacionades amb la manca d’atenció, no respectar les distàncies de seguretat i conduir amb una velocitat inadequada.
- Col·lisions laterals (746), que tenen relació amb els canvis de carril i de direcció.
- Col·lisions fronto-laterals (659), on tenen a veure factors com la preferència de pas a les cruïlles (semàfors, senyals d’stop o de cediu el pas, etc.).
- Atropellaments (392), relacionats amb no respectar els passos de vianants o amb creuar fora d’ells.
Els vehicles implicats en sinistres de trànsit (6.295) han augmentat més del 27,56% respecte el mateix període de l’any passat (4.935), però han disminuït gairebé un 36% respecte els primers sis mesos de l’any 2019 (9.832).
Causes dels sinistres
Les causes dels sinistres de trànsit es divideixen entre les causes directes, imputables al conductor o al vianant, i les causes indirectes o mediates, que són aquelles que ajuden a que es materialitzin els sinistres però no en són la causa principal. En el mateix sinistre de trànsit poden concórrer diverses causes a la vegada.
Pel que fa als conductors i conductores, la manca d’atenció (770 sinistres) continua sent la primera causa directa seguida per no respectar les distàncies (487).
Pel que fa als vianants, la causa directa de sinistres més important continua sent no respectar els semàfors (79 casos) i creuar per fora dels passos de vianants (73).
Finalment, el consum d’alcohol continua sent la principal causa mediata (115 sinistres), que augmenta la incidència respecte el primer semestre de l’any passat en un 18,5%, però disminueix en més d’un 21% respecte el mateix període de l’any 2019.