El Districte de Ciutat Vella ha inspeccionat durant el mes d’octubre tots els establiments en funcionament amb llicència de discoteca, sala de ball o sala de festa ubicats a Ciutat Vella, preventivament abans de les previsibles celebracions durant els dies de Halloween i la Castanyada.
Dins de la tasca d’inspecció d’ofici del districte, que concentra una elevada activitat d’oci nocturn, s’han revisat en total les mesures de seguretat de 22 establiments de pública concurrència, en horari d’obertura i amb públic a l’interior, en actuacions conjuntes entre els inspectors del Servei d’Inspecció del districte i la Guàrdia Urbana de Ciutat Vella. Aquests 22 establiments es concentren bàsicament al front marítim, a la zona de Rambla i pl. Reial, i a carrers interiors del Raval però també al Gòtic.
Les inspeccions a sales de festa, discoteques i sales de ball s’han realitzat com és habitual en diferents franges horàries, amb públic a l’interior i els serveis habituals en funcionament així com en horari de tancament per tal de facilitar les comprovacions. En general es revisa el compliment de les normatives de seguretat, accessos i de protecció contra incendis.
En aquest cas, les inspeccions realitzades als 22 establiments aquest mes d’octubre han donat com a resultat la detecció de set incompliments en matèria de Reglament d’espectacles públics i activitats recreatives (sobre cartellera informativa i enllumenat d’emergència), i cinc incompliments de l’Ordenança municipal de condicions de protecció contra incendis (per manca de manteniment dels extintors i per deficiències en portes d’emergència i sortides d’evacuació).
El procediment administratiu en el cas d’aquests incompliments marca ara un primer advertiment en ser deficiències esmenables, per tal que en el termini màxim d’un mes el responsable corregeixi les deficiències per tal d’ajustar-se al projecte presentat i a les condicions indicades en l’autorització, llicència, comunicació o declaració responsable i donar compliment a la normativa sectorial que li sigui d’aplicació. En cas d’incompliment d’aquesta resolució, s’ordenarà el cessament definitiu de l’activitat d’acord amb l’art. 43.6 de la Llei 18/2020, del 28 de desembre, de facilitació de l’activitat econòmica.
L’Ajuntament vetlla pel compliment de la normativa a 113 discoteques a tota la ciutat
A Barcelona, per poder obrir una discoteca o sala de ball cal obtenir la corresponent autorització (llicència o comunicat en funció de la superfície) i donar compliment, a nivell de seguretat, al Decret 112/2010 pel qual s’aprova el Reglament d’espectacles i activitats recreatives, que estableix condicions d’emplaçament de l’activitat i les limita a la planta baixa sense contigüitat amb habitatges; a l’Ordenança Municipal d’activitats i d’establiments de concurrència pública, i al Codi tècnic de l’edificació. A tot això cal afegir la normativa de plans d’usos de cada districte.
Actualment, a Barcelona hi ha 113 discoteques/sales de festa en funcionament, 22 al districte de Ciutat Vella. L’Ajuntament vetlla pel compliment de les condicions de seguretat i de les normatives corresponents en aquests establiments de pública concurrència a través de la tasca inspectora. Des de l’any 2019, a tota la ciutat s’ha efectuat 632 inspeccions tècniques que van anar acompanyades de presència de la Guàrdia Urbana per verificar fonamentalment condicions tècniques del local, principalment normativa contra incendis, vies d’evacuació, elements de protecció, portes d’emergència, etc., i normativa de sorolls.
Tanmateix, des del Servei de Protecció Civil, Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvament (Bombers de Barcelona), a banda de les inspeccions reactives ja siguin per denúncies o perquè en un servei es detecti alguna irregularitat preocupant, es fan inspeccions de comprovació i control de la normativa contra incendis. En cas de detectar alguna irregularitat, es genera el corresponent expedient de disciplina. En aquest sentit, des de 2019 s’han realitzat 108 inspeccions de control d’ofici en establiments de pública concurrència de més de 500 persones d’aforament de forma continuada durant tot l’any, dels quals 22 eren locals destinats a discoteca.
I també des de la Guàrdia Urbana, a més de les inspeccions programades a les Taules de Policia de cada Districte, es realitzen inspeccions programades amb el titular de l’activitat per Cap d’Any i per la revetlla de Sant Joan, comprovant la situació administrativa de l’establiment i realitzant un recorregut pel local sense activitat en marxa, i posteriorment amb l’activitat en marxa.
Els incompliments detectats formen part dels corresponents procediments de restitució i/o sancionadors, que s’arxiven quan el local corregeix les deficiències. Paral·lelament, si l’Ajuntament detecta qualsevol activitat vinculada a l’oci o discoteques que es realitza sense llicència, du a terme les actuacions i els procediments disciplinaris corresponents de manera immediata perquè cessi.