La 30a edició del Fòrum Barcelona de Seguretat Viària ha tingut lloc aquest matí al CaixaForum, amb el títol “La intel·ligència artificial: reptes per a la seguretat viària”.
La jornada ha començat amb la ponència inaugural del professor de filosofia Joan Garcia del Muro, que ha vinculat la intel·ligència artificial (IA) a la sostenibilitat, la privacitat de les dades, la inclusió, el respecte per l’autonomia humana, l’establiment de responsabilitats, la reducció de la sinistralitat i la transparència.
La primera taula rodona ha aprofundit en els models predictius per avançar cap a una mobilitat més segura anticipant riscos, millorant la gestió del trànsit i prevenint conductes temeràries.
La segona taula s’ha centrat en la IA en l’assistència vehicular i en com aquesta tecnologia pot millorar no només la seguretat, sinó també l’experiència i l’eficiència en la conducció.
Per passar de la teoria a la pràctica, el cos dels Mossos d’Esquadra ha presentat un cas pràctic: la implementació de la tecnologia DSRC per garantir el control dels vehicles pesants que circulen per la xarxa viària, seguint els criteris de seguretat i mobilitat sostenible.
Malgrat tots aquests avantatges, la jornada també ha posat de manifest els reptes pendents de la IA, como són una ètica robusta i la protecció de les dades.
El Fòrum Barcelona de Seguretat Viària l’organitzen anualment l’Ajuntament de Barcelona, el Servei Català de Trànsit, el RACC i Prevenció d’Accidents de Trànsit, P(A)T.