El Fòrum de Seguretat Viària conclou que la visió de gènere ha d’incorporar-se a les polítiques de seguretat viària

11/12/2020 - 19:33 h

Seguretat i prevenció. La 26a edició del fòrum s’ha retransmès en directe i s’hi han inscrit prop de quatre-centes persones, la xifra més alta de totes les edicions.

El tinent de l’alcaldia de Prevenció i Seguretat, Albert Batlle, i la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, han assistit aquest matí a la 26a edició del Fòrum de Seguretat Viària, que ha tractat sobre la dimensió humana de la seguretat viària. També hi han estat presents Josep Mateu, president del RACC, Juli Gendrau, director del Servei Català de Trànsit, i Yolanda Doménech, psicòloga i directora de l’Associació P(A)T (Prevenció d’Accidents de Trànsit).

 

L’edició d’enguany del fòrum, que ha tingut lloc avui, ha posat l’èmfasi en el fet que la seguretat viària està estretament vinculada al dia a dia de les persones i en la perspectiva de gènere.

El tinent de l’alcaldia Albert Batlle ha desatacat en l’obertura institucional que la seguretat viària està estretament vinculada a tot el que fem en la vida diària i que hi ha factors diferencials en la mobilitat i en la seguretat viària per raó de gènere. Batlle també ha explicat que la incorporació d’elements intel·ligents de seguretat als vehicles ja és una realitat: “Sistemes d’alerta per a distraccions, de frenada d’emergència, de detecció de senyals, d’eliminació d’angles morts, de visió nocturna, etcètera, esdevenen instruments molt útils per prevenir l’accidentalitat i per analitzar i avaluar la sinistralitat”.

Batlle ha afegit que durant les jornades es volia reflexionar sobre l’ús de la tecnologia i els sistemes d’assistència a la conducció. “Millorar la seguretat viària implica incorporar el concepte de mobilitat intel·ligent al servei de les persones i de la seva responsabilitat com a conductors i conductores, ja que el factor humà és al darrere de més del 80% dels sinistres de trànsit”, ha explicat el tinent de l’alcaldia, i ha afegit: “Disminuir rotundament aquesta xifra és una de les nostres màximes prioritats. El nostre repte, el de tots i totes, és treballar per assolir la visió zero accidents, posant les persones al centre, pensant tant en la responsabilitat individual com en les persones que en són víctimes”.

Per la seva banda, la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, ha dirigit la cloenda de la jornada i ha destacat que les persones han d’estar al centre de totes les polítiques que es portin a terme per millorar la seguretat viària: “Tots els membres del Fòrum coincidim plenament en el fet que la seguretat viària amb una visió zero sinistres és un dret de ciutadania, vinculat al dret a la vida, i que és inalienable.

La regidora també ha explicat que la diferència de gènere en la seguretat viària només es vencerà pel camí de la pedagogia, de la conscienciació i del canvi cultural, de manera que a la llarga els comportaments prudents i sostenibles en la mobilitat siguin compartits tant per dones com per homes.

Pel que fa a la tecnologia al servei de la seguretat viària i la prevenció de la sinistralitat, Alarcón ha dit que per ser realment intel·ligent la mobilitat ha de ser, sobretot, humana, segura i sostenible: “Una mobilitat que serveixi a les necessitats de les persones i de la societat i accessible a tothom”. En aquest sentit, ha destacat la importància de treballar per reduir la bretxa digital, especialment en els col·lectius més vulnerables de la seguretat viària: persones grans, infants i persones amb mobilitat reduïda, perquè són els que més poden beneficiar-se del progrés de la mobilitat intel·ligent en la seguretat viària.

Taules rodones

En la primera taula rodona, “Seguretat viària amb perspectiva de gènere”, totes les ponents han considerat que hi ha diferents necessitats en els comportaments d’homes i dones. Fins ara, moltes polítiques de prevenció s’han fet pensant únicament en els homes, però han conclòs que a partir d’ara s’han de fer anàlisis i estudis per diferenciar les vies de prevenció i reducció de la sinistralitat.

En la segona taula rodona s’ha parlat sobre la tecnologia al servei de la seguretat viària i la prevenció de la sinistralitat. Tots tres ponents han conclòs que la tecnologia no soluciona l’agressivitat que es dona al carrer, però ajuda a detectar els fets delictius, reunir proves i fer una reconstrucció del sinistre. Han afegit, a més, que la tecnologia és fonamental perquè permet avançar-nos per saber què ha passat en un sinistre.

A més, s’han tractat altres temes com la visió dels joves respecte a la tecnologia i l’impacte de la pandèmia en el transport públic i la mobilitat.

Un cop tancades les taules rodones, Juan José Vilanova, intendent major sotscap de la Guàrdia Urbana, ha destacat la importància de fer seguiment de les persones que han viscut un sinistre perquè se sentin acompanyades. A més, ha expressat el compromís de la Guàrdia Urbana de continuar treballant en la seguretat viària per tenir una ciutat més segura.

A la pàgina web del fòrum estan disponibles totes les ponències i la resta d’informació de l’edició 2020, així com les conclusions i ponències de les edicions anteriors. Pròximament estarà disponible la gravació de la jornada completa.

Organitzadors: l’Ajuntament de Barcelona, el Servei Català de Trànsit, l’Associació P(A)T i el RACC.