La campanya de sensibilització sobre residus torna al carrer

12/06/2020 - 11:00 h

Coincidint amb l’inici de la fase 2 del desconfinament, l’equip de sis informadors i informadores de la campanya de sensibilització i conscienciació ciutadana sobre la recollida i el reciclatge de residus van tornar la setmana passada als carrers de la ciutat.

Durant una setmana i de forma prèvia a la reactivació de la campanya informativa, l’equip ha fet tasques d’observació i avaluació de l’estat de neteja de la ciutat per detectar els canvis en les dinàmiques i en els usos dels espais públics produïts al llarg d’aquests tres mesos de confinament. A més a més, els informadors i informadores han rebut formació sobre l’aplicació dels protocols de seguretat sanitària i se’ls ha dotat d’equips de protecció individuals adequats per desenvolupar la seva feina amb les mesures necessàries per evitar contagis.

 

Represa amb una enquesta ciutadana

D’aquesta manera, a partir del dilluns 15 de juny es reprenen les accions d’interacció amb la ciutadania al carrer començant per la realització d’una enquesta ciutadana per esbrinar els possibles canvis en els hàbits de consum i de reciclatge de residus ‒especialment, els residus plàstics‒ dels barcelonins i les barcelonines. Aquesta enquesta, que es realitzarà durant les dues primeres setmanes de la represa d’activitats de la campanya, també avaluarà el coneixement ciutadà del vincle entre pandèmia i medi ambient i del concepte del Residu Zero.

Una vegada finalitzi l’enquesta es reprendran les activitats de sensibilització previstes abans del confinament. Per això, les dinàmiques i materials de la campanya s’han adaptat per incorporar totes les mesures sanitàries i garantir la màxima seguretat, tant per a la ciutadania com per a l’equip d’informació. En el marc d’aquesta campanya es continuaran fent accions de sensibilització i informació fins el 31 de desembre en els  73 barris de la ciutat.

 

De l’Emergència Climàtica a l’emergència sanitària

Cal recordar que l’edició d’enguany d’aquesta campanya té com a objectiu informar sobre els nous reptes de la declaració d’Emergència Climàtica de Barcelona i  sensibilitzar sobre l’impacte ambiental dels residus i les seves implicacions en la salut, a més de seguir promovent una bona gestió dels residus i un canvi d’hàbits per avançar cap al Residu Zero. La generació i el tractament dels residus suposa aproximadament un 10 % de les emissions de gasos d’efecte hivernacle que es generen a Barcelona.

Sense deixar de banda aquests objectius, els missatges de la campanya s’han adaptat per donar resposta també als canvis que s’han produït en l’àmbit dels residus urbans degut a la COVID-19: gestió dels residus de risc sanitari, modificacions en els serveis de recollida selectiva, mesures per evitar contagis, desinfecció de carrers i espais públics, informació sobre la represa dels punts verd i del servei de recollida de mobles, etc.

Segons l’Agència de Residus de Catalunya, durant el primer mes de confinament la recollida selectiva ha disminuït un 20 % a tota Catalunya durant el confinament. A Barcelona, la disminució ha estat molt més alta: la fracció del rebuig ha baixat un 25 %, la fracció orgànica un 32 %, el paper i el cartró un 26 %, el vidre un 22 % i els envasos lleugers un 7%. A més, els residus generats per la neteja viària han disminuït en un 55%.