La temàtica del mes: consum responsable

03/12/2024 - 11:12 h

Aprofitant que ens trobem immersos en el consumisme que caracteritza les Festes de Nadal, us facilitem diversos recursos i experiències inspiradores per fomentar una compra més conscient, tot protegint el nostre entorn.

El mes de desembre és un dels períodes de més consum de l’any. Segons dades del Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació, només durant aquest mes es concentra aproximadament l’11% de la despesa anual de les llars a tot l’Estat. 

En aquest context, el consum responsable esdevé no només una alternativa a les compres impulsives pròpies de Nadal, sinó també una necessitat per avançar cap a un model econòmic i social més sostenible, conscient dels límits del planeta. 

El consum responsable o conscient implica reflexionar sobre les conseqüències de les nostres decisions de compra: com afecten la salut, les persones, la comunitat i el medi ambient, i prioritzar aquelles opcions que generin un impacte més positiu. 

Amb l’objectiu de proporcionar als centres educatius un suport pedagògic inspirador i pràctic per treballar el concepte de consum conscient a les aules, us presentem aquest recull de recursos: 

Recursos generals 

  • ‘Capgira el rumb’: Recurs web de l’Ajuntament de Barcelona amb informació d’interès per començar a aplicar projectes educatius més sostenibles i conscients dels límits planetaris. 
  • Estratègia #ESSBCN2030: recull del treball conjunt i el compromís de l’àmbit i teixit ciutadà de l’Economia Social i Solidària de Barcelona i les seves polítiques  municipals. És fruit del treball conjunt de 203 persones i 147 entitats del sector, les quals van generar més de 500 propostes. 
  • Espai Consum Responsable: equipament municipal especialitzat en el foment del consum responsable. Persegueix l’objectiu d’estendre una cultura del consum més conscient i compromesa a incidir de manera positiva en les persones i el medi ambient. 
  • 10 Fira de Consum Responsable: mercat que, cada any, es realitza al voltant de les festes de Nadal i on s’ofereixen productes de proximitat, en el marc de l’Economia Social i Solidària. Es realitza a Plaça Catalunya. 
  • Millor que nou: espai web de l’AMB amb recursos, guies, projectes i iniciatives sostenibles per estendre la cultura de la reutilització i l’allargament de la vida útil dels objectes. 

Recursos d’Escoles + Sostenibles 

  • Renova la teva roba a l’escola: iniciativa per impulsar mercats d’intercanvi de roba i joguines als centres educatius com a accions per prevenir residus. Amb la implicació en aquest projecte, la comunitat educativa fomenta la importància d’allargar la vida de la roba o de les joguines, ja que la seva producció i comercialització genera greus impactes ambientals. 
  • Microxarxes d’Escoles + Sostenibles: conjunt de recursos temàtics organitzats al voltant d’un servei de suport específic per als centres educatius. Concretament, les propostes que tracten el consum responsable són Alimenta’t amb seny, Ens ho mengem tot, Sumem energies, Pla de prevenció de residus, Airegem-nos i Embolcalls + sostenibles. 
  • Joves per l’Emergència Climàtica: espai d’intercanvi d’alumnat que convida els centres de secundària, batxillerat i cicles formatius a fer una recerca científica sobre aspectes que tinguin a veure amb els hàbits dels joves i com aquests poden afectar el canvi climàtic. Entre d’altres temes, es fan recerques sobre el consum de roba i d’aparells electrònics. 

Recursos disponibles al Servei de Documentació d’Educació Ambiental (SDEA) 

Libres infantils 

  • El menjar no es llença: el relat de les criatures sobre l’aprofitament alimentari. (2020). Pol·len edicions. DESCRIPCIÓ: Totes hem crescut amb l’imperatiu “el menjar no es llença!”, però quants de nosaltres hem fet una reflexió conscient sobre les causes i conseqüències d’aquest fenomen? Tot i viure en un context d’emergència climàtica, el malbaratament alimentari continua sent un terreny força desconegut, que té unes conseqüències que van més enllà de les tones d’aliments descartades. Les autores d’aquests vint-i-vuit contes  ja hi han reflexionat a través dels seus textos i il·lustracions.
     
  • Junyent, M., i Boatella, J. (il.). (2015). Quantes arrels de gerd necessites per ser feliç? Comanegra. DESCRIPCIÓ: Una família de castors comença una cursa desbocada per construir llorigues i acumular allò que tant els agrada: les arrels de gerd. Però, els excessos tindran conseqüències, les arrels s’esgotaran i les fortes pluges acabaran destrossant les llorigues. Llibre per explicar als infants com s’originen les crisis econòmiques.
     

Lectures per adults 

  • Steel, C. (2022). Sitopía: cómo pueden salvar el mundo los alimentos. Capitán Swing DESCRIPCIÓ: L’autora explora la idea que el menjar dona forma a les nostres vides, i es pregunta què podem fer amb aquest coneixement. I si hi hagués una forma més sostenible de menjar i viure? Basant-se en moltes disciplines, així com en les històries dels agricultors, dissenyadors i economistes que estan refent la nostra relació amb els aliments, el llibre ens ofereix una visió provocadora i estimulant per al canvi, i assenyala el camí cap a un futur millor.
  • Klymkiw, S. I Hankinson, K. (2022). Moda sostenible. Siruela DESCRIPCIÓ: En aquest llibre trobareu idees creatives i divertides per canviar l’hàbit d’un sol ús de zpeces de roba que quasi no utilitzes: com reciclar amb estil, com fer neteja de l’armari per transformar, arreglar o intercanviar algunes peces en un món que necessita produir menys…
  • Maletes pedagògiques 

Ens ho mengem tot. (2018). Ajuntament de Barcelona. Maleta pedagògica per explicar el malbaratament alimentari als més petits a través de contes i titelles. 

Alimentació sostenible (2021). Ajuntament de Barcelona i Cooperativa l’Ortiga. És un recurs pedagògic per a desenvolupar competències orientades a millorar l’alimentació i el consum alimentari. S’inclouen jocs de taula, llibres i contes, materials gràfics i d’experimentació  per a totes les etapes educatives des d’educació infantil fins a educació secundària. 

Energia (2024). Raons públiques. La maleta de l’energia es tracta d’un recurs pedagògic per a treballar el concepte de l’eficiència energètica i les energies renovables a l’aula a través d’activitats i materials, com ara, aparells de mesura, kits educatius, jocs de taula, llibres i recursos digitals. Està dirigida a segon cicle d’educació infantil i als cicles inicials, mitjà i superior de primària. 

Experiències de centres educatius 

Escola Miralletes: L’escola se centra en projectes de sostenibilitat i consum responsable, incloent la reducció d’aigua i energia, fomentant hàbits ecològics com l’ús de cantimplores i la prevenció del malbaratament alimentari. Promou també activitats com la reutilització de llibres, mercats de segona mà i tallers de reparació, amb l’objectiu de reduir residus. A més, ofereix un menjador amb aliments ecològics i de proximitat, i impulsa la conscienciació a través d’assemblees i activitats col·laboratives amb les famílies. Destaca la implicació de tota la comunitat educativa en una transició progressiva cap a la sostenibilitat. 

Escola La Caixa: aquest centre fomenta el consum responsable amb iniciatives com un concurs de sostenibilitat per premiar l’ús de carmanyoles i evitar el paper d’alumini. Treballa en la prevenció de residus amb comunicats digitals, eliminació d’alumini i plàstic d’un sol ús, i activitats com la Microxarxa d’Embolcalls i el projecte RECICL’HORT. La reutilizació de llibres també és un altre dels projectes consolidats. També impulsa hàbits saludables amb la Setmana de la Fruita i accions del Consell d’Alumnes.  

Escola Arrels: pren mesures per prevenir residus com l’ús d’embolcalls reutilitzables, tovallons de roba i plataformes digitals per reduir el paper. També evita el malbaratament alimentari mitjançant microxarxes i conscienciació sobre els entrepans descartats. Promou el consum responsable i la gestió eficient de l’aigua amb dipòsits per recollir pluja i activitats de sensibilització. L’estalvi energètic i el consum d’aigua es tracten a classe i als “Bons Dies”. Cal destacar que l’AFA gestiona una cooperativa de consum amb intercanvis de llibres i equipament escolar. 

Escola Vila Olímpica: desenvolupa projectes educatius centrats en l’energia, l’aigua i el consum responsable. Es treballen les fonts d’energia renovables, el consum domèstic, i l’ús responsable de l’electricitat. Al voltant de l’aigua, es realitzen projectes sobre el seu cicle, composició i sostenibilitat, amb sortides didàctiques a una depuradora i al riu Congost. També es fan tallers sobre el consum d’aigua i electricitat, i activitats com la neteja de platges per sensibilitzar l’alumnat. 

Col·legi Sant Gabriel: ofereix assignatures específiques com Tenir cura de la Casa Comuna, Escola Verda, i Europa Sostenible, a més de projectes interdisciplinaris centrats en la problemàtica mediambiental. Es fomenta el consum responsable, la reutilització de llibres i uniformes, i la participació en iniciatives com Renova la roba a l’escola. L’hort escolar és clau a primària, mentre que a ESO s’impulsa la reflexió ambiental a través de l’encíclica del Papa Francesc. El grup ECO4 lidera accions ecològiques, reforçades amb comunicació digital i col·laboracions amb entitats del barri per integrar valors com la justícia i la pau en el projecte educatiu. 

Col·legi Jesuïtes El Clot: s‘han implementat dues accions per reduir l’ús de plàstic. En primer lloc, s’han substituït les ampolles d’aigua d’un sol ús al menjador per bidons reutilitzables, evitant el consum de 2.800 ampolles anuals i estalviant uns 700 kg de CO₂. En segon lloc, s’han reemplaçat els pots de iogurt de plàstic per envasos reutilitzables a l’espai migdia, amb la col·laboració d’ENDERMAR i formació al personal de cuina. Aquests projectes també inclouen la participació activa de lalumnat mitjançant activitats de sensibilització liderades pel personatge Cloteo Jones. L’escola reafirma així el seu compromís amb la sostenibilitat. 

EBM L’Arquet: aquesta escola bressol ha deixat d’utilitzar tovalloletes humides i, en el seu lloc, fan servir manyoples. En total, en un curs sol escolar, 52 famílies ja fan servir manyoples o gases, el que suposa un estalvi total de 10.400 tovalloletes, i un estalvi econòmic de 208 €. També, un cop al mes, el centre organitza una trobada entre les educadores per parlar sobre temes relacionats amb la sostenibilitat. A més a més, s’està impulsant la creació de mercats d’intercanvi de roba, joguines i objectes relacionats amb la primera infància.