17 tesis de contravisió
Pilar Monsell, Marta Dahó, Felipe Oyarzun, Ivan Pintor i Andrea Soto Calderón
13.11.2018
Pilar Monsell, Marta Dahó, Felipe Oyarzun, Ivan Pintor i Andrea Soto Calderón
Dimarts 13 de novembre de 2018, a les 19 h. Virreina LAB
Entrada lliure. Aforament limitat.
En el marc de la recerca sobre la Performativitat de les imatges, a Virreina Lab, des de fa ja més d’un any, un petit grup de cinc persones que treballem entre imatges hem començat un procés d’experimentació en un laboratori que hem anomenat contravisions, amb l’objectiu no tant d’aprendre a mirar imatges, sinó com a manera d’exercitar la indisciplina poètica de l’acte de mirar.
Aquesta sessió és una invitació a compartir aquest procés d’experimentació; en aquest sentit, no és la mostra d’un resultat acabat, sinó d’una recerca en curs. El que presentarem són algunes conclusions inicials formulades com a tesis que ens permetin qüestionar certes maneres de veure que han marcat el discurs hegemònic dels últims temps.
Entenem la contravisió com un exercici que consisteix a reaccionar amb imatges, a fissurar els ordres del que és visible, a desestabilitzar una producció simbòlica. La nostra perspectiva no se situa en l’imperatiu de la necessitat de «desconfiar de les imatges», ni de continuar aquesta extensa dramatúrgia d’epistemologies visuals contra les imatges, sinó que el nostre posicionament és més aviat una crítica a la cultura que implica fer-la també des d’una confiança en les imatges i en les nostres forces imaginants.
Per això, el sentit que més ens interessa de la contravisió és el que es relaciona amb l’exploració de noves maneres de veure. Volem estudiar en quins sentits la creació d’imatges pot contribuir a generar altres mirades, seguint la premissa que crear imatges és també crear un lloc des d’on veure-les.
Com podem articular una certa resistència des de les imatges? Quines són les potències de les imatges? Podria ser que les seves potències es trobessin en les seves impotències? Com podem contrariar les imatges dels sistemes oficials d’informació? Aquestes són només algunes de les preguntes que ens voldríem plantejar en aquesta trobada, no per resoldre-les, sinó per explorar les possibilitats que tenim de subvertir les nostres rutines visuals.
Pilar Monsell és cineasta, artista, muntadora i realitzadora de televisió. Ha fet diverses residències de creació a França, Itàlia i Espanya. Ha rebut diversos premis per les seves creacions cinematogràfiques, que han circulat per nombrosos festivals internacionals. Entre aquestes creacions destaquen Distancias, África 815 o Dos sueños después. És cofundadora del Laboratori Reversible de Barcelona, un col·lectiu actiu des del 2014 que es dedica a la creació i l’experimentació en cinema analògic.
Marta Dahó és comissària d’exposicions, investigadora i docent. Des del 1995, ha comissariat i dirigit nombrosos projectes expositius per a institucions de prestigi internacional (la Fundació Mapfre, Magnum Photos, Metrònom, el Fotomuseum Winterthur, la Pinacoteca de São Paulo, el Museo de Arte Moderno de México i el Festival Rencontres d’Arles), així com per a diversos festivals, com ara Talent Latent’08, per a SCAN; Gioia, per al Festival Internacional de Roma, i An Idea of Europe, per a Fotofreo (Austràlia).
Felipe Oyarzun és candidat a doctor en Filosofia per la Universitat de Barcelona. Treballa com a docent de Filosofia de l’Art, i ha centrat la seva recerca especialment en la fenomenologia i els estudis visuals. Des del 2007 està a càrrec de la Direcció de Desenvolupament Acadèmic de l’Institut d’Art i Comunicació (ARCOS), vinculada a l’actuació, el cinema, la fotografia, l’animació i el disseny de videojocs.
Ivan Pintor és doctor en Comunicació Audiovisual i professor de Tendències del Cinema Contemporani, Evolució dels Llenguatges Visuals i Història del Còmic a la UPF. Ha dirigit nombrosos cicles per a CaixaForum, ha creat peces audiovisuals per a museus i televisió i escriu habitualment al suplement Cultura/s de La Vanguardia. Ha impartit classes en universitats d’Itàlia, Colòmbia i l’Argentina. Ha treballat com a guionista tant a la televisió com al cinema.
Andrea Soto Calderón és doctora en Filosofia. Actualment duu a terme una recerca sobre la relació entre imatge i ficció a la Universitat de París 8. Treballa com a docent d’Estètica i Teoria de l’Art. La seva recerca se centra en les transformacions de l’experiència estètica en la cultura contemporània, la investigació artística, l’estudi de la imatge i els mitjans, i la relació entre estètica i política.