“Menjo sa, menjo de mercat!” és el nom del programa educatiu de Mercats de Barcelona que convida les escoles a fer equip i a transmetre a l’alumnat el valor d’una dieta equilibrada, d’una compra amb consciència i de la pràctica habitual de l’esport per dur una vida saludable. Incideix en el valor de comprar sa, fresc, de proximitat, de temporada i de qualitat, tot descobrint el mercat i allò que el caracteritza; una forma de comerç propera i sostenible tan arrelada a la cultura mediterrània.
L’activitat té una doble finalitat. D’una banda, facilitar una dinàmica educativa que permeti a l’alumnat tenir una experiència directa amb una visita al mercat i, de l’altra, animar tots els participants a compartir les seves experiències elaborant diversos materials segons el cicle educatiu per fer-ne difusió pels canals de l’escola o al web www.mercats.barcelona.
Els mercats permeten treballar un ampli ventall de continguts. No tots es preveuen en aquest projecte, així que us encoratgem a aprofitar-ne les possibilitats i a fer-los créixer.
Aquest programa està disponible per a Educació Infantil (P4-P5), Educació Primària i ESO.
Objectius ODS: El programa educatiu se centra principalment en l’ODS 4, que busca garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat.
Per obtenir-ne més informació i per fer una reserva, adreceu-vos a l’oficina tècnica del programa educatiu:
programaeducatiu@menjodemercat.cat
Per als cursos d'educació infantil P4 i P5 l’activitat consisteix en treballar els principals grups alimentaris i el mercat com a espai de relació social i convivència. L'alumnat, a través de la lectura del conte, podran vincular-se amb el mercat del barri i la vida que hi transcorre.
Després de la visita, es farà una reflexió sobre què els agradaria menjar del que han vist al mercat i ho treballaran en un exercici de joc simbòlic.
Els primers cursos de Primària (1r, 2n i 3r) l’activitat consisteix en conèixer les principals característiques de les parades que formen el mercat i el tipus de productes que s’hi poden trobar.
Després de la visita, es demanarà a l'alumnat que confeccionin, en petits grups, un mural d’una parada determinada amb les informacions referents a la parada en qüestió (nom, venedor/a, productes, etc.).
Per als més grans de Primària (4t, 5è i 6è) la proposta se centra en el mercat com un establiment especialitzat en productes alimentaris frescos i de qualitat on predomina un model comercial de proximitat que atén als consumidors de manera personalitzada i, si cal, l’orienta o li fa suggeriments.
L'alumnat haurà de preparar un berenar o un esmorzar saludable a partir de les informacions que recullin durant la visita i els consells que els donin les persones comerciants.
L’activitat del primer cicle d’Educació Secundària té com a finalitat presentar el mercat com un espai de consum on, a part de la possibilitat de trobar-hi una gran varietat de productes frescos i de qualitat que ens ajuden a mantenir una dieta equilibrada, hi predomina un model de comerç de proximitat, amb tots els seus avantatges.
L'alumnat tindrà l’encàrrec de confeccionar un reportatge on exposaran els seves conclusions sobre mercat com a espai de consum i, més concretament, les característiques dels productes i del model comercial.
L’activitat del programa de mercats per al segon cicle d’educació secundària té com a finalitat englobar i ampliar tots els continguts que s’han anat treballant en etapes anteriors. Per aquest motiu, les activitats estan plantejades per tal de treballar els principals valors que trobem al mercat com a opció de consum.:
• Productes variats, frescos i de temporada.
• Dieta saludable i cultura alimentària.
• Consum sostenible i ecològic i activació econòmica del territori.
• Comerç de proximitat, tracte personalitzat i activació social de l’entorn més proper.
L'alumnat tindrà l’encàrrec de confeccionar un reportatge on exposin els seves conclusions sobre la visita i, més concretament, la presència d’aquests quatre valors al mercat.
Accedeix als vídeos del programa.