Caixa d’eines és un projecte cultural singular que proporciona a l’alumnat estris per aprendre activitats relacionades amb l’art, l’expressió i la creativitat de manera col·lectiva i cooperativa. El projecte es concreta en tallers educatius de música, circ, arts escèniques i arts audiovisuals.
A Sant Martí, hi participen vuit escoles i dos instituts ubicats en els dos barris que formen part del programa Pla de Barris:
El Besòs i el Maresme
Escola Concepción Arenal
Escola Eduard Marquina
Escola Joaquim Ruyra
Escola Prim
Institut Barri Besòs
La Verneda i la Pau
Escola L’Arc de Sant Martí
Escola Els Horts
Escola La Palmera
Escola La Pau
Institut Bernat Metge
Caixa d’eines també crea sinergies entre l’alumnat, el professorat, les famílies, el veïnat i les entitats del voltant, transformant així el centre educatiu en un punt de trobada cultural al barri. De cadascuna d’aquesta ruta compartida neix una nova línia de treball conjunt.
Un exemple són les comissions de programació entre pares, mares, alumnes i veïnat a la sala La Pau (ubicada a l’escola La Pau) o la cessió d’espais per part del Centre Cívic Besòs perquè els nens i nenes de l’escola Concepción Arenal hi puguin desenvolupar un taller de circ. A més, la Verneda i la Pau celebra un cop l’any el Popularri, la festa cuinada al barri, on els nens i nenes mostren el resultat del programa.
El circ, una aposta infal·lible
Una tarda, en una d’aquestes sessions de circ, un grup d’alumnes aprèn a coordinar-se i a sincronitzar els seus moviments jugant a tirar-se i a recollir pilotes. Com un ball invisible, es mouen i es llencen les pilotes entre ells i elles, i aquestes volen entre les mans i els caps de tots els infants. El joc va guanyant velocitat i cada vegada estan més concentrats per no perdre cap pilota, però arriba un moment en què s’escapen comentaris riallers. És un exercici senzill que fa confiar en les persones del costat i, a la vegada, fa que aquestes confiïn en tu.
Per a Begonya Parés, directora de l’escola Concepción Arenal, el programa Caixa d’Eines és ara més necessari que mai perquè ofereix “una motivació diferent que cohesiona els grups i dona visibilitat a altres tipus d’aptituds”. Durant el taller, l’alumnat aprèn que “necessiten l’ajuda dels companys, que tu sol no pots fer-ho tot i que ells et necessiten a tu”, explica Parés.
Per a Ester Lafuente, tutora de 5è i 6è, la reestructuració organitzativa a l’escola per la pandèmia els ha portat a fer nous grups per garantir que tothom pugui gaudir dels tallers: “el joc sempre és enriquidor per si mateix i ajuda a enfrontar-nos a la frustració, a desenvolupar el físic i la concentració; i tot això va molt bé ara, en aquestes circumstàncies especials, i sempre”.
A Hamza Saidane, de 6è, li encanta el taller de circ: “tinc un tiet que era acròbata i sempre m’ha agradat molt el circ, aquí aprenem a fer més amistat amb els companys i a ser més amables entre nosaltres”.