Model pioner per gestionar les zones més turístiques aquest estiu

06/06/2024 - 12:57 h

El nou pla de gestió de turisme de ciutat s'anirà desplegant progressivament. Concretament, al districte de Sant Martí s'han definit quatre Espais de Gran Afluència (EGA): les Glòries, la rambla del Poblenou, el parc del Fòrum i el Front Litoral.

L’Ajuntament de Barcelona ha definit un nou pla de gestió del turisme a la ciutat, que començarà a funcionar aquest mateix estiu i que es basarà en la definició de setze Espais de Gran Afluència (EGA).

Els EGA que es consideren eminentment turístics són vuit: Park Güell, Sagrada Família, Boqueria-Gardunya, passeig de Gràcia-plaça Catalunya, La Rambla, Sant Pere-Santa Caterina-La Ribera i la Barceloneta. I, a nivell de districte de Sant Martí, n’hi ha quatre: les Glòries, la rambla del Poblenou, el parc del Fòrum i el Front Litoral.

Els Espais de Gran Afluència tenen en comú que suporten una ocupació i saturació de l’espai públic amb un gran volum de mobilitat i fluxos, han viscut una transformació d’activitat i usos amb predominança d’aquells enfocats al visitant i, fins i tot, mantenen una certa dificultat per desenvolupar l’activitat quotidiana i la vida comunitària.

Entre tots ells, però, n’hi ha EGA que no es consideren de caràcter principalment turístic, atès que ja presenten una elevada activitat vinculada a les persones residents.

Primeres mesures en marxa

S’han començat a implementar mesures en tres de les principals zones turístiques: la Sagrada Família, el Park Güell i la zona compresa entre el Mercat de la Boqueria i la plaça de la Gardunya.

En total, la posada en marxa d’aquesta pla i la priorització d’aquestes tres primers espais suposa el desplegament de 33 accions concretes i una inversió de com a mínim 44,2 milions d’euros en aquest mandat.

Entre les mesures hi ha l’ampliació de la dotació d’agents cívics fins als 70 efectius durant la campanya d’estiu, la posada en marxa d’un programa de suport al comerç de proximitat en aquests espais, la intensificació de la campanya de venda ambulant o bé els reforços dels operatius de neteja i seguretat. També hi ha la creació de dues oficines: l’Oficina de Coordinació Tècnica dels EGA i una oficina de dades EGA per conèixer i analitzar els impactes en aquests entorns.

Campanya de comunicació

En paral·lel al Pla d’EGA neix una campanya de comunicació específicament adreçada als turistes i que és visible a la ciutat des d’aquesta setmana. Porta per lema “Barcelona, our home. And your’s” i el subtítol “Everybody is welcome. Be respectful and you’ll be respected” i es podrà veure per la ciutat fins a finals d’agost.

Més informació