L’Ajuntament de Barcelona ha posat en marxa un nou equip d’Agents TIC encarregat d’assessorar a persones que necessiten realitzar un tràmit o gestió administrativa a través d’internet. Capaciten la ciutadania digitalment perquè puguin sol·licitar ajudes, accedir a serveis, fer servir el correu electrònic, realitzar una videoconferència o elaborar un document PDF, entre altres.
Aquest programa de capacitació digital està desenvolupat per la Fundació BIT Habitat i es tracta d’una de les primeres iniciatives que es posa en marxa en el marc del Pla de Xoc per a la Inclusió Digital, dotat amb 700.000 euros. El Pla té per objectiu millorar l’accés de la ciutadania a les eines digitals, especialment en els barris i col·lectius que s’han evidenciat més vulnerables durant la crisi de la covid-19.
Els Agents TIC treballen de manera coordinada amb les oficines de suport a la tramitació d’ajudes, un dels projectes de la Xarxa de Resposta Socioeconòmica activada durant l’estiu pel Pla de Barris com a resposta a la crisi econòmica i social derivada de la crisi sanitària. Les oficines donen suport al veïnat en la tramitació telemàtica d’ajudes com l’Ingrés Mínim Vital, la més demandada.
A més del Besòs i el Maresme, els Agents TIC donen suport també als barris del Raval, la Trinitat Vella, la Trinitat Nova i la Zona Nord de Nou Barris. Ofereixen un acompanyament personalitzat a persones a qui l’escletxa digital, el baix coneixement de les TIC o la manca d’ús a la seva vida quotidiana els suposa un impediment per dur a terme tràmits.
El servei s’ha posat en marxa el 21 de setembre i durant les primeres dues setmanes ha atès 124 persones.