Emmarcat en la Capital Europea de la Democràcia, el projecte “Volem Decidir!” és una iniciativa pionera que interpela la ciutadania d’entre 8 i 17 anys demanant-li com vol participar en els afers de la ciutat i els afers públics.
Un cop finalitzada la fase de tallers a diferents centres educatius, equipaments i entitats de lleure per abordar temes com el dret a participar, com s’organitza la ciutat o què significa viure en comunitat, el procés inicia la fase de les àgores en què els nois i les noies intercanviaran opinions en trobades presencials per escollir les propostes més interessants.
LES ÀGORES
Àgores de secundària
-
- 15 d’abril, al Districte de Gràcia (pl. Vila de Gràcia, 2)
Centres participants: instituts Vila de Gràcia (Gràcia), Menéndez Pelayo (Sarrià-Sant Gervasi), Les Corts (Les Corts) i Joan Brossa (Horta-Guinardó) - 18 d’abril, al Canòdrom (Concepción Arenal, 165)
Centres participants: institut Alzina (Sant Andreu), FEDAC Horta (Horta Guinardó), Col·legi Sant Gabriel (al Besòs i el Maresme, a Sant Martí) i institut escola Antaviana (Nou Barris)
- 15 d’abril, al Districte de Gràcia (pl. Vila de Gràcia, 2)
Àgores de primària
-
- 19 d’abril, al Districte de Ciutat Vella (pl. Vicenç Martorell, 1)
Centres participants: escoles Cervantes, Drassanes i Alexandre Galí (Ciutat Vella), escoles Mare de Déu del Roser i Diputació (Eixample) i escola Montseny (Gràcia) - 29 d’abril, al Districte de Sant Martí (pl. Valentí Almirall, 1)
Centres participants: escoles Els Porxos i La Pau (a Sant Martí de Provençals i la Verneda i la Pau respectivament, a Sant Martí, amb el projecte Imcitizen), escola Antaviana (Nou Barris), i escola Paideia (Les Corts)
- 19 d’abril, al Districte de Ciutat Vella (pl. Vicenç Martorell, 1)
Durant la fase de tallers, nois i noies de 26 centres educatius de primària i secundària i 10 equipaments (centres oberts i casals d’infància) han estat treballant al voltant de dues preguntes:
- En quins temes de la ciutat volem participar?
- De quina manera hi volem participar?
Per contestar aquestes qüestions han debatut els temes que més els preocupen i interessen i han fet propostes concretes perquè se’ls escolti i puguin prendre part en les decisions de la ciutat.
Fins ara, el procés ha determinat que el bullying a l’escola, la pobresa i la desigualtat o el medi ambient i el planeta són alguns dels temes que inquieten els infants de 8 a 11 anys, mentre que els adolescents de 12 a 17 estan més preocupats per les dificultats d’accés a l’habitatge, els problemes del sistema educatiu o el benestar emocional.
Volem decidir!
El projecte, que s’impulsa des de la Direcció d’Innovació Democràtica i el Departament de Promoció de la Infància, destaca la importància de la participació infantil en la democràcia. El procés participatiu busca empoderar la ciutadania més jove perquè sigui conscient dels seus drets i deures, especialment el dret a participar i a influir en els assumptes públics.
El procés s’estructura en diferents fases, involucra a centres educatius, equipaments i entitats de lleure i preveu la participació activa dels infants a través de la plataforma Decidim.barcelona. A més de recollir les opinions dels infants, l’objectiu és assegurar el seguiment i la implementació de les propostes que n’emergeixin.
El projecte destaca que la participació infantil és fonamental per assolir una veritable qualitat democràtica a la ciutat, promovent l’autonomia, la inclusió i la diversitat per construir una ciutat que realment pertany a tots i totes, des dels més petits als més grans.