Passera de les Glòries
La remodelació de la plaça de les Glòries va fer perdre el sentit d’una passera que, per mantenir-la en el paisatge de la ciutat, va ser traslladada a aquest espai del Fòrum
Aquesta passera era originàriament a la plaça de les Glòries Catalanes, on es va instal·lar el 1974 per creuar les dues vies de circulació elevades que hi havia aleshores. Connectava la parada de metro, que era al centre, amb els Encants i La Farinera del Clot.
Els anys previs de les Olimpíades de 1992, la ciutat va ser objecte d’innombrable grans obres d’actualització i urbanització, una de les quals la remodelació integral de les Glòries. El nou disseny mantenia vigent el predomini dels cotxes, però la passera va perdre el sentit perquè les persones tenien altres solucions per transitar-hi.
Tot i la pèrdua de la seva funció, l’opció de prescindir d’un element tan elegant no es va ni contemplar. L’única possibilitat era la reubicació, i des d’aleshores connecta el parc del Fòrum amb el passeig Marítim per damunt de la ronda Litoral.
El projecte original
Dissenyat per Leonardo Fernández Troyano, és la primera obra amb tirants de Catalunya amb la particularitat que els tirants cap als tres braços tiben des d’una única torre situada a la vora del punt d’intersecció. El pont va merèixer, el 1975, el Premi Convención Europea de Construcciones Metálicas, molt prestigiós al sector.
Ponts de tres braços
En origen, aquest element havia de connectar tres punts separats per dues vies de tràfic, i la solució de donar-li forma d’i grega va resultar, a part d’inèdita, genial. En la seva ubicació actual es podria haver configurat una passera simple perquè els punts a connectar són dos, però la ciutat no va voler perdre l’oportunitat de conservar un pont tan esvelt i elegant.