Plàtans del Camí Ral
El decurs de l’antic camí Ral, actualment carrer Pere IV, es caracteritzava per l’arrenglerament d’arbres que donaven ombra, als quals pertanyen aquests quatre exemplars
Entre el carrer de Fluvià i la rambla de Prim, l’eix Pere IV conserva l’aspecte de carretera, i en el punt en què es troba amb la rambla Prim es poden contemplar un bon nombre de plàtans d’aspecte monumental.
Es tracta dels arbres que marcaven el recorregut de l’antic camí Ral que duia de la Barcelona a Mataró, més tard anomenada carretera de Mataró, i actualment, carrer Pere IV. L’origen del vial es molt anterior, però al 1763 ja es va dissenyar la primera carretera de gran capacitat sobre l'antic camí Ral que potenciava la connectivitat social i comercial entre aquests dos pols industrials.
Camins transitats, passejos d’ombra
Les comunicacions terrestres aleshores tenien velocitats mitjanes que podien fer una mica més insofribles les hores sota el sol, i per això una reial ordre del 1852 prescrivia que tots els accessos a pobles i ciutats de l’Estat espanyol havien de ser degudament vestits per rengles d’arbres.
Va ser aleshores que la carretera de Mataró es va cobrir amb desenes de plàtans d’ombra, alineats un darrere l'altre, encara que en les últimes dècades han quedat reduïts a la mínima expressió. Els quatre plàtans d’aquesta cruïlla van ser plantats el 1903, i amb capçades de 16 metres i troncs de gairebé 4 metres, figuren entre els arbres urbans més alts de Barcelona. Això ha provocat la seva incorporació en el catàleg barceloní d’arbres d’interès local.
Arbre sofert, arbre estimat
El plàtan és un dels arbres més utilitzats al medi urbà al sud d’Europa. Es tracta d’una espècie híbrida sorgida al segle XVII, i en destaca el caràcter d’adaptació a les condicions adverses de la ciutat: contaminació, podes, substrats deficients, etc. La denominació tècnica es Platanus x acerifolia, però comunament es coneixen com a plàtans d’ombra.